۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۸:۴۹

مردم، آیا یادتان هست؟_۲

افزایش قیمت مسکن از متری۳میلیون به ۳۲ میلیون تومان در دولت روحانی

افزایش قیمت مسکن از متری۳میلیون به ۳۲ میلیون تومان در دولت روحانی

عباس آخوندی وزیر مسکن دولت روحانی به دلیل ترک فعل در ساخت و ساز موجب گرانی مسکن در تهران شد به طوری که در دولت روحانی قیمت مسکن از متری ۳ میلیون تومان به ۳۲ میلیون تومان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، مسکن یکی‌از اساسی‌ترین مسائل زندگی است که مستقیماً با معیشت مردم گره خورده است؛ دولت‌ها وقتی برسر کار می ایند باید نسبت به تأمین مسکن تمام اقشار مختلف جامعه برنامه جدی داشته باشند.

برخی از دولت‌ها مانند دولت دهم از طریق صنعت ساخت و ساز توانست اقتصاد کشور را در شرایطی که شدید ترین تحریم‌ها علیه ایران وجود داشت به گردش درآورد و انتظار این بود که با تغییر دولت و ورود دولت حسن روحانی با وزارت عباس آخوندی برنامه جدی برای عرضه مسکن داشته باشد. اما تبعات عدم ساخت مسکن و نبود برنامه در این موضوع موجب شد تا سالیان سال مشکل جدی در این زمین وجود داشته باشد.

مجلس شورای اسلامی که دید مقام معظم رهبری نیز در خصوص به بن بست رسیدن ساخت وساز در دولت دوازدهم گلایه دارند طرح ملی مسکن را به دولت پیشنهاد داد که البته همین طرح نیست در دولت دوازدهم اجرایی نشد.

براساس آمارهای مراکز مطالعاتی، دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن بدترین کارنامه را در میان همه دولت‌های پس از انقلاب دارد.

«مزخرفی» به نام مسکن مهر!

طی سال‌هایی که عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی بود همه اتفاقات ناخوشایند را در این زمینه رقم زد از رکود در ساخت وساز گرفته تا رکود در خرید و فروش مسکن تا جایی که صدای املاکی‌ها نیز درآمده بود و نسبت به سیاست‌هایی که در زمینه مسکن وجود نداشت انتقادات جدی مطرح می‌کردند.

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در حالی از نیمه دوم سال ۹۲ و از ابتدای دولت حسن روحانی بر صندلی سکان داری وزارت راه و شهرسازی تکیه زد که وارث بزرگترین پروژه مسکن سازی کشور با عنوان مسکن مهر بود؛ اما به جای تبدیل بهینه این پروژه به ابزاری برای خانه دار شدن مردم، از همان ابتدا بدگویی علیه این پروژه با عبارات پُر تکراری چون «عامل ایجاد تورم با تزریق نقدینگی خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی و پول پُر قدرت بانک مرکزی»، «طرحی بدون داشتن یک خط مطالعه»، «اعتقادی به مسکن مهر ندارم» و «طرح خیلی مزخرفی است» … عَلَم مخالفت با این طرح را بلند کرد.

همچنین آخوندی در یکی از مصاحبه خود نسبت به اینکه در مسیر خانه‌دار شدن مستأجران گامی برنداشته بود، افتخار و اعلام کرد: «در این ۶۲ ماه چه طور وقتی بنده از لحاظ بنیادی با مسکن مهر مخالف بودم، باید به افتتاح این واحدها فکر می‌کردم، پس بنابراین افتخار می‌کنم یک مورد از این واحدها را افتتاح نکردم.»

لازم به یادآوری است، عباس آخوندی که طی دهه‌های گذشته همواره در اغلب دولت‌ها مسئولیت داشته و حتی در دهه ۷۰ به عنوان وزیر مسکن فعالیت کرده است، عمدتاً کارنامه‌ای خالی از اقدامات مثبت در جهت خانه‌دار شدن محرومین و حتی متوسطین جامعه داشته و دوره‌های مسؤولیت خود را با حرف‌های افتخارآمیز از دست داده است.

باید یادآوری کرد اگر در ۸ سال دوره فعالیت حسن روحانی بازار مسکن ساماندهی می‌شد، بی‌شک امروز شاهد کاهش قدرت خرید مسکن عموم مردم جامعه نبودیم که کام بسیاری از مستأجران تلخ کند.

اگر نگاهی به میانگین قیمت مسکن در طول دوره فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم بی اندازیم باید بگوییم قیمت مسکن در کلانشهر تهران به طور میانگین از متری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۳۲ میلیون تومان رسید و این یعنی رشد ۱۰۰۰ درصدی قیمت.

امروز هم مستأجران و هم کسانی که دنبال خرید مسکن هستند نسبت به شرایط بازار گلایه مندند و اعلام می‌کنند چرا دولت سیزدهم کاری در این زمینه انجام نداده است و قیمت مسکن روز به روز روند صعودی دارد. باید خاطرنشان کرد: ساخت وساز انبوه مسکن یک پروسه است و دولت سیزدهم برنامه مشخصی برای ساخت و ساز داشت اما مسئله اینجا است که عدم ساخت مسکن در دولت گذشته نیز بر روی دوش دولت شهید رئیسی بود درصورتی که اگر دولت حسن روحانی به وظیفه خود عمل می‌کرد و ترک فعل در ساخت و ساز نداشت امروز قیمت مسکن به روند صعودی خود ادامه نمی‌داد.

جالب است دولت سیزدهم برای مستأجران چند طرح را اجرایی کرد که به عنوان مثال تعیین سقف قیمت در هر منطقه بود ولی نکته عجیب اینجا است که همین اقدام‌های کوچک نیز در دولت یازدهم و دوازدهم صورت نمی‌گرفت.

کد خبر 6152074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      90 17
      ما یادمان است قیمت شکر 7000تومان مرغ 12000 تومان گوشت 100000 تومان روغن خوراکی 18000 تومان بلیط قطار ارزان حبوبات ارزان و....
      • ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
        ایکاش بر گردیم به دوران دولت روحانی
      • ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
        15 16
        یادتون نیست تو دولت روحانی هر روز برق رو قطع میکردن
    • ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      97 60
      برای نجات ایران رای به پزشکیان
      • ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
        44 69
        تو حقت همون حرف صبح جمعه فهمیدمه
    • ابوالفضل IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      49 13
      بنام خدا بدون تردید دولت روحانی در زمینه مسکن بد عمل کرد، ولی این نوع نگاه که مشکلات را به افراد و در نتیجه راه حلها را به افراد دیگر گره بزنیم درست نیست بلکه باید مشکل مسکن و راه کارهای آن بدرستی شناخته شود و بعد بگوییم چه کسی می تواند این راه کارها را محقق کند.
      • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
        31 19
        گرانی مسکن ده برابر شدن نرخ ارز افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ بنزین خوب این اتفاقات شدید اقتصادی معیشتی در آن دوران افتاده طبیعی است ریکاوری آن کار دشواری است اگر مسیر گذشته مجددا تکرار شود کشور و مردم دقیقا دچار فروپاشی می شوند باید مردم کاملا آگاه شوند تا درست انتخاب کنند.
    • ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      49 15
      بی‌طرف باش
    • سید ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      43 26
      بله اینم درسته ایشون و اکیپ نا بلد و خود خواه وزارت مسکنش بد خیانتی کردند اما کارای خوبی در سیاست خارجی داشتند
      • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
        7 7
        مثلاً 🍐 برجام🤣😅
      • ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
        7 7
        تنها برجام اونم اینقدر شل و ول بود که ترامپ بدون هیچ مشکلی ازش خارج شد برای آمریکا و اروپا آب از آب تکان نخورد ولی پدر ملت ایران رو در اورد
    • اشنا ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      49 77
      بنده خدا پزشکیان همان تیم روحانی و خاتمی آدم عاقل دو بار از ی سوراخ گزید نمیشود
      • علیرضا IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
        11 5
        احسنت واسه اینکه دوباره از اون سوراخ گزیده نشم نرفتم رآی بدم
    • فرزاد ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      45 25
      آخوندی اگر یه حرف درست گفته همینه طرح مسکن مهر بزرگترین خسارت به اقتصاد مملکت و به سود عده ای خاص و درست از زمان شروع این طرح تورم به شدت بالا رفت و انبوه سازان که نقش مهمی در تولید مسکن داشتن از چرخه حذف و بازار مسکن در رکود رفت و.....
      • سعید IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
        1 1
        کلا بی ربط بود یعنی هیچ کدوم به هیچ کدوم ربطی نداشت
      • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
        3 3
        عزیز دل کارمندهای دولت که نیامدن خانه بسازن همین انبوه سازها بودن که با کمک دولت و زمین رایگان و وام و... برای مردم خانه ارزان ساختن اگر بخاطر مسکن مهر دلار هزار تومن شد سه هزار تومن پس چرا در دولت روحانی که مسکن نساخت دلار سه هزار تومن شد سی هزار تومن
    • ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      68 5
      اخر دولت روحانی متری 10میلیون بود
    • مجید ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      18 37
      نوشدارو پس از مرگ سهراب. این همه سازمان های نظارتی مانند مجلس هیچ کاری در آن پنج سال نکردند و این فرد را هم هیچ بازخواستی نکردند. چون پنج سال مسکن نساخت. متاسفانه مجلس آن زمان هم دست دوستان همین آقا بود.
    • ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      33 12
      مسکن مهری هم که بعداز چهارسال هنوز تو مرحله خاکبرداریییه همون نباشه هم بهتره و چه ارزشی داره ....
      • ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
        5 1
        مسکن مهر حداقل ده سال قبل در دولت احمدی نژاد کلنگ زنی شده و هیچ کدام هم تو مرحله خاک برداری نیستن
    • محسن IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      70 38
      به امید پیروزی پزشکیان
    • فاطمه IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      19 10
      ایشون مسکن مهر رو ساخت ولی در افتتاحش شرکت نکرد مطالعه کنید
    • امیر IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      33 8
      من اصلا روحانی و دارو دسته اش را قبول ندارم ولی چرا بعد از روحانی شما قیمت را پایین نیاوردید به قیمت قبل قانون ما مشکل دارد که سرمایه دار به راحتی میتواند ضروریات زندگی مردم و تشکیل خانواده و فرزند اوری را گروگان گرفته و مردم را بیچاره کنند میشود مالکیت را محدود به تعداد انگشت شمار نه یکی مثلا 5 سند
      • ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
        6 8
        دوست عزیز شما روزه گرفتی وقتی هشت ساعت هیچی نخوردی بعد به غذا میرسی همه را تند تند میخوری الان هم هشت سال مسکن نساختن هر چه هم دولت رئیسی بسازد چون بازار تشنه شده زود تمام میشود بعد هم نمیشود قیمتها رو پایین اورد چون عده ای سرمایه گذاری کردن و کمتر از قیمتی که سرمایه گذاشته اند نمیفروشند
    • امیر IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      21 1
      به راحتی میشود قیمت مسکن را مثل خیلی جاهای دنیا کنترل کرد باید بخواهید مالکیت خانه و مخصوصاً زمین مسکونی که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد را محدود به تعداد انگشت شمار نه یکی مثلا 5 واحد یا زمین مسکونی کنید و برای مازاد ان از 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک مالیات بگیرید همه چیز درست میشود
    • سید عباس سین ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      40 0
      با احترام به نظر نگارنده محترم . چرا با وجود اینهمه ناکارآمدی مجلس محترم اجازه داد که ایشان ۶۲ ماه بر مسند وزارت راه و شهرسازی بنشینه و استیضاحش نکردن؟ آیا مگر مجلس مسئولیت نظارت بر دوشش نیست؟ خواهشا اگر انتقادی هم داریم منصفانه باشه و در جهت حفظ منافع ملی...
      • ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
        3 1
        این مسئولیت رئیس جمهور برای برکناری فرد ناکارامد رو رفع نمیکند شاید مجلس پول گرفته حرف نزنه آیا رئیس جمهور نباید کاری کند
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      14 8
      امیدوارم روحانی دیگه هیچ وقت ریس جمهور نشه امیدواریم هیچ وقت نبینمت
    • ایرانی باغیرت ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      10 1
      خدایا خودت بداد ملت برس
    • مهدی IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      0 1
      ساخت مسکن ملی در کدام دولت رقم خورد
      • ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
        5 3
        نهضت ملی مسکن در دولت رئیسی ولی مسکن ملی دولت روحانی که یک خانه هم نساخت الان هر چه هست نهضت ملی مسکن هست
    • رضا ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      5 2
      اگر کارمندی ترک فعل کند فوری باز خواست ومحاکمه میگردد اما عباس آخوندی و وحانی ودیگر وزرای او ترک فعل کردند. عدالت کجاست
    • حسین بیگی ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      6 9
      بعد دولت روحانی رای دادن ب پزشکیان اشتباه نیست بلکه حماقته ،این گرانیها ادامه روند مدیریت تو بوده ک میتونست بدتر باشه مثل قعطی برق ک بعد تو تا حد زیادی رفع شد
      • مهدی ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
        4 4
        کم شدن قطعی برق بخاطر اینه که برق صنایع رو قطع می کنن که ضرر و زیان اون بدتر هستش
    • ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      5 0
      همه در انتخابات شرکت کنید وظیفه شرعی است دشمن شاد کن نباشیم همه مسعولان محترم بخوبی میدونند مشکل اصلی مردم معشیت است حل شدنی است همیشه شرمنده زنو بچه ها شدیم شرمندگی پیش خانواده واقعا خیلی سخته مخصوصا معلولان بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه پول دکتر دارو درمان اجاره خونه و هزاران مشکلات دیکر سخت اس
      • امید IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
        1 1
        کی درست میشہ 50سالمون شد یکم فکر کن بعد
    • سعید IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      4 2
      چی شد بالاخره خبرگزاری ها چهارکلام ازبی کفایتی وبیکاری دولت روحانی واصلاح طلب ها گفتن
    • ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      8 4
      فقط دکتر جلیلی. مرد عمل.‌‌ انشاءالله با پیروزی در این انتخابات راه شهید رئیسی عزیز را با حفظ اقتدار وعزت ایران در عرصه بین المللی ادامه خواهد داد. کسانی که وعده رفع تحریم ها رو می دن بدونید فقط یک شعاره. چون آمریکا هیچ وقت سر سازش با ایران را نخواهد داشت و در طول تاریخ ثابت کرده به هیچ وجه به تعهدات
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      9 2
      خدا لعنتت کنه روحانی زخم بورس هنوز خوب نشده
    • محمد IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      0 1
      باسلام دوستان وظیفه دولت ساخت مسکن نیست خود مردم می سازند چنانکه تاکنون کشور ساخته شده وظیفه دولت پایین نگهداشت ن مصالح وتامین زمینه که دولت ها تاکنون نتوانستند این مهم را انجام بدن گرنه با مسکن ملی مشکل مسکن کشور حل نمی شه چون دولت هرچه بسازه ۱۰ برابر آن جمعیت زیاد میشه وهمچنان مشکل خواهد بود
    • حسین ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      7 0
      خدا هم ایشون و هم هرکس دیگری که برای مسکن افراد بدون مسکن کار نکرده و سنگ اندازی میکنه را لعنت کنه