۱۲ دی ۱۳۹۰، ۹:۳۷

گفتگوی مهر با هاشمی؛

بومی‌سازی علوم‌انسانی برای بهره‌گیری بهینه از آن است

بومی‌سازی علوم‌انسانی برای بهره‌گیری بهینه از آن است

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه علوم انسانی به عنوان دستاوردهای جامعه بشری به صورت موجود هم می تواند دستاوردها و بهره مندیهایی برای ما داشته باشد، گفت: برای بهره گیری بهینه از علوم انسانی بومی سازی علوم انسانی مطرح می‌شود.

دکتر سید ضیاء هاشمی استاد و رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو کمیته علمی دومین کنگره ملی علوم انسانی در مورد ضرورت بومی سازی علوم انسانی در کشور به خبرنگار مهر گفت: وقتی صحبت از علوم انسانی می شود شامل علومی چون تاریخ، فلسفه و روانشناسی، جامعه شناسی، مردم شناسی و فرهنگ شناسی و حوزه های مختلف دیگر است.

وی تصریح کرد: این علوم به عنوان دستاوردهای جامعه بشری به صورت موجود هم می تواند دستاوردها و بهره مندیهایی برای ما داشته باشد.

وی یادآور شد: حال برای بهره گیری بهینه از علوم انسانی بومی سازی علوم انسانی مطرح می‌شود. در این بحث توقع این است که این علوم که با مباحث فرهنگی و اجتماعی هر جامعه پیوند دارند در جامعه تجلی داشته باشند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: لذا در این بحث است که به مبانی تاریخی، فرهنگی و فلسفی این علوم توجه می شود و به نسبت نظریه‌های موجود در جوامع با مبانی معرفت شناختی، انسان شناختی و جهان شناختی پرداخته می شود.

وی در ادامه افزود: اگر از منظر این مبانی به نظریه‌های علوم انسانی نگریسته شود می توان به دستاوردها و نظریه‌های جدید نیز دست یافت. البته این به این معنا نیست که علوم انسانی موجود در جامعه بشری برای جامعه ما کاربرد نخواهد داشت.

هاشمی تصریح کرد: بحث این است که برای بهره برداری از این علوم باید ابتدا آنها را خوب شناخت و در فرآیند رشد این علوم اعتماد به نفس داشته باشیم که بتوانیم در این علوم مشارکت کنیم. از این منظر با توجه به اقتضائات فرهنگی، تاریخی و اجتماعی جامعه خود باید بتوانیم نوآوریهایی در زمینه علوم انسانی داشته و حتی به وادی علم نیز کمک کنیم.

به گزارش مهر، "دومین کنگره ملی علوم انسانی" از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی 14 و 15 دی ماه در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار و بومی سازی علوم انسانی مورد توجه آن است.

این کنگره در پنج محور اصلی شامل علوم انسانی و میراث تمدن اسلامی، نقش علوم انسانی در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و علوم انسانی و نظام آموزش و پژوهش در ایران و همراه با نشستهای تخصصی با محوریت علوم انسانی برگزار می‌شود.
کد خبر 1498719

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha