۴ آبان ۱۳۹۰، ۱۸:۲۳

اعرافی عنوان کرد:

اشغال قدس پدیده‌ای سیاسی و غیر دینی است

اشغال قدس پدیده‌ای سیاسی و غیر دینی است

قم - خبرگزاری مهر: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با نفی مسیحی جلوه دادن تجاوزات غربیها به منطقه تاکید کرد: رژیم اشغالگر قدس پدیده ای سیاسی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علیرضا اعرافی، بعد از ظهر چهارشنبه در همایش اسلام و مسیحیت ارتدکس که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به سابقه برخورد میان اسلام و مسیحیت گفت: این سوابق باید مورد توجه قرار گیرد و پاره‌ای از برخوردها مورد کنکاش واقع و تلاش برای علاج آن انجام شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم بیان داشت: تفسیر مذهبی از این برخوردها امری نادرست است و نباید حمایت کشورهای استکباری از حکومتهای غاصب خاورمیانه را موضوعی مسیحی دانست.

وی با بیان اینکه رژیم اشغالگر قدس موضوعی مذهبی و دینی نیست بلکه پدیده ای سیاسی است اضافه کرد: اشغال و تجاوز از سمت غرب نباید مسیحی تلقی شود و ترورهای وهابیت و افراط گرایان در دنیای اسلام را هم نباید اسلامی تلقی کنیم.

گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان درست از اسلام

اعرافی تاکید کرد: آنچه محور برای قرائت اسلام است قرائت انقلاب اسلامی است که تفسیری عادلانه، حکیمانه، شجاعانه، ستم ستیز و مبتنی بر عقلانیت از اسلام را ارایه کرده و می کند.

وی بر لزوم ارتقاء گفتگوهای پیروان و اندیشمندان مسیحی و مسلمان تاکید کرد و اظهارداشت: گفتگوها باید در عالیترین سطح جریان داشته باشد به خصوص در قم که پایگاه معارف اهلبیت(ع) است می توان گامهای جدیدی با برگزاری نشستهای مشترک برداشت.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خواستار تدوین منشور جامعه گفتگو و تعامل فکری میان دنیای اسلام و مسیحیت شد و گفت: اسلام و مسیحیت نزدیکترین ادیان الهی هستند و در عین ممیزات مشترکات زیادی هم دارند.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم گفتگوی منطقی میان این دو دین صورت گیرد باید قلمروهایی مورد مداقه قرار گیرد که از جمله آن توجه به جبهه قوی است که در مقابل جبهه دین صف آرایی کرده است.

ضرورت شناسایی مشترکات دو دین

اعرافی با تاکید بر لزوم شناخت مشترکات دو دین اظهار داشت: در قم مکاتب فلسفی، فقهی و عرفانی متفاوتی وجود دارد که حکمت متعالیه در فلسفه از مترقی ترین آنهاست و صدرالدین شیرازی آن را پایه ریزی کرده است ودر عالم مسیحیت هم نحله های فکری و فلسفی و کلامی متفاوتی وجود دارد که نیازمند بررسی است.

وی بر لزوم شناسایی اصول مشترک در این مسایل تاکید کرد.
 

کد خبر 1444669

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha