۲۶ دی ۱۳۹۰، ۹:۱۷

گزارش خبری/

خروج تالابهای گلستان از لیست قرمز/ اثر ریزگردها بر تالابها

خروج تالابهای گلستان از لیست قرمز/ اثر ریزگردها بر تالابها

گرگان - خبرگزاری مهر: استان گلستان 4 تالاب بین المللی دارد که همواره با خطر خشکی مواجه بوده اند اما در حال حاضر این تالابها از لیست قرمز خارج شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان گلستان در مجموع 17 تالاب کوچک و بزرگ دارد که چهار تالاب آلاگل، آجی گل، گمیشان و آلماگل در فهرست تالابهای بین المللی ثبت شده اند.

در حالیکه برخی منابع غیررسمی و تایید نشده خبر از خشکی سه تالاب مهم و بین المللی استان گلستان می دهند ولی مسئولان محیط زیست گلستان وضعیت تالابهای استان را مناسب ارزیابی می کنند.

به تاکید کارشناسان، تالابها پتانسیلهای بالایی دارند که اگر از آنها درست بهره‌برداری نکنیم با خطر تخریب مواجه هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: بارندگیهای سال جاری آب مورد نیاز تالابهای استان را تامین کرده است.

محمد ممشتی گفت:  تالابهای استان جزو معدود تالاب های کشور هستند که با وجود شرایط آب و هوایی خشک از میزان حق آبه ای که تعریف شده بود آب بیشتری دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه تالابهای استان دو سال است که از لیست قرمز خارج شده اند گفت: مهم ترین موضوع در تالابها، آبدهی است که در سال جاری با همراهی شرکت آب و بارندگی های خوب سال جاری از میزان حق آبه خود آب بیشتری دریافت کرده اند.

اثر ریزگردها بر تالابهای گلستان

وی ادامه داد: شرایط تالاب ها در استان از نظر جغرافیایی مشکلاتی را ایجاد می کند که بستر خشک شده تالاب ها منشاء ریز گردها هستند، اما در استان وضعیت تالاب ها خوب است.

وی با اشاره به معضل ریز گردها در برخی نقاط کشور گفت: اکثر این ریز گردها منشا خارجی دارند در استان نیز کارگروه هایی در این زمینه تشکیل شده است .

وی اذعان داشت: تفاهم نامه ای با وزیر محیط زیست ترکمنستان امضا شده است که برخی مواد آن در رابطه با مسئله ریز گردها است.

ممشتی ادامه داد: چهار تالاب در نقطه صفر مرزی استان وجود دارد که وضعیت مناسبی دارند.

وی عنوان کرد: ما چهار تالاب بین المللی در نقطه صفر مرزی با کشور ترکمنستان را داریم که با آبدهی مناسب و به موقع می توان بخشی از این مشکل را مدیریت کرد.
 
وی تصریح کرد: براساس توافق نامه ای که با وزارت محیط زیست کشور ترکمنستان توسط رئیس سازمان محیط زیست کشور منعقد شده، بناست از طریق روابط بین الملل و استانداری به اطلاعات کامل و جامعی از آن سوی مرزها نیز دست پیدا کنیم.

به گزارش مهر، تالابهای آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان از مجموعه تالاب های بین المللی کشور در دشت ترکمن صحرا و در نزدیک مرز ایران و ترکمنستان از مناطق مهم دیدنی استان است که سالانه طبیعت گردان و گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.
 
برای رسیدن به این تالابهای با ارزش، باید مسیر 80 کیلومتری شهر گنبدکاووس تا بخش مرزی داشلی برون در شمال این شهرستان را طی کرد که در این مسیر می توان طبیعت بسیار زیبای شقایقها و گندمزارها در فصل رویش و زندگی شتران در طبیعت کویری منطقه را مشاهده کرد.


 

این سه تالاب بین المللی که در شمال گنبدکاووس قرار گرفته است با سه هزار و 27 هکتار وسعت، محل زمستان گذرانی پرندگان آبزی و کنارآبزی که از شمال سیبری به این تالابها مهاجرت می کنند و نیز زیستگاه برخی پرندگان بومی به شمار می رود. 

تالاب آلاگل در چند کیلومتری مرز ترکمنستان و در مرکز شوره زار بزرگ ترکمن صحرا واقع شده و یک دریاچه آب شور است، به همین جهت پرورش ماهیان آب شور دریای خزر به ویژه ماهی سفید و کپور در این تالاب رونق زیادی دارد.
 
تالاب آلماگل که به معنی دریاچه سیب از مجموعه تالابهای بین‌ المللی ایران است که در سال 1975در کنوانسیون رامسر به ‌ثبت رسیده ‌است.
 
از میان تالابهای گلستان، تالاب گمیشان در 45 کیلومتری گرگان حوالی بندرترکمن واقع شده است، این تالاب 20 هزار هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن 27 متر پائین تر از سطح دریاست که از یکسو با زمینهای غرقابی و تپه ماهوری دشت وسیع ترکمن صحرا و از سوی دیگر با سواحل دریای خزر محدود است که به همین دلیل طبق طبقه بندی تالابها، گمیشان جزو تالابهای دریایی ساحلی قرار می گیرد.
 
تالاب آجی گل 32 هکتار دارد، درختان گرم، نیزار و پوشش گیاهی تالاب مامنی برای پرندگان و چراگاهی برای دامهای روستائیان است و آب و هوای معتدل زمستان ترکمن صحرا موجب شده آب این تالاب زمستانها یخ نزند و زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مناطق شمالی شده اند.
 
آجی گل، در فصل زمستان پناهگاه میلیونها پرنده مهاجری است که به آن پناه می آورند و این وظیفه بشر است تا زیستگاه تاریخی و طبیعی را حفظ کند و در فصل بهار مکان مناسبی برای طبیعت گردی است.
 
 بخشی از تالاب آجی گل در مجاورت دریاچه نمک بوده که این امر طبیعت خارق العاده ای در منطقه ایجاد کرده است در حالیکه برخی منابع مردمی می گویند مقرر است کارخانه ید در مجاورت این تالاب ساخته شد.
 
این تالابها و جاذبه به عنوان یک نقطه گردشگری مناسب استفاده کنیم، به گونه ای که اکثر مسافران ایرانی و حتی برخی از مردم استان نمی دانند که استان دارای تالابهایی با مناظر بسیار جالب و دیدنی دارد.
 
به تاکید کارشناسان، استان گلستان به عنوان گنجینه اکوتوریسم در ایران مطرح و معروف است و وجود جاذبه های فراوان نظیر تالابها در استان موجب شده تا روند استقبال از آن گسترش یابد.

کد خبر 1510240

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha