۲۳ مهر ۱۳۹۰، ۱۴:۱۷

در مدینه منوره /

دور جدید زیباسازی مسجدالنبی آغاز شد

دور جدید زیباسازی مسجدالنبی آغاز شد

همزمان با برگزاری موسم حج تمتع 90 دور جدید زیباسازی بین الحرمین در مدینه منوره آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به سرزمین وحی، این روزها که صدها هزار نفر از مسلمان کشورهای مختلف در مدینه منوره جمع شده‌اند، دور جدید زیباسازی بین الحرمین نیز آغاز شده است.

مشاهدات خبرنگار ما نشان می دهد: در روزهای اخیر مقابل منبر و محراب پیامبر گرامی و ستون توبه در مسجدالبنی معماران و نقاشان در حال زیباسازی سقف این بخش بین الحرمین هستند.

یکى از مکانهاى مقدّس در مسجدالنبی، محلّ منبر رسول خداصلى الله علیه وآله است. در روایات آمده است که پیامبر در آغاز با تکیه بر درخت خرما، به ایراد خطبه مى‏پرداخت، یکى از اصحاب پیشنهاد ساختن منبرى را داد تا رسول خداصلى الله علیه وآله روى آن بنشیند تا هم مردم او را ببینند و هم آن حضرت از ایستادن خسته نشود. این منبر داراى سه پلّه بوده است. منبر رسول خداصلى الله علیه وآله هشت بار نوسازى شده هر بار در جاى پیشین خود قرار داده شده است. 

منبرى که در حال حاضر وجود دارد منبرى است که سلطان مراد عثمانى در سال 999ه . ق. دستور ساخت و نصب آن را داد. این منبر داراى دوازده پلّه است و یک اثر ارزشمند هنرى است. همچنین محراب در محلّى ساخته شده است که رسول خداصلى الله علیه وآله در آنجا نماز مى‏گزارد. و در اینکه محلّ نماز آن حضرت همین محراب فعلى است تردیدى نیست. زمانى که ولید دستور توسعه مسجد را داد و عمر بن عبدالعزیز آن را اجرا کرد، بر جایگاه نماز رسول خدا محرابى ساخته شد. محراب‏هاى دیگرى نیز که محلّ نماز برخى خلفا بوده در مسجد ساخته شده است.

کد خبر 1432818

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha