۱۶ خرداد ۱۳۹۰، ۱۵:۴۹

بهمنی:

سبک جدید در شعر به وجود نیاوردم

سبک جدید در شعر به وجود نیاوردم

شیراز - خبرگزاری مهر: محمد علی بهمنی شاعر گفت: من به زبان خودم شعر می گویم اما باید دید این زبان تا چه اندازه از دیگران تاثیر گرفته و فکر نمی ‌کنم در شعر سبک جدیدی را به وجود آورده باشم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی بهمنی گفت: به ‌طور حتم شعرهایم از آموزه‌های نیما موثر بوده است.

این شاعر برجسته غزلسرای کشور افزود: نه من و نه هیچ فرد دیگری نمی تواند مدعی ایجاد سبک شعری باشد زیرا سبک، نیازمند تاریخ، اقلیم و پسند جمعی است و شاعری که در یک زمان تاریخی زندگی می کند چگونه می تواند ادعا کند که سبک جدیدی از شعر را ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر تاثیر شناخت نیما در استحکام بخشیدن به زبان شعری‌خویش اضافه کرد: به ‌طور کلی آشنایی با بزرگان شعر آن روزگار که همگی خود از آموزه‌های شعری نیما بهره گرفته بودند، من‌را به سوی شناخت بیشتر شعر نیما سوق داد.

این شاعر برجسته غزلسرای کشور اظهارداشت: الفبای شعر را از فریدون مشیری آموختم و در واقع ارتباط نزدیک من با این شاعر و مهربانی‌های او سبب شد تا حس شعر و شاعری را از او به یادگار داشته باشم.

بهمنی در این مورد بیان کرد: به‌طور طبیعی پس از برانگیخته شدن چنین حسی در انسان او به سوی دیگر شاعران کشیده می‌شود البته در این حوزه مشیری شاعری که از دیدگاه من همیشه زنده است، نقش موثری برای من داشت.

وی ادامه داد: همان‌گونه که در یکی از شعرهایم نیز گفته ‌ام جسمم غزل است اما روحم همه نیمایی ا‌ست.

بهمنی گفت: من شعر را صدایی می دانم که گاه شاعر را به طرف خودش صدا می زند و شاعر این صدا را با گوش حس خود می شنود و هرکسی که دارای هوش حسی است می تواند این صدا را بشنود.

وی بیان کرد: سرودن شعر یک موهبت الهی است که خداوند به برخی انسان ها عطا کرده و به بسیاری از افراد نوعی دیگر از هنر داده شده است.

بهمنی اظهارداشت: هیچگاه نگران شعر نیستم زیرا شعر هنر است و هنر یک موجود فرا زنده است و خود هنر بهتر از هر کسی می تواند مدافع خود باشد که این در طول تاریخ اثبات شده است.

وی اضافه کرد: معتقدم شعر امروز مانند ریسمانی است که یک سر آن در گذشته و یک سر آن در آینده است و ما بین این ریسمان قرار گرفته ایم و قرنهاست که این کشمشکشها در شعر وجود داشته اما به آن آسیبی نرسیده است.

بهمنی ادامه داد: بر این اساس شعر جزء هنر است و هنر مقوله ای ابدی و ازلی است بنابراین سرنوشت مشخص کردن برای شعر بی معناست و هر کس چنین ادعایی کند دلواپسی هایی شخصی را در شعر وارد کرده است.

وی در بخش دیگری از سخانان خود با اشاره به سرودن اشعاری مانند زنده تر از تو کس نیست، چرا گریه کنیم؟ افزود: به همراه چند نفر از شعرای دیگر مجموعه ای را به صورت خوانش شعر امام خمینی(ره) آماده کردیم که در آن من بخشی از سروده های امام خمینی (ره)را خواندم که ظرف چند روز آینده منتشر می شود.

وی با اشاره به آخرین آثار منتشر شده خود بیان کرد: در این دوره از برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چاپ پنجم کتاب"من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم" و چاپ سوم کتاب "تنفس آزاد با محمد علی بهمنی" از سوی انتشارت فصل پنجم ارائه شد.

بهمنی اظهارداشت: "تنفس آزاد با محمدعلی بهمنی" شامل ۷۰قطعه شعر آزاد است و در فضای خاصی قرار دارد که در این مجموعه سعی شده تمام زوایای موضوعی در نظر قرار گیرد اما از آنجا که تمرکز بنده بر غزل است، بخشی از اشعار این کتاب مایه تغزلی دارد.

وی اضافه کرد: همچنین کتاب" مجموعه آثار محمدعلی بهمنی" شامل تمامی آثار من در حدود ۸۰۰صفحه و ۱۱مجموعه شعر از نخستین مجموعه شعری در سال ۱۳۵۰تاکنون عنوان تازه‌ترین کتابم است که به تازگی از سوی انتشارات" نگاه" روانه بازار نشر شده که این اثر نیز در بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران ارائه شد.

محمدعلی بهمنی یکی از غزلسراهای نامی معاصر ایران است که در سال ۱۳۲۱در شهر دزفول متولد شده است.

 وی در سال ۱۳۷۸تندیس "خورشید مهر" را به عنوان برترین غزلسرای ایران دریافت کرد. وی همچنین در سال ۱۳۸۵از سوی ستاد چهره‌های ماندگار به عنوان "چهره ماندگار" معرفی شد.

آثاری مانند ام‍ان‍م‌ب‍ده، ای‍ن‌خ‍ان‍ه‌ واژه‌ه‍ای‌ن‍س‍وزی‌دارد، ب‍اغ‌لال، تنفس آزاد با محمدعلی بهمنی، جسمم غزل است اما روحم همه نیمایی‌ست(گزیده اشعار)، ش‍اع‍ر ش‍ن‍ی‍دن‍ی‌س‍ت(گ‍زیده ش‍ع‍ر)، ع‍ش‍ق‌اس‍ت، غ‍زل‌، گ‍اه‍ی‌دل‍م‌ب‍رای‌خ‍ودم‌ت‍ن‍گ‌م‍ی‌ش‍ود، من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم و چتر برای چه-خیال که خیس نمی‌شود عنوان‌های دفترهای شعر منتشر شده توسط این شاعر است.

کد خبر 1328912

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha