۶ تیر ۱۳۹۰، ۱۶:۳۴

کتاب "ترنم" ویژه ساز سنتور منتشر شد

کتاب "ترنم" ویژه ساز سنتور منتشر شد

کتاب "ترنم" در برگیرنده مجموعه ای از قطعات برای سنتور به روش هموفونی با گردآوری و تنظیم مسعود نجفی توسط انتشارات هستان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این کتاب 45 قطعه از موسیقی ایرانی ویژه سنتور نوازی مطابق با کتاب های "شیوه سنتور نوازی و دستور سنتور" منتشر شده است.

مسعود نجفی گردآورنده این کتاب در بخش پیشگفتار به چرایی گردآوری و تنظیم قطعاتی برای سنتور در این کتاب اشاره کرد و گفت : مدت ها در این اندیشه بودم که چطور می توانم هنرجویان ساز سنتور را که اغلب آنها پس از مدتی یادگیری این ساز را رها می کنند ، به ادامه کار ترغیب کرد . قدم اول این بود که بدانم هنرجویان به نواختن چه قطعاتی علاقه بیشتری نشان می دهند؟ و چه قطعاتی جذابیت بیشتری برای ایشان دارد؟.پس از مدتی دریافتم که برای آنها ، نواختن قطعات موسیقی ملی، محلی و حتی ملل، که قبلا شنیده اند در خاطرشان ثبت شده است ، جذابیت بیشتری دارد و حتی می توان گفت به فراگیری سنتور می پردازند تا اینگونه قطعات را بنوازند .

کتاب شیوه سنتور نوازی در این زمینه گامی بزرگ برداشت ولی چون در کتاب مذکور ، قطعات به صورت ساده و برای مبتدیان تنطیم شده است، هنرجویانی خیلی زود و با مقایسه با اجرای اصلی از آن قطعه ، متوجه می شوند که آنها فقط چهارچوب ساده ای از قطعه را می نوازند و نه تزیین و رنگ آمیزی شده. لذا فکر کردم همان قطعات را با رنگ آمیزی صوتی نوینی ارائه نمایم تا هنرجویانی که آنها را نواخته اند این بار با برداشت دیگری از قطعه، آن را بنوازند.

لازم به ذکر است در این کتاب قطعاتی چون لیلی لیلی،اسمر یارم جوانه، الهه ناز،جونی جونی،مرغ سحر، چهارپاره، پادشه خوبان ، په پو سلیمانی، ابوعلی سینا ، ملا محمد جان، توپ سفید، حربی، قایقرانان رود ولگا، ترانه کردی، غروب، رنگ چینی ، کارمینا بورانا، ضربی سیخی ، سوزه، کلاه قرمزی، بارون ، گل گندم، یک گل سایه کمر، بارون بارون، قسمتی از سمفنی نهم، امام علی (ع)، خوشحال و شاد و خندان، کاساچوک، دی بلال، دختر شیرازی، عمو دختر، ترانه آذربایجانی ، گل من، مهتاب، رشید خان، شیر علی مردان ، غوغای ستارگان ، مقدمه تصنیف بی همزبان، بخت بیدار، یا مولا، آشفته حالی ، موسم گل، شب انتظار، گل پامچال و وطن  گردآوری و تنظیم شده است.

کد خبر 1344934

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha