۲۹ آبان ۱۳۹۰، ۱۵:۴۲

زاهدی:

نسخه های خطی آستان قدس رضوی بزرگ ترین مجموعه نسخ خاورمیانه است

نسخه های خطی آستان قدس رضوی بزرگ ترین مجموعه نسخ خاورمیانه است

مشهد - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان کتابخانه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: نسخه های خطی این آستانه بزرگ ترین مجموعه نسخ خاورمیانه بوده و میراثی گرانسنگ از فرهنگ و تمدن خراسان است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد هادی زاهدی ظهر یکشنبه در همایش یازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با بیان اینکه در قرن چهارم هجری اولین نسخه روضه رضویه در آستان قدس رضوی وقف شده است، اظهار کرد: تا به امروز مجموعه کتاب های زیادی توسط واقفان اهدا شده که از جمله آنها شاه عباس صفوی است که تعداد زیادی کتاب با خط شیخ بهایی به آستان قدس اهدا کرده است.

84 هزار نسخه خطی در آستان قدس رضوی وجود دارد

وی با بیان اینکه بالغ بر 84 هزار نسخه خطی در آستان قدس رضوی وجود دارد، گفت: در روزگار معاصر 12 هزار نسخه خطی به آستان قدس رضوی اهدا شده که گنجینه های ارزشمند و عظیمی است.

وی تاکید کرد: ناسخان هرکدام گنجینه ای از معارف و علم هستند و حق آنان به طور شایسته ادا نشده و باید در راستای پاسداشت تلاش های آنان اقداماتی را انجام داد.

وی در خصوص تدوین و چاپ فهرست های خطی نیز اظهار کرد: هشت جلد از فهرست های خطی تدوین و چاپ شده وتعدادی نیز با انجام مراحل علمی و پژوهشی تدوین و آماده می شوند.

وی با بیان اینکه مرحوم فاضل یزدی یکی از بزرگانی است که در زمینه نسخ خطی گام های بلندی را برداشته است، گفت: مرحوم فاضل یزدی 123 نسخه خطی، 74 جلد کتاب چاپ سنگی و بیش از 5 هزار کتاب در تالاری به صورت مجزا و با نام ایشان به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: مرحوم فاضل یزدی 200 پایان نامه را راهنمایی کرده و چهار جلد از فهرست کتاب های مسجد گوهر شاد را نیز به نگارش درآورده است.

زاهدی با بیان اینکه نسخه شناسان جوان بسیار توانمند در این عرصه فعالیت و تلاش می کنند، عنوان کرد: مجموعه 14 جلدی فهرست نسخ خطی آیت الله خامنه ای توسط جوانان نسخ شناس انجام شده و بخشی دیگر از این فهرست نیز توسط مرحوم فاضل یزدی نگارش شده است.

در ادامه دبیر همایش یازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی گفت: دبیرخانه یازدهمین بزرگداشت حامیان نسخ خطی فراخوانی در خصوص نسخه های خطی ارائه کرد و حاصل این اقدام رسیدن 193 کتاب به دبیرخانه بود.

علی عظیمی افزود: از این تعداد با نظر هیئت داوران 97 کتاب به دور دوم راه یافته و 18 عنوان منتخب شدند.

وی افزود: در بخش مقالات نیز 712 مقاله دریافت شد که از این میزان 466 عنوان مقاله به دور دوم راه یافته است.

وی ادامه داد: سال جاری در بخش علمی و پژوهشی 24و علمی و ترویجی 427 مقاله به دبیرخانه فرستاده شده است.

زاهدی گفت: در حوزه پایان نامه نویسی، 29 و25 پایان نامه به ترتیب در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد دریافت شده که از این تعداد سه پایان نامه منتخب شده اند.

وی تاکید کرد: سال جاری در بخش مقالات، پایان نامه و کتاب به لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی را داشته ایم.

کد خبر 1464502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha