۲۸ آذر ۱۳۹۰، ۱۶:۲۲

گزارش مهر:

مستند "دوپینگی‌ها" رونمایی شد

مستند "دوپینگی‌ها" رونمایی شد

مراسم رونمایی از مستند "دوپینگی‌ها" کاری از مرکز مستند سفیر به کارگردانی محمدصادق باطنی و تهیه‌کنندگی محمد سعید جباری در دانشگاه شریف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر در این مراسم پس از نمایش فیلم، نادر طالب‌زاده که به عنوان منتقد در مراسم حضور داشت در خصوص کم و کیف تولید این مستند در جمع دانشجویان دانشگاه شریف گفت: مستند دوپینگی‌ها فیلم خوش ساختی است و من به نوبه خود از کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم تشکر می‌کنم که جملگی از دانشجویان این دانشگاه هستند.

وی افزود: اما نکته‌ای که در این میان مطرح است جای خالی تولید و عرضه مستندهایی از این جنس در رسانه ملی است چرا که مستند دوپینگی‌ها آینه‌ای از فضا و تفکری است که از کشور ما در خارج دارد و چقدر خوب که این فیلم در دانشگاه نمایش داده شد چرا که فضای دانشگاه فضایی تفکربرانگیز است و در حال حاضر کشور ما در هجمه‌ای از تبلیغات منفی قرار دارد که رصد کردن این تبلیغات توسط نخبگان دانشگاهی امری پسندیده است.

وی در ادامه افزود: یکی از خصوصیات این فیلم انعکاس نفرت‌ها و کینه‌ورزی‌هایی است که متاسفانه در میان اهالی هنر دیده شده است و این فیلم آلبوم خوبی از این تنفرها را نشان می‌دهد؛ انتخاب سوژه و ساختار دوپینگی‌ها خوب بوده‌است چرا که این سوژه، سوژه داخلی و وطنی است که به زیباترین و ساده ترین بیان مطرح شده است.

این مستندساز در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ماهیت "دوپینگی‌ها" گفت: این مستند نمایانگر نوع نگاه رسانه‌های بیگانه به مسائل داخل کشور است و در این فیلم به طور ویژه به همزمانی اکران فیلم‌های "جدایی نادر از سیمین" و "اخراجی‌ها3" پرداخته است. در واقع بهره‌برداری رسانه‌های بیگانه از این همزمانی اکران را نشان می‌دهد.

طالب‌زاده افزود: تاریخ نشان داده است مقابله با انقلاب اسلامی از 33 سال پیش تاکنون به انحای مختلف وجود داشته است و فیلم‌هایی مانند دوپینگی‌ها اگر در طول تمام این سالها ساخته می‌شد می‌توانست با تبلیغات منفی که علیه این انقلاب اسلامی مان می‌شود مقابله کند ولی متاسفانه صداوسیما در این زمینه در طول تمام این سال‌ها پیشقدم نشد البته به یاد دارم که در سال 63 برنامه رادیویی وجود داشت که انعکاس نظرهای رسانه‌های بیگانه بود و تاثیر خود را در همان زمان با قدرت گذاشت ولی متاسفانه در تلویزیون می‌توانستیم با تولیدات خوب پاسخ‌های مناسبی به تبلیغات منفی سایر رسانه‌های خارجی بدهیم اما این کار را نکردیم.

این مستندساز در ادامه گفت: به اعتقاد من تبلیغات منفی رسانه‌های غربی نوعی عقده گشایی است که باید با ساخت مجموعه‌های تلویزیونی یا فیلم‌های مستند به این عقده گشایی‌های رسانه‌های غرب بخندیم ولی متاسفانه همیشه سکوت کرده ایم.

یکی از مطالبی که در مستند "دوپینگی‌ها" مطرح شد نوع تبلیغات منفی صدای آمریکا بخصوص برنامه پارازیت و پخش اخبار بی بی سی فارسی بود که نادر طالب زاده نقدهایی را به این دو برنامه وارد کرد. او در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به برنامه پارازیت گفت: پررویی و زیاده‌گویی پدیده قشنگی نیست ولی متاسفانه برنامه پارازیت با حضور دو جوانک به عنوان منتقد انقلاب اسلامی مسائل را مطرح می‌کند و متاسفانه می‌بینیم در این تبلیغات منفی این دو جوان پا را از خط قرمزها هم فراتر گذاشته اند و مسائل را از ادب خارج کرده‌اند و به شدت درگیر توهم هستند و به خیال خود گمان می‌کنند که بسیار ساختارشکن و آوانگارد هستند در حالی که چنین نیست تبلیغات منفی هم راه و روش دارد و با لودگی نمی توان تاثیر بر تفکر مردم گذاشت.

طالب‌زاده در ادامه صحبت‌های خود در ارزیابی فنی این مستند گفت: مستند دوپینگی‌ها در ابتدا برای یک کار 10 دقیقه‌ای نوشته شده بود اما به دلیل جذابیت موضوعی که وجود داشت تصمیم گرفته شد که مستند بلندتری از این مجموعه ارائه شود. البته ایرادهایی هم به این مستند وارد است به عنوان حجم موسیقی در این اثر بسیار بالاست و تدوین دوباره‌ای نیاز دارد و با برخی حذف و اضافه‌ها اثری بهتری را ارائه داد و اگر فرصت بود و مسائل زیباشناسی سینمایی هم وارد کار می‌شد کارگردان این اثر قطعا نتیجه بهتری می‌گرفت و فضای بهتری را برای مخاطب داخلی ترسیم می‌کرد اما در همین حد هم تجربه و نگاه نویی را عرضه می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که ساخت مستندهایی از این دست می‌تواند فرهنگ جدیدی را در میان مستندسازان پایه گذاری کند گفت: سوژه‌های اجتماعی سیاسی اقتصادی در کشور ما کم نیست و می‌توان در مورد مسائل مختلف مثل فقر، نوع پرداخت یارانه‌ها و مسائل مختلف فیلم ساخت و آن را اتفاقا در محافل دانشگاهی مطرح کرد.

طالب‌زاده افزود: اگر چنین شود وظیفه تعامل تلویزیون به عنوان رسانه ملی با مستندسازان پررنگ‌تر می‌شود چرا که معتقدم مستندهایی از این دست بسیار پربیننده‌تر از سریال‌های شبانه تلویزیونی خواهد بود. معتقدم در همین راستا صدا و سیما  نیاز به تحول گسترده در امر مستندسازی و پخش های مستندهای محض دارد.

نادر طالب‌زاده در پایان  در پاسخ به این سئوال  که مخاطب اصلی این فیلم کیست؟ گفت: مخاطب اصلی فیلم‌هایی از این دست مردم عامه هستند چرا که این مخاطب عامه در اتوبانی از اطلاعات تردد می‌کنند که هر لحظه در آماج اخبار و مختلف هستند از همین رو ساخت فیلم‌هایی از این قبیل  می تواند در جهت روشنگری افکار عمومی موثر باشد.

در پایان مراسم رونمایی مستند دوپینگی‌ها از محمدصادق باطنی کارگردان، محمد سعید جباری تهیه‌کننده و مجتبی خلفی‌زاده تدوینگر و صداگذار این مستند تقدیر شد.

کد خبر 1487908

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha