۲۰ خرداد ۱۳۹۰، ۱۳:۲۵

در گزارشی مطرح شد:

5000 کلاهک آماده شلیک/ دورنمای تاریک کاهش تسلیحات اتمی

5000 کلاهک آماده شلیک/ دورنمای تاریک کاهش تسلیحات اتمی

مرکز بین المللی تحقیقات صلح استکهلم در گزارشی با اشاره به کلاهکهای هسته ای فراوان رژیم صهیونیستی، از نبود دورنمایی روشن درباره کاهش میزان تسلیحات هسته ای طی سالهای آتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در آخرین گزارش مرکز بین المللی تحقیقات صلح استکهلم آمده است : حداقل هشت کشور در جهان وجود دارند که تا پایان سال گذشته (2010) از 20 هزار کلاهک اتمی بهره مند بوده اند.

 بنابر این گزارش، از این 20 هزار کلاهک اتمی تعداد پنج هزار کلاهک آماده شلیک است. مرکز بین المللی تحقیقات صلح استکهلم در ادامه درباره ادامه سرمایه گذاری برخی کشورها در صنعت تسلیحات سازی هشدار داده و تاکید می کند : با وجود امضای پیمان استارت 2 میان روسیه و آمریکا در زمینه کاهش تسلیحات هسته ای، اما این این مسئله به طور جدی از سوی این کشورها رعایت نمی شود و آنان در نهایت و به شیوه های مختلفی سیستمهای اتمی خود را جایگزین می کنند.
 
در ادامه این گزارش تاکید شده است که برگزاری کنفرانس بازنگری ان پی تی (NPT) در سال 2010 توسط سازمان ملل متحد به خوبی میزان شکاف بین المللی در مسئله تسلیحات هسته ای را نشان داد.

در جدیدترین گزارش مرکز بین المللی تحقیقات صلح استکهلم رده بندی کشورهای دارنده بیشترین کلاهکهای هسته ای نیز منتشر شده که بر اساس آن روسیه با 11000 کلاهک اتمی صدرنشین بوده و آمریکا با 8500 کلاهک در جایگاه دوم قرار دارد. فرانسه، انگلیس، چین، هند، پاکستان و رژیم اسرائیل هر کدام با داشتن 80 تا 300 کلاهک اتمی در رتیه های بعدی قرار گرفته اند.
 
"دانیل نورد" معاونت مرکز بین المللی تحقیقات صلح استکهلم در این باره اظهار داشت : آمریکا در نظر دارد در 10 سال آتی قریب به 92 میلیارد دلار در بخش زیربنایی ساخت تسلیحات هسته ای سرمایه گذاری کند.
 
وی تاکید کرد: روسیه نیز درصدد توسعه سیستم موشکی بالستیک و خرید 9 فروند زیردریایی هسته ای جدید است. این تلاشهای روسیه و آمریکا در حالی دنبال می شود که انگلیس تصمیم دارد زرادخانه هسته ای خود را در همین وضعیت فعلی تثبیت کند و چین فرانسه نیز در پی افزایش توان هسته ای خود هستند.
 
نورد افزود: سیاستی که از سوی هشت کشور صنعتی جهان دنبال می شود این پیام واحد را برای جهان در بر دارد که آنان می خواهند در 30 تا 40 سال آینده تسلیحات هسته ای خود را حفظ کنند.
کد خبر 1331731

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha