۲۳ خرداد ۱۳۹۰، ۱۱:۰۴

میرعمادی تاکید کرد:

دقت و صداقت ابزار خبرنگار/ رسانه ها کانون معنویت و بصیرت باشند

دقت و صداقت ابزار خبرنگار/ رسانه ها کانون معنویت و بصیرت باشند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به خصایص و ویژگیهای خبرنگاران، گفت: اصحاب قلم و رسانه باید در نگارش "دقت"، در نقل "صداقت" و در نقد "انصاف" داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی شامگاه یکشنبه در مراسم تجلیل از خبرنگاران فعال در پوشش خبری همایش تجلیل از جوانان برتر و موفق استان در سخنانی اظهار داشت: مطابق روایات، خداوند متعال سه چیز را دوست دارد که این سه چیز شامل قلم عالمان و نویسندگان، صدای شمشیر مجاهدان و رزمندگان و صدای ابزار کار کارگران و صنعتگران است.

وی با یادآوری اینکه این روایت یکی از روایات مهم در این زمینه محسوب می شود، یادآور شد: این روایت به نوعی ترسیم کننده جامعه اسلامی است یعنی اینکه جامعه اسلامی بر پایه کار و تلاش و صنعت، قلم و نوشتار و دفع توطئه دشمنان استوار است.

قلمی که در راه خدا بنویسد تقدس پیدا می کند

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه این روایت یک قیدی دارد و آن قید عبارت "فی سبیل الله" است، ادامه داد: این قید به این معنی است که قلمی که در راه خدا بنویسد، رزمنده ای که در راه خدا بجنگد و کارگر و صنعتگری که برای رضای الهی تلاش کند کارشان تقدس و ارزش پیدا می کند.

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به اهمیت داده شده برای قلم در احادیث و روایات مختلف، تصریح کرد: همه این موارد نشان می دهد که کار اطلاع رسانی، مطبوعات و رسانه چقدر ارزشمند است.

وی با یادآوری اینکه خداوند متعال در قرآن کریم به قلم سوگند یاد کرده است، ادامه داد: این در حالیست که قرآن در آیات مختلف یکی از اوصاف خداوند را تعلیم قلم معرفی کرده است.

اولین مخلوق خداوند قلم بوده است

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به روایت دیگری در باب اهمیت و ارزش قلم اشاره کرد و گفت: مطابق این روایت اولین چیزی که خداوند آفریده است قلم بوده و به نوعی اولین مخلوق خداوند قلم بوده است.

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به دستور خداوند به قلم برای نوشتن مقدار و تقدیر هر چیزی، عنوان کرد: برای نوشتن مقدار و تقدیر هرچیزی نیاز به سه خصلت دارد که این خصایص دقت، صداقت و انصاف است.

سه خصویت مهم خبرنگاران

وی با تاکید بر اینکه هر کسی که می خواهد بنویسد باید این سه خصلت را داشته باشد، یادآور شد: اصحاب قلم و رسانه باید در نگارش، "دقت"، در نقل، "صداقت" و در نقد، "انصاف" داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر دقت در نگارش مطالب توسط اصحاب رسانه، بیان داشت: خبرنگاران باید بدانند آنچه را که می نویسند امانت است پس در نگارش این امانت باید نهایت دقت را به خرج دهند.

حجت الاسلام میرعمادی با تاکید بر اینکه دقت، صداقت و انصاف مهم ترین خصایص یک خبرنگار است، بیان داشت: خبرنگار وقتی می نویسد باید دقت داشته باشد، وقتی نقل قول می کند باید امانتداری به خرج دهد و وقتی نقد می کند باید انصاف داشته باشد.

قلم انسان را دوزخی یا بهشتی می کند

وی با تاکید بر اینکه تاثیر قلم به مراتب بیشتر از تاثیر سلاح است، یادآور شد: در روایتی داریم که قلم کلید بهشت و جهنم است که با توجه به این روایت قلم می تواند انسان را بهشتی کند و یا در صورت عدم امانتداری، انصاف و صداقت انسان را دوزخی سازد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه بسیاری از بزرگان گفته اند که استواری دین و دنیا به قلم و شمشیر بستگی دارد، تصریح کرد: اندیشه نویسنده در قلم وی تجلی می یابد چرا که هر کسی قلم در دست می گیرد عقل و فکر خود را بروز می دهد.

حجت الاسلام میرعمادی با تاکید بر اینکه رسالت مطبوعات بسیار سنگین است، ادامه داد: حساسیتی که امروز عرصه رسانه به خود گرفته است به خاطر این است که رسانه ها میدان مبارزه و تقابل اندیشه ها و فکرها هستند.

جنگ رسانه ای جنگ اندیشه ها و تفکرات است

وی از جنگ رسانه ای به عنوان جنگ اندیشه ها و تفکرات یاد کرد و گفت: رسانه امروز میدان مبارزه است و در این میدان پیروزی با کسی است که عقل و اندیشه خود را بیشتر به کار بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با یادآوری اینکه اسلام دین تفکر و اندیشه و پیامبر گرامی اسلام نمود انسان کامل است، تصریح کرد: دین اسلام دینی است که یک ساعت تفکر را برتر از 70 سال عبادت می داند.

حجت الاسلام میرعمادی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران یک فرصت بزرگی برای ملت ایران، امت اسلامی و همه آزادی خواهان دنیا به وجود آورده است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران فرصت تعیین سرنوشت را برای همه ملت های آزادی خواه دنیا پدید آورد که این امر یکی از برکات انقلاب ایران است.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از حرکت عظیم و نقش آفرینی انقلاب ایران در دنیا مدیون رسانه ها است، بیان داشت: یک خبر به تنهایی می تواند شور، شعور، تحرک و انقلاب ایجاد کند.

خبرنگار باید نورافشانی کند تا ایمان و اخلاق در جامعه احیا و تقویت شود

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد در بخش دیگری از سخنان خود به رسالت رسانه ها در استان اشاره کرد و بیان داشت: ما انتظار داریم که رسانه ها کانون نور، محبت، معنویت، بصیرت و ایمان را در دلهای تشنگان زنده کنند.

حجت الاسلام میرعمادی با تاکید بر اینکه یک خبرنگار باید نورافشانی کند تا ایمان و اخلاق در جامعه احیا و تقویت شود، ادامه داد: باید رسانه ها جلوی بداخلاقی ها را بگیرند تا اخلاق اسلامی و معنویت دینی و ایمان مذهبی در جامعه متبلور شود.

وی با یادآوری اینکه کار انبیا خبررسانی بوده است، تصریح کرد: این امر نشان می دهد که رسالت خبرنگاران نیز در راستای رسالت انبیا است.

ضرورت هموارکردن راه رشد و شکوفایی استعدادهای استان توسط رسانه ها

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد همچنین بر ضرورت همواره کردن راه رشد و شکوفایی استعدادهای استان توسط رسانه ها تاکید کرد و گفت: امروز رسانه ها رسالت دارند که با ایجاد روحیه خودباوری در مسیر شکوفایی استعدادها و اندیشه جوانان گام بردارند.

حجت الاسلام میرعمادی از نخبه شناسی و نخبه باوری به عنوان یکی از رسالت های اصحاب رسانه یاد کرد و بیان داشت: رسانه ها زبان گویای لرستان هستند و ما انتظار داریم این زبان گویا در جهت پرورش استعدادهای جوانان به کار گرفته شود.

وی همچنین بر ضرورت تلاش برای رشد و پیشرفت و آبادانی لرستان از سوی رسانه ها تاکید کرد و افزود: رسانه ها در دهه چهارم انقلاب باید در راستای پیشرفت و برقراری عدالت در جامعه قلم بزنند.

رسانه ها باید طوری عمل کنند که مسئولان شیفته خدمت و ولایت شوند

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه رسانه ها باید طوری عمل کنند که مسئولان شیفته خدمت و ولایت شوند، تصریح کرد: خدمت در جامعه اسلامی و تبعت از ولایت دو رکن اساسی حرکت و تلاش است.

حجت الاسلام میرعمادی همچنین خواستار توجه ویژه رسانه برای پوشش اخبار نماز جمعه در شهرهای مختلف استان شد و گفت: نماز جمعه پایگاه دین و انقلاب اسلامی ایران و از شئون ولایت است.

وی با اشاره به حضور گسترده جوانان و مردم در نماز جمعه خرم آباد، تصریح کرد: باید این حضور گسترده را در اخبار و رسانه ها به تصویر کشید.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر تقویت پایگاه نماز جمعه توسط رسانه ها، بیان داشت: این پایگاه، پایگاه دین و ولایت است که رسانه ها باید این موضوع را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار دهند.

کد خبر 1334037

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha