۲۵ آذر ۱۳۸۳، ۱۸:۱۸

در ادامه گسترش به شرق پيمان آتلانتيك شمالي صورت مي گيرد؛

گرجستان ، ناتو و چشم انداز همكاري

خبرگزاري اينترفكس گزارش داد كه گرجستان تحت برنامه" شركت درصلح" از 2 الي شانزده دسامبرسال 2005 ميزبان مانور هاي تمريني ناتو (سازمان پيمان آتلاتيك شمالي) خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري مهربه نقل ازخبرگزاري اينترفكس و سايت اينترنتي messenger، عمربگويدزه رئيس دفترمركزي هماهنگي برنامه شركت در صلح درمقر ستاد كل نيروهاي گرجستان روز جمعه اعلام كرد : تصميم در اين باره در جلسه اي كه اخيراً در تفليس به پايان رسيد، اتخاذ شد.

همچنين مقامات اعلام كردند كه در اين تمرينها نيروهائي از كادر نظامي و درماني آلباني، ارمنستان، بلغارستان، كرواسي گرجستان، آلمان، ليتواني، مقدونيه، مولداوي، روماني، اوكراين و ايالات متحده شركت خواهند كرد.

 

بگويدزه همچنين اظهار داشت:آمريكا 350 وگرجستان 210 نظامي را شركت خواهند داد و اين درحاليست كه تعداد كل نظاميان 700 نفرخواهند شد.

مقامات گرجستاني همچنين تاكيد كردند كه براي اولين بار تمرينهاي دريائي  بويژه عمليات جستجو و نجات نيز در اين روند در بندر باتومي صورت خواهد گرفت و در اين تمرين كشتي ها، هواپيماها و غواصاني از اوكراين ، گرجستان، آمريكا و كرواسي شركت خواهند كرد.

همچنين اينترفكس در خبرديگري اعلام كرده بود ايراكلي اوركواشلي اعلام كرده است كه به محض اينكه وي وزير كشور را انتصاب كند تمام اصلاحات را براي كمك به كشور براي عضويت آن كشور در ناتو در سال 2006 انجام خواهد داد.

قابل ذكراست اخيراً و با سركار آمدن دولت ساكاشويلي گرجستان همكاريهاي خود را با ناتوگسترش داده بطوريكه چندي پيش  جاب هوپ شفردبيركل سازمان ناتودر7 نوامبر ديداري يك روزه را ازگرجستان بعمل خواهد آورد ودر همان روز وزارت دفاع گرجستان گزارش داد كه آن كشوردرصدد است تا يك گروه مسلح حافظ صلح شامل 300 تن از كماندوهاي گرجستان را از طريق كويت (در دو مرحله) با يك هواپيماي آمريكائي به عراق اعزام خواهند كرد.

آنها اعلام داشتند كه نيروهاي گرجستان بر اساس چرخشي كه از آوريل سال 2004 شروع شده در اواخر هفته آينده با 159 سرباز در تكريت ، بغداد و بعقوبه مستقر خواهند شد.

گرچه در محافل خبري و رسانه اي عمدتاً از همكاري گرجستان و ناتو سخن به ميان مي آيد ليكن آمريكا يكي از حاميان اصلي گرجستان تلقي مي شود و اين همكاري را مي توان بيشتر در قالب آمريكائي گرجستاني تلقي كرد .

به همين منظور آن كشور اخيراً همكاري خود را با آمريكا در قالب نيروهاي ناتو افزايش داده و علاوه بر عراق 50 سرباز ديگر نيز، به  افغانستان  اعزام كرده است و بهمين منظور تيمي از مربيان آمريكائي هم چندي پيش وارد تفليس شدند تا مبادرت به يك برنامه نظامي 32 ميليون دلاري مشترك بين  آمريكا و  گرجستان نمايند.

گرجستان كشوري با 69 هزار 700 كيلومتر مربع وسعت و 4 ميليون و 693 هزار و 892 نفر جمعيت در منطقه  آسياي ميانه و در كنار درياي سياه ، هم مرز با تركيه و روسيه مي باشد و به لحاظ استراتژيكي اين كشور در كنار روسيه قرار دارد كه رقيب سابق ناتو مي باشد و كوههاي قفقاز نيز در اين كشور قرار دارد.

کد خبر 139372

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha