۳ مهر ۱۳۹۰، ۱۳:۵۰

سردار صفوی:

آمادگی در برابر زلزله باید در دستور کار تمام سازمانها و نهاد‌ها قرار گیرد

آمادگی در برابر زلزله باید در دستور کار تمام سازمانها و نهاد‌ها قرار گیرد

مشاور عالی مقام معظم رهبری خواستار آمادگی دستگاهها برای مقابله با زلزله شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرلشکر پاسدار دکتر رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در جریان بازدید از مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر این که زلزله مخاطره‌ای جدی برای این کلان‌شهر است گفت: با توجه به آنکه در حال حاضر در مرحله پیش از وقوع زلزله هستیم باید نسبت به ارتقای آمادگی و پیشگیری با ارائه طرح‌های متنوع و بر اساس سناریو‌های احتمالی برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

سردار صفوی همچنین آمادگی استان‌های معین و انجام مانور‌ها و تمرین‌های مبتنی بر واقعیت‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: تمامی دستگاه‌ها باید بر اساس سناریو‌های احتمالی وقوع زلزله از آمادگی برخوردار باشند و در عین حال تمرکز بر روی آمادگی محلات، آموزش و افزایش توان شهروندان اقدامی صحیح و موثر است.

وی شناسایی دقیق وضعیت گسل‌های شهر تهران و برآورد تلفات و خسارات محتمل آن را ضروری خواند و گفت: شهر تهران ظرف200سال گذشته به سرعت رشد کرده است و در حال حاضر ظرفیت جغرافیایی آن لبریز شده است.

سردار صفوی با ارزشمند خواندن اقدامات شهرداری تهران در حوزه مدیریت بحران و فعالیت‌های انجام شده و در دست انجام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: خوب است که این کار ارزشمند به استان‌های زلزله‌خیز کشورمان هم منتقل و به آنان آموزش داده شود چرا که فکر نمی‌کنم این کاری که در تهران انجام شده در هیچ یک از استان‌ها انجام شده باشد و با برپایی کارگاه آموزشی می‌توان این تجربه و مدل‌های طراحی شده را در اختیار استان‌های زلزله‌خیز قرار داد.

وی با تاکید بر این که باید هزینه‌های لازم برای پیشگیری و مدیریت سوانح را برآورد و ساختار‌های لازم را قبل از وقوع زمین‌لرزه تامین کرد، در خصوص مخاطره زلزله تهران افزود: نخستین نکته پذیرش خطر احتمال وقوع زلزله تهران از سوی مسئولان تصمیم‌ساز است،خطری که زمان آن مشخص نیست اما تهدید آن قطعی است ، سپس باید عزم و اراده ملی برای پیشگیری و مدیریت بحران نزد مسئولان ایجاد و هزینه‌های اقدامات لازم و ساختار‌های مورد نیاز تامین شود.

در این دیدار« عزیز‌الله رجب‌زاده » رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته و در دست اجرا از تشکیل 260 گروه مردمی داوطلب واکنش اضطراری در محلات شهر تهران و برنامه گسترش این تشکل‌های مردمی در 374 محله شهر خبر داد و گفت: راهبرد اساسی سازمان آموزش عمومی، تجهیز و آمادگی محلات است چرا که با وجود تراکم ابنیه و جمعیت ، امداد‌رسانی در زمان وقوع بحران به محلات با مشکل مواجه می‌شود.همچنین طرح‌های تخلیه امن و اسکان اضطراری در سطح محلات شهر تهران در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در اماکن عمومی، مجتمع‌های مسکونی و اداری نیز تاکنون بیش از 300 گروه مدیریت بحران اماکن با آموزش و سازماندهی کسبه، ساکنان واحد‌های مسکونی و کارکنان واحد‌های اداری تشکیل شده ، همچنین 374 اتاقک(کانکس)ویژه تجهیزات امداد و نجات برای گروه‌های مردمی داوطلب واکنش اضطراری محلات(دوام) در محله‌های شهر مستقر می‌شود تا امدادگران مردمی در هنگام وقوع زلزله به سرعت تجهیز و وارد عمل می‌شوند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین به آغاز عملیات احداث8 پایگاه جدید پشتیبانی مدیریت بحران و 17 مجموعه اسکان اضطراری در پارک‌های بزرگ شهر تهران اشاره کرد و در ادامه به تشریح برخی نیاز‌ها و چالش‌های موجود در این حوزه از جمله ضرورت توجه نهادها ،سازمان‌ها و رسانه‌های جمعی به ویژه رسانه ملی به موضوع زلزله،آمادگی در برابر آن و آموزش همگانی پرداخت.

سردار صفوی همچنین از مجموعه امکانات و تجهیزات مرکز فرماندهی مدیریت بحران و واحد پردازش اطلاعات بازدید کرد و با عملکرد ساختارها و نرم‌افزار‌های طراحی شده از جمله شبکه تخمین سریع تلفات و خسارات زلزله و شتاب‌نگار‌های نصب شده در تهران آشنا شد.

در این مراسم همچنین با نمایش فیلم و گزارش تصویری،مجموعه طرح‌ها و فعالیت‌های سازمان از جمله فعال‌سازی ستاد های مدیریت در 22منطقه ،نواحی و محلات تهران، طرح‌های تخلیه و اسکان اضطراری محلات،احداث و تجهیز 100 پایگاه مدیریت بحران، احداث اسکان اضطراری پارک چیتگر، تشکیل گروه‌های مردمی واکنش اضطراری محلات و دهها طرح در دست اجرای سازمان تشریح شد.
 

کد خبر 1416108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha