۲۲ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۴۳

حسینجانی:

تحریف اصلی عاشورا، مناسبت‌زده کردن آن است

تحریف اصلی عاشورا، مناسبت‌زده کردن آن است

ابوالقاسم حسینجانی در نشست نقد و بررسی کتاب «جامعه شناسی تحریفات عاشورا» گفت: تحریف اصلی در مناسبت زده کردن ما است که به جای تناسب پیدا کردن میان عاشورا با خودمان به دنبال مناسبت پیدا کردن برای آن بیافتیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی کتاب «جامعه شناسی تحریفات عاشورا» نوشته عبدالحمید ضیایی عصر چهارشنبه 21 دی در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست امیر الهامی از پژوهشگران حوزه ادبیات در سخنانی حق گویی را عنصر معرف امام حسین(ع) معرفی کرد و گفت: اگر حق گویی و آزاد اندیشی درباره او و قیامش به جای آورده شود، از نسبت دادن منکراتی مثل دروغ و منکر و ترس به او پرهیز می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: روایت تحریفی وقایع عاشورا در جامعه ما گاه به عرف مبدل شده است و ضیایی نیز در بیان این حقایق به صورتی کاملا شجاعانه با مخاطبان خود روبرو می‌شود. آن هم در جامعه‌ای که اگر به جای انتشار این کتاب یک رمان به سبک فیلم فارسی می‌نوشت با اقبال بیشتری همراه می‌شد.
 
الهامی در ادامه تصریح کرد: اگر باورمان در جامعه و نظام مدیریتی‌مان به عاشوار همانند مادربزرگ‌هایمان باشد، بدون شک درجا زده‌ایم و با این تصور است که اهمیت این کتاب بیش از پیش مشخص می‌شود.
 
در ادامه این نشست ابوالقاسم حسینجانی شاعر به سخنرانی پرداخت. وی با بیان اینکه تحریف چیزی جز منکر نیست، گفت: امام حسین(ع) اگر از معروف می‌گوید به خاطر آن است که خود وی عین معروف است و صاحب معرفت؛ و تحریف وی چیزی جز منکر نیست.
 
شاعر مجموعه شعر «جغرافیای رازها» ادامه داد: در هر جامعه ای که حکیمان جامعه حاکم نشده‌اند، منکر همه جا شیوع پیدا کرده است و امروز نیز تحریف اصلی در مناسبت زده کردن ما است که به جای پیدا کردن تناسب میان عاشورا با خودمان، به دنبال مناسبت پیدا کردن برای آن بیافتیم.
 
حسینجانی با بیان این‌که عاشورا را باید یک تناسب وسیع میان انسان و جامعه و جهان بدانیم، افزود: این‌که از مردم بخواهیم به فکر بر عاشورا تنها بر آن بگریند، در واقع چیزی نیست جز دور کردن ذهن مردم از حقیقت ماجرا.
 
این شاعر در ادامه با اشاره به کتاب جامعه شناسی تحریفات عاشورا گفت: من به وقتی که دکتر ضیایی برای تالیف این کتاب گذاشته اند، ارج می‌نهم اما اعتقاد دارم باید قدری عمیق تر و همه جانبه تر نیز به این موضوع توجه می‌شد. اینکه مورد به مورد از تحریفات اسم بیاوریم، به نظر من دردی را دوا نمی‌کند ولی وقتی عاشورا را تنها عزاداری معرفی کنیم آنگاه است که دستاوردهای آن را نیز تنها به عزاداری محدود کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه عاشورا در میان ما به دو گونه حسینی و یزیدی تقسیم می‌شود، افزود: در عاشورای یزیدی آنقدر قیل و قال برپاست تا صدای حسینی شنیده نشود. عاشورای یزیدی تنها هیاهو سالاری و هلهله کردن پیرامون عاشورا است.
 
عبدالحمید ضیایی نویسنده این کتاب نیز در ادامه این نشست در سخنانی با بیان اینکه با وجود انتشار چاپ چهارم این کتاب امیدی ندارم که این اثر بتواند مشکلی را حل کند، گفت: در همین کتاب نیز بارها عنوان کرده‌ایم که تحریفات اگر زاییده دلیل باشد می‌توان آن را از بین برد، اما بسیاری از تحریفات عاشورا در جامعه ما زاییده علت است نه دلیل و این مساله را نمی‌توان به این سادگی رفع نمود.
 
ضیایی ادامه داد: این موضوع در کنار این حقیقت قرا دارد که ما نه تنها نمی‌خواهیم حقیقت تحریف را بپذیریم بلکه در انتشار آثاری نیز که به این موضوع می پردازند، سستی زیادی به خرج می‌دهیم.
 
وی در ادامه گفت: با انتشار آثاری از این دست در شرایط فعلی نمی توان امیدی برای تغییر داشت. بسیاری از مخالفان با موضوعات این کتاب گاهی ماسک دیگری بر چهره دارند و نمی‌خواهند که شاهدی بر مدعای تحریف شده خود را به دست بیاورند چرا که اساسا با استدلال میانه‌ای ندارند. من هم تنها تلاش کردم تا چهره‌ای انسانی و بشری از امام حسین(ع) ارائه کنم و جایگاه حقیقی او را به جامعه نشان دهم.
کد خبر 1508011

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha