۲۶ دی ۱۳۹۰، ۹:۲۴

موسوی در گفتگو با مهر:

قوه قضائیه نتیجه هیچ یک از پرونده های شکایت مجلس را اعلام نکرده است

قوه قضائیه نتیجه هیچ یک از پرونده های شکایت مجلس را اعلام نکرده است

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه قضائیه تاکنون نتیجه بررسی هیچ یک از پرونده های ارسالی کمیسیون به این قوه را اعلام نکرده است گفت: کمیسیون اصل نود مسئول قانونی پیگیری پرونده های ارسالی مجلس به قوه قضائیه است.

فاضل موسوی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر گفت: کمیسیون اصل نود بر اساس قانون مسئول پیگیری روند بررسی پرونده های ارسالی مجلس از تخلفات قوا به قوه قضائیه است.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بررسی عملکرد قوا جزو وظایف ذاتی کمیسیون اصل نود است، قوه قضائیه نیز ملزم به بررسی و اعلام نتایج پرونده های ارسالی مجلس به این قوه است لذا کمیسیون اصل نود باید از قوه قضائیه در رابطه با عمل به وظیفه خود در بررسی پرونده های ارسالی مجلس به این قوه سئوال کند.

 وی تاکید کرد: کمیسیون اصل نود پرونده های زیادی را مستقیما به قوه قضائیه جهت بررسی ارسال کرده که تعداد زیادی از آن ها اطلاع رسانی عمومی نشده است.

وی تصریح کرد: قوه قضائیه تاکنون نتیجه بررسی یا رای نهایی دادگاه هیچ یک از پرونده های ارسالی کمیسیون اصل نود به این قوه را به کمیسیون اعلام نکرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی برای قوی تر کردن بازوی نظارتی مجلس با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مقرر کردند شکایت نمایندگان از رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولین دستگاههای زیرمجموعه به خاطر نقض قانون در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و با رای نمایندگان شکایت به قوه قضائیه ارسال شود، قوه قضائیه هم موظف است خارج از نوبت و بدون تشریفات به این پرونده ها رسیدگی کند.

آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نحوه پیگیری پرونده های ارسالی به قوه قضائیه سکوت کرده و مجلس را تنها موظف به ارسال این پرونده ها و قوه قضائیه را موظف به بررسی خارج از نوبت آن ها کرده است.
 
لازم به ذکر است تاکنون هیچ یک از مسئولان قوه قضائیه و یا مجلس شورای اسلامی گزارشی از نتایج یا روند بررسی این پرونده ها ارائه نداده اند.
 
شکایت یازده تن از نمایندگان مجلس از رئیس جمهور،وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، مسئول دفتر رئیس جمهور و مسئولان دولتی مرتبط با پرونده اختلاس 3000 میلیاردی بر اساس ماده 233 آیین نامه شاید مهمترین شکایت مجلس طبق این ماده بود که در همان زمان به قوه قضائیه  ارسال شد. 
 
بر اساس ماده 233 هرگاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیونها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجراء قانون یا اجراء ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولین دستگاههای زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد. کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.
 
تبصره 1 این ماده تصریح می‌کند: چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.
 
تبصره 2 می افزاید: درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(89) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت
 
کد خبر 1500471

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha