۴ شهریور ۱۳۹۰، ۹:۱۱

تدوین «آداب باطنی تلاوت قرآن» مبتنی بر اندیشه‌های امام خمینی (ره)

تدوین «آداب باطنی تلاوت قرآن» مبتنی بر اندیشه‌های امام خمینی (ره)

«آداب باطنی تلاوت قرآن کریم؛ با تاکید بر کتاب آداب الصلوة امام خمینی (ره)» نوشته فریده علی‌نژاد توسط انتشارات عروج منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ضرورت تدوین این اثر از آنجا بوده است که مسئله تلاوت قرآن از صدر اسلام و آغاز بعثت جزو فرهنگ عمومی مؤمنان بود و پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) برترین و بهترین تلاوت‌کنندگان قرآن بودند.

تلاوت قرآن کریم گام نخست برای ورود به دنیای پاک و روشن کلام الله است و بر اساس رهنمودها و هدایت‌های حضرات معصومین (ع) آداب ویژه‌ای دارد. برخی از آداب ظاهری و بعضی دیگر باطنی است. اگر قاری قرآن و تلاوت کننده کلام الله مجموعه آداب را رعایت کند و با ادب به محضر قرآن راه یابد از برکات و هدایت‌های الهی بهره‌مند خواهد شد.

این کتاب که بر اساس کتاب «آداب الصلوة» امام خمینی(ره) نوشته شده است، تاکید دارد که ایشان با رعایت آداب ظاهری و باطنی به محضر قرآن راه یافت و با روشن کردن جان خود به انوار کلام الهی و باطنی اسفار اربعه در سفر«من‌الحق الی الخلق بالحق» معلم قرآنی شد که متعلم‌های «علی سبیل النجاه» فراوانی پیدا کرد که جانهایشان را در پرتو هدایت قرآن قرار داده و با بر ملا کردن قصه پر غصه مهجوریت قرآن، قرآن را از قبرستانها و بالای قبور مردگان به میان ذهن و زندگی زنده‌ها آورد تا آثار حیاتبخش آن سبب آبادانی مادی و معنوی زندگی آنان شود.

نویسنده در این کتاب کوشیده تا آداب قرائت باطنی قرآن را با بهره‌گیری از کتاب آداب الصلوة امام خمینی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. ویژگی موضوع آداب باطنی قرائت قرآن به حدی است که با شناخت عدم رعایت آن می‌توان به اهمیت و تأثیر بسزای آن پی‌برد. گفته می‌شود اگر قاری قرآن ادب باطنی قرائت را رعایت نکند از درک معانی قرآن محروم شده و چون اهل یهود که فقط کتاب حمل می‌کردند و به آن عمل نمی‌کردند، می‌ماند.

قاری قرآن باید روح و جان خود را آماده ورود حقایق و معارف آیات نور بخش کلام الهی کند، یعنی جسم و جان از رذایل اخلاقی و نفسانی پاک گشته و قلب چون صفحه سفیدی آماده جذب، ثبت و حفظ انوار قرآنی شود.

نکته حائز اهمیت اینکه بعضاً مشاهده می‌شود قاریان و تلاوت کنندگان قرآن کریم صرفاً به رعایت آداب ظاهری قرآن اکتفا می‌کنند و از آداب باطنی آن غفلت می‌‌کند حال آنکه قرآن دارای باطنی عمیق است و باید در این دریای بی‌کران شناور شد تا به ساحل سعادت رسید.

امام خمینی در کتاب آداب نماز، موضوع آداب باطنی تلاوت قرآن را در هفت مورد طرح و نظرات عرفانی خویش را بیان کرده است. دیدگاه‌های حضرت امام در این موضوع به آرای عرفانی صدرالمتألهین نزدیک‌تر و مشترکات بیشتری نسبت به سایرین دارد.

یکی از ویژگی‌های این اثرعلاوه بر ذکر رذایل نفسانی و فضایل اخلاقی برای قاریان به موضوع مهم و کلیدی ارائه راهکارها و دستورالعمل‌ها برای علاج رذیلت‌ها و نیز تقویت فضیلت‌هاست.

کتاب در 2 بخش و 8 فصل با عناوین ذیل تدوین شده است: بخش اول: آداب ظاهری (شامل طهارت، استعاذه و ترتیل) و بخش دوم: آداب باطنی (شامل تعظیم، منزلت مطالب و مقاصد آن، راه استفاده از قرآن، رفع موانع و حجب، تفکر، تطبیق آیات براحوال قاری، حضور قلب، طهارت باطنی و ...).

کتاب در قطع وزیری در 179 صفحه در شمارگان 2000 نسخه به قیمت 3100 تومان توسط چاپ و نشر عروج منتشر شده است.

کد خبر 1391993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha