۲ شهریور ۱۳۹۰، ۱۲:۴۱

گزارش خبرنگار مهر از سومالی/

مردم "صومال" دایم الصیام های بدون افطار و سحر/ قحطی سلاح نیست

مردم "صومال" دایم الصیام های بدون افطار و سحر/ قحطی سلاح نیست

مردم مسلمان کشور سومالی این روزهای ماه رمضان روزه دارانی بدون افطار و سحری هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به موگادیشو، مردم مسلمان کشور سومالی در این روزهای ماه مبارک رمضان همچون دیگر مسلمانان جهان روزه میگیرند با این تفاوت که روزه دارانی هستند بدون افطار و سحر و از جبر روزگار فرزندان خردسال آنان نیز روزه داران اجباری هستند.

کشور سومالی به دلیل بروز خشکسالی با قحطی بی سابقه ای روبرو شده، قحطی که شاید تاکنون برخی تنها در کتابها و داستان ها نام آن را شنیده بودند و اینک در عصر ارتباطات جای تاسف دارد که کشوری دچار قحطی شده اما سازمانها و مجامع بین المللی هیچ اقدام موثری از خود بروز نداده اند.

                               

کشورهای غربی و مدعیان حقوق انسانی تا کنون اقدام قابل توجهی برای بهبود وضعیت مردم سومالی انجام نداده اند نکته ای که مقامات سومالی بر آن تاکید دارند و عمده کمک رسانی ها به کشور سومالی تاکنون از جانب کشورهای اسلامی بوده است.

مردم قحطی زده سومالی با شرایط بسیار وخیم حیاتی مواجه هستند به نحوی که فقر، گرسنگی، بیماری و سوء تغذیه مردم این کشور را به سمت مرگ تدریجی و بحران انسانی و فاجعه انسانی سوق می دهد.

در شهر موگادیشو پایتخت سومالی کمپ های کمک به مردم قحطی زده دایر است اما میلیونها نفر از مردم سومالی همچنان در مناطق مختلف این کشور با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.

در شرایطی که مردم مصیبت زده سومالی با انواع آلام انسانی روبرو هستند گزارش خبرنگار مهر از موگادیشو از ناآرامی ، شورش و  درگیری در مناطق مختلف این کشور حکایت دارد.

کشور سومالی از سال 1991 با درگیری های خیابانی و ناآرامی ها و شورش و قتل مواجه بوده و این ناآرامی ها با وجود بروز فاجعه انسانی در این کشور همچنان بروز و ظهور دارد.

نکته قابل توجه این است که در کنار مرگ روزانه، ساعتی و لحظه ای کودکان و سالمندان سومالیایی که از گرسنگی و فقر رنج می برند شورشی های سومالی همواره جیره و مواجب ایجاد اغتشاش و ناآرامی شان به راه است و شورشی ها به هیچ وجه با قحطی سلاح و مهمات روبرو نیستند.

    

این در حالی است که مردم سومالی به شدت تحت فشارهای شدید اقتصادی قرار دارند و روزانه تعداد قابل توجهی از مردم سومالی و به خصوص کودکان و نوزادان سومالیایی به دلیل گرسنگی جان خود را از دست می دهند.

در موگادیشو بر اساس آمار هفته گذشته هر 90 دقیقه 15 نفر و روزانه 80 کودک و در کل کشور روزانه 800 تا 1000 نفر بر اثر قحطی جان خود را از دست می‌دهند.

در این کشور 5 میلیون و دویست هزار نفر در معرض مرگ بر اثر قحطی قرار دارند.

در این کشور در طی 5 تا 7 سال گذشته باران نباریده اما مصیبت این مردم به حدی است که هفته گذشته بارانی سیل آسا در این منطقه باریدن گرفت که نه تنها موجب خوشحالی نشد بلکه موجب ویران شدن پناهگاه ها و سرپناه آنان شده است و از طرف دیگر شیوع بیماری را تشدید کرده است.

در سومالی 10 درصد کودکان قبل از یک سالگی فوت می کنند، آماری که مشاهدات خبرنگار مهر در کمپ های تحت کنترل سازمان ملل نیز آن را تائید می کند چرا که در بازدید کوتاه از این کمپ دو تا سه کودک تلف شده بر اثر بیماری و قحطی مشاهده شد.

مردم سومالی از بنی هاشم و از نسل مسلم بن عقیل اند و ارادتمند به امام حسین (ع) به شمار می روند و در این روزهای ماه مبارک رمضان با وجود همه گرفتاری ها به امور مذهبی پرداخته اگرچه روزه دارانی بدون افطار و سحری هستند و حتی با خاک افطار کنند!

      

با این حال این مردم به شدت محجوب بوده و در زمان بازدید هیئت ایرانی از کمپ هایشان به هیچ وجه خواسته ای مطرح نکرده و یا به شیوه تکدی و التماس رو نیاوردند هرچند میدانند هر لحظه فرزندی و عزیزی از میانشان خواهد رفت و تنها خواسته آنان ثبت تصاویر وضعیتشان و انعکاس ان برای اطلاع مجامع بین المللی از شرایط بحرانی زندگی آنان است.

عکس و گزارش: اسماعیل سلطنت پور خبرنگار اعزامی به سومالی

کد خبر 1389543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha