۷ مهر ۱۳۹۰، ۱۳:۳۷

در نشستی علمی در قم/

کارکردهای خانواده در اسلام بررسی شد

کارکردهای خانواده در اسلام بررسی شد

قم - خبرگزاری مهر: نشست علمی بررسی جامعه شناختی مؤلفه‌ها و کارکردهای خانواده در اسلام با حضور جمعی از اندیشمندان در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عضو هئیت علمی مرکز مطالعات زنان حوزه علمیه خواهران پیش از ظهر پنج شنبه در نشست علمی بررسی جامعه شناختی مؤلفه‌ها و کارکردهای خانواده در اسلام که در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد کارکرد اجتماعی شدن را مورد توجه قرار داد و گفت: در فرایند جامعه پذیری یک فرد از یک عضو کوچک در خانواده به شهروندی در اجتماع تبدیل می‌شود.

فریبا علاسوند آشنایی با مسائل جامعه را برای ورود به اجتماع ضروری دانست و افزود: متاسفانه در خانواده‌ها چه به صورت خودآگاه چه به صورت ناخودآگاه افراد را برای پذیرش وضعیت جدید آماده نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از بالندگی اقتصادی منوط به رعایت مقررات حوزه اقتصاد است تصریح کرد: بیشتر پیشرفت و توسعه در جوامع غربی به علت رعایت همین مقررات است به نحوی که  آنها آموزه‌های دینی ما را در بسیاری از حوزه ها پیاده می‌کنند.

انتقاد از از عملکرد رسانه ملی در ترویج نسبی بودن ارزش‌ها

عضو هئیت علمی مرکز مطالعات زنان حوزه علمیه خواهران ادامه داد: اجرای کارکردها طی یک روند صورت می‌گیرد و باید از خانواده شروع شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از اصول در جامعه ما به صورت شعار درآمده از عملکرد رسانه ملی در ترویج نسبی بودن ارزش‌ها به شدت انتقاد و تصریح کرد: ادامه این روند باعث از بین رفتن بسیاری از ارزش‌ها مانند قداست می‌شود و شکاف نسل‌ها را به دنبال خواهد داشت.

در دین اسلام اصالت با غریزه است

استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست با بیان اینکه در دین اسلام اصالت با غریزه است گفت: در اسلام مبنا بر ارضا است و در فرهنگ هر آنچه عاری از فساد باشد قابل قبول است.

ابراهیم فیاض با اشاره به ظهور گروه‌های انحرافی همجنس باز و رواج تفکر همجنس گرایی در کشور بر لزوم فرهنگ سازی و گسترش آموزه‌های معنوی اظهار داشت: افزایش معنویت استحکام خانواده را در پی دارد که پس از آن دیگر با بحرانی به نام طلاق یا افزایش سن ازدواج روبرو نخواهیم بود.

دسته بندی کارکردهای خانواده به اصلی و فرعی

عضو هئیت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در این نشست با دسته بندی کارکردهای خانواده به کارکردهای اصلی و فرعی گفت: کارکردهای اصلی غیر قابل تغییر هستند اما  شکل کارکردهای دسته دوم بنا بر اقتضائات زمان تغییر می‌کند.

حجت الاسلام حسین بستان، ایجاد آرامش، تامین نیازهای عاطفی، تولید مثل و ارضاء نیازهای جنسی را از جمله کارکردهای اصلی خانواده ذکر کرد.

وی تآمین معاش، جامعه پذیری، حمایت و مراقبت و گذراندن اوقات فراغت در کنار اعضای خانواده را  نیز از جمله کارکردهای فرعی خانواده عنوان کرد.
 

کد خبر 1419973

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha