۱۲ آذر ۱۳۹۰، ۱۸:۳۳

رحمانی:

بزرگترین تعزیه میدانی کشور در فسا اجرا می شود

بزرگترین تعزیه میدانی کشور در فسا اجرا می شود

فسا - خبرگزاری مهر: هنرمندان شهرستان فسا یکی از بزرگترین تعزیه های میدانی کشور با موضوع (احرام خون) را در روستای فرهنگی صحرارود با حضور عاشقان اهل بیت (ع)به نمایش می گذارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا ضمن اعلام این خبر گفت: این تعزیه نمایش با تلاش سه گروه تحقیق، تدوین و نویسندگی آماده اجرا شده است.

محمدکاظم رحمانی افزود: در این تعزیه مسائل مربوط به اجبار بیعت حضرت امام حسین (ع)، هجرت آن حضرت به مکه و نهایتا سفر و حضور آن امام بزرگوار به کربلا مورد نظر بوده که در پایان تصویر شهادت حضرت علی اکبر(ع) نیز توسط هنرمندان فسا بازسازی می شود.

وی با بیان اینکه در این تعزیه 215 نفر بازیگر ایفای نقش می کنند، افزود: سوارکاران و نیزه‌داران، شمشیر و بازیگران زره‌پوش و جوشن‌پوش، صداگذاری جداگانه و طواف کنندگان کعبه که از بین خانوداه های شهدا و روستائیان متدین اتخاب شدند از مهمترین جذابیت ای این تعزیه است که با توجه به استقبال هرساله پیش بینی می کینم بیش از 50هزار تا 60 هزار نفر شاهد اجرای آن در سال جاری باشند.

وی ادامه داد: محمدشایق، محمودسیمکانی، وحید بنده خدا و عظیم پاک تهیه کنندگان این تعزیه هستند و سیروس دستان سرپرستی این رویداد بزرگ فرهنگی مذهبی را بر عهده دارد.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان فسا اضافه کرد: تعزیه به عنوان یکی از کهن ترین و پیچیده ترین شیوه های نمایشی در ایران از پهنه ی جغرافیایی وسیعی برخوردار شده و امروزه در محدوده زمانی نامشخص و نیز موضوعات متنوع، در تمام برنامه های سوگواری مرسوم و متداول شده است.

رحمانی افزود: نکته قابل تأمل این است که تعزیه به عنوان مجموعه ای از فرهنگها و آئینهای مذهبی و ملی تنها در بروز احساسات تأثیر ندارد و گسترش این هنر و رشد و نفوذ آن در میان اقوام گوناگون موجب شده جنبه های مختلف هنرهای ملی، بومی از گذشته به نسل حاضر انتقال داده شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا اظهار داشت: از آنجا که تعزیه و شبیه خوانی، هنری کاملا مردمی است و ریشه در اعتقادات و باورهای مردمی دارد تقریبا در تمام مراکز و محافل مردمی وحتّی درروستاهای دوردست ایران مورد توجّه قرار می گیرد و اجرا می شود.

رحمانی گفت: روستای صحرا رود از توابع شهرستان فسا نیز از جمله روستاهایی است که تعزیه در برنامه های سوگواری آن جایگاه خاصی دارد و اجرای مراسم تعزیه خوانی در این روستا به 250سال پیش باز می گردد.

زمان برگزاری این تعزیه بزرگ که روز جمعه 18 آذر ماه جاری ساعت هشت و 30 دقیقه به مدت دو ساعت است.

کد خبر 1476118

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha