۱۵ بهمن ۱۳۹۰، ۱۸:۴۴

مهر گزارش می‌دهد؛

واگنهای مترو هنوز در گمرک خاک می‌خورد/ شفیعی: دولت مسئول نیست

واگنهای مترو هنوز در گمرک خاک می‌خورد/ شفیعی: دولت مسئول نیست

مدتهاست که قطعات واگنهای مترو در گمرک خاک می‌خورد. معاون شهردار تهران امروز در متروکه شدن این قطعات هشدار داده اما دبیر شورای عالی ترافیک می‌گوید دولت کمکهای خود را در زمینه توسعه عمرانی انجام داده است. از سوی دیگر سخنگوی شورای شهر تهران نیز دیروز از حل این مشکل تا پایان بهمن ماه خبر داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نیمه بهمن ماه که می‌رسد، خیابان‌های پایتخت نیز شلوغ‌تر از گذشته می‌شود. شتاب در میان مردم برای سر و سامان دادن به کارهای پایانی سال و خریدهای سال نو پیک ترافیک را به ساعات ابتدایی شب می‌کشاند.

در این میان برخی که تاب و تحمل ترافیک خیابان‌ها را ندارند مهمانان موقتی متروی تهران می‌شوند. واگن‌هایی که پس از اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها بیش از 20 در صد افزایش مسافر داشته‌اند. مسافران هر روز مترو از فشارها و دردسرهای سوار شدن بر این قطارها آگاهی دارند. فشارهایی که در صورت تاخیر چند دقیقه‌ای یک قطار بیشترهم می‌شود. در این میان میهمانان آخر سال مترو می‌توانند مشتریان دائمی خوبی برای حمل و نقل عمومی باشند اما شلوغی و ازدحام و فشارهای طاقت فرسا آنها را مشتری اول و آخر مترو می‌کند.

در این میان، موضوع قطعات و تجهیرات مورد نیاز مترو که مدتی است در انبارهای گمرک، خاک می‌خورند، کم‌کم به بحثی عادی در میان دولتی‌ها و مسوولان خدمات شهری تهران تبدیل شده است.

در حال حاضر ظرفیت جابه‌جایی مسافر در متروی تهران، نزدیک به 5/2 میلیون نفر است. این در حالی است که چندی پیش، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده بود اگر تمام قطعات در گمرک مانده واگن‌های مترو ترخیص شود نزدیک به یک میلیون به ظرفیت جا به جایی‌ها افزوده می‌شود .

اما چرا قطعات واگن‌ها با وجود نیاز شهروندان مدت‌ها در گمرک خاک می‌خورند. مجتبی شفیعی، دبیر شورای عالی ترافیک در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: با قطعاتی که هم اکنون در گمرگ متوقف شده است، حداکثر 500 هزار نفر در روز جابه‌جا می شوند اما متاسفانه از سال 85 سیاست جدیدی توسط شهرداری تهران باب شده است که قطعات مورد نیاز خود را بدون آنکه هزینه آن دیده شود، خریداری و در گمرگ متوقف می‌کنند تا دولت هزینه ترخیص آن را پرداخت کند.

شفیعی با انتقاد از شهرداری تهران ادامه می‌دهد: برای متروی تهران صرفا ساختن تونل کافی نیست اینکه سالانه 15 کیلومتر تونل خالی ساخته شود، معنایی ندارد چراکه تهیه واگن هم جزیی از ساخت و ساز مترو است.

وی می‌افزاید: دولت مسئول ترخیص واگن‌های خاک خورده در گمرگ نیست تا شهرداری تهران روبان قرمز آن را پاره کند،  شهرداری تهران 10 هزار میلیارد تومان درآمد دارد و هر ساله برای فعالیت های عمرانی فاینانس و وام‌های کلان دریافت می‌کند، چطور نمی‌تواند 80 میلیارد تومان برای آزاد سازی قطعات مورد نیاز متروی تهران که در گمرگ مانده است پرداخت کند؟

شفیعی با بیان اینکه قطعا ورود واگن و قطعات مورد نیاز مترو در الویت شهرداری تهران نیست، می‌گوید: دولت در سال 170 میلیارد تومان برای توسعه عمرانی مترو و خرید واگن هزینه کرده است این بودجه شفاف است در واقع دولت تمامی هزینه‌هایی را که برای مترو می‌کند به صورت شفاف انجام می‌دهد حتی به دنبال آن است تا از محل صندوق توسعه ارزی، وجهی را برای توسعه مترو برداشت کند.

شفیعی تاکید می کند: اگر بخواهیم بیش از این به شهرداری تهران به بهانه متروی تهران پول پرداخت کنیم قطعا با اعتراض سایر شهرداری‌ها مواجه خواهیم کرد این در حالیست که برای شهرداری تهران با درآمدهای کلان، پرداخت 80 میلیارد تومان پول چندانی نیست.

این در حالی است که سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک با بیان اینکه واگن‌های مترو هنوز در گمرک متوقف مانده‌اند، می‌گوید: وقتی چندین ماه کالایی در گمرک متوقف می‌ماند به عنوان کالای متروکه محسوب می‌شود که این خطر برای واگن‌های مترو نیز به وجود آمده، به همین دلیل امیدواریم دولت هرچه سریعتر اعتبارات مصوب مترو را پرداخت کند.

او ادامه می دهد : متاسفانه واگن‌های مترو ماه‌ها است که به دلیل عدم تحقق اعتبارات مورد نیاز در گمرک متوقف مانده و با مشکلات جدیدی مانند محسوب شدن واگن‌ها جزو کالاهای متروکه در گمرک، هزینه‌های بسیار زیاد انبارداری و... مواجه هستیم.

وی ادامه داد : در تلاشیم که با منابع شهرداری تهران و کمک دولت ترخیص واگن‌ها را هرچه سریع‌تر محقق کنیم . اما اگر دولت اعتبارات مصوب مترو را نپردازد چاره‌ای نداریم جز آن که از منابع دیگر شهرداری که باید صرف بخش‌های دیگر در شهر شود برای ترخیص واگن‌ها استفاده کنیم .

نگاه دولت و مدیریت شهری به موضوع اعتبارات مترو تهران همیشه تفاوت‌های آشکاری داشته است اما این چالش بر سر واگن‌های مترو در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرده است که قطعات در گمرک مانده تا پایان بهمن ماه ترخیص می‌شود .

خیابان‌های تهران گنجایش خودروی تازه‌ای را ندارند. این را از ترافیک‌های طولانی مدت معابر به راحتی می‌توان فهمید. تمامی کارشناسان و مدیران شهری نیز شاه کلید مشکلات ترافیک و آلودگی هوای پایتخت را توسعه حمل و نقل عمومی می‌داندد . دغدغه‌ای که هم میان دولتمردان وجود دارد و هم شهرداری اما سر انجام کار واگن‌های شلوغ است و قطعات در گمرک مانده‌ای که کسی حاضر نیست پولی برای ترخیص آنها بپردازد .

کد خبر 1525460

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha