۲۴ آذر ۱۳۸۳، ۱۵:۴۴

در ميزگرد قرآن و مستشرقان :

نگاه دانشمندان غربي به دين اسلام بررسي شد

دومين نشست علمي انجمن قرآن ‌پژوهي با عنوان «قرآن و مستشرقان» 23 آذر ماه در مدرسه علميه اميرالمؤمنين (ع) قم برگزار شد.

به گزارش گروه دين و انديشه خبرگزاري "مهر" به نقال از پايگاه اطلاع رساني رسا، ميزگرد «قرآن و مستشرقان» با حضور حجج اسلام محمدحسن زماني عضو هيئت علمي مركز جهاني علوم اسلامي، تقي صادقي عضو هيئت علمي پژوهشگاه سپاه، محمدجواد اسكندرلو عضو هيئت علمي مركز جهاني علوم اسلامي تشكيل يافت و خاور‌شناسي و استشراق از جنبه‌هاي مختلف تاريخي، تنوع فكري مستشرقان، آثار چاپ شده و ابزار و روش مستشرقان مورد بررسي قرار گرفت.
در اين ميزگرد نگاه دانشمندان غربي به دين اسلام به عنوان نظر مورد بررسي از مستشرقان مطرح شد. تاريخ شروع خاورشناسي و اينكه آيا شرق‌شناسي يك رشته علمي است يا مكتب است بين خود غربيان به عنوان مسايل مورد اختلاف اعلام شد.
همچنين اعضاي ميزگرد، مستشرقان را به سه دسته تبشيريان، استعمار‌گران و دانشمندان بي‌طرف تقسيم كردند و از اينكه اولين معجم‌هاي لفظي و معنوي و دايره‌المعارف‌ها در اروپا نگاشته شده است و بخشي از آن به زبان عربي ترجمه شده، انتقاد كردند.
رويكرد و روش باستان‌شناسي، ادبي، خط‌شناسي و نسخه‌شناسي ديگر موضوع مطرح در ميزگرد بود. مسئله تاريخ‌گذاري قرآن به خاطر نزول تدريجي و تفسير قرآن طبق ترتيب نزول از سوي مستشرقان براي فهم بهتر معاني قرآن نيز مورد توجه قرار گرفت.
گفتني است حجت الاسلام رضايي اصفهاني، مسئول انجمن قرآن‌پژوهي حوزه نيز طي سخناني نقاط قوت و ضعف داير‌ه‌المعارف قرآني «ليدن» را برشمرد و از جريان دايره‌المعارف‌نويسي قرآني در حوزه خبر داد. وي با جمع‌بندي ميزگرد پيشنهاد كرد، موضوع اسلام و مستشرقان جزو دروس عمومي حوزه قرار گيرد و يك رشته مجزا و در حد دكترا براي مراكز قرآني در نظر گرفته شود، همچنين جهت پاسخ‌گويي به شبهات مستشرقان، گروه‌بندي و برنامه‌ريزي و پايان‌نامه‌ها و نشرياتي در اين خصوص تهيه گردد و آموزش زبان‌هاي خارجي در حوزه به جديت دنبال شود.
پس از اين ميزگرد آيت الله مكارم شيرازي در سخنان كوتاهي، عدم اطلاع‌رساني صحيح و سالم به مستشرقان را علت انحراف و برداشت‌هاي غلط آنان دانستند و ايجاد پايگاه‌ اطلاع‌رساني قوي قرآني براي ارائه اطلاعات صحيح و فشرده اسلامي به تمام علاقه‌مندان به ويژه انديشمندان مستشرق و مراكز اسلام‌پژوهي غرب را خواستار شدند. ايشان با اشاره به فعاليت مثبت علما براي زدودن اتهام تحريف قرآن به شيعيان، ترويج چنين افكار منحرف از سوي برخي متعصبان را حركت احمقانه‌اي خواندند كه در نهايت به ضرر اسلام و باعث ايجاد شبهه تحريف قرآن مي‌شود.
آيت الله مكارم شيرازي مستشرقان را به پنج دسته مأموران معذور، متعصبان لجوج، ناآگاهان جاهل، يكسونگران كه فقط از منابع اهل سنت استفاده مي‌كنند و پژوهش‌گران عالم و منصف تقسيم كردند و قرآن‌پژوهان را به مطالعه بيشتر در زمينه‌هاي مختلف قرآني فرا خواندند.

 

کد خبر 139017

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha