۱۴ فروردین ۱۳۹۱، ۱۱:۲۹

گزارش خبری مهر/

بررسی نظرسنجی ها درباره افغانستان/ افزایش مخالفین جنگ در پی قرآن سوزی

بررسی نظرسنجی ها درباره افغانستان/ افزایش مخالفین جنگ در پی قرآن سوزی

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: در پی انتشار تصاویر مثله کردن اجساد افغانی ها و بی احترامی به مقدسات اسلام از سوی نظامیان، هم اکنون 75 درصد آمریکایی ها خواهان پایان هرچه سریعتر این جنگ هستند.

نظرسنجی موسسه تحقیقات جهانی "او آر سی" و شبکه خبری سی ان ان نشان داد که اکثر مردم آمریکا خواهان عقب نشینی تمام نیروهای کشورشان از افغانستان پیش از زمان مقرر در سال 2014 که از سوی "باراک اوباما" اعلام شده است، هستند.

بر اساس این نظرسنجی تنها 25 درصد از آمریکایی حمایت خود را از جنگ افغانستان اعلام کرده و 75 درصد خواهان پایان هرچه سریعتر این جنگ شدند.

نتایج چنین نظرسنجی در چند سال گذشته در آمریکا بی سابقه بوده و نکته جالب آن مخالفت اکثر جمهوریخواهان با ادامه جنگ افغانستان بود.

همچنین 66 درصد از مردم آمریکا اعلام کردند که آمریکا در حال شکست در جنگ افغانستان است و طالبان هم اکنون کنترل تمام مناطق را در دست گرفته است.

انتشار تصاویر مثله کردن اجساد افغانی ها و بی احترامی به مقدسات اسلام از سوی نظامیان باعث شده تا احساسات ضد آمریکایی در افغانستان به اوج خود برسد و افغانی ها با برپایی تظاهرات خواستار خروج هرچه سریعتر نظامیان شوند.
 

با وجود انتشار چنین نتایجی "لئون پانتا" وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که کاهش حمایت مردم آمریکا از جنگ افغانستان هیچ تاثیری بر راهبرد جنگ ایالات متحده ندارد که این اظهارات بار دیگر جملات "دیک چنی" معاون رئیس جمهوری سابق ایالات متحده را در زمان جنگ عراق در ذهن تداعی کرد.

چنی در زمان جنگ عراق با بی اعتنایی به نتایج نظرسنجی ها و مخالفت مردم با ادامه جنگ اعلام کرده بود: نتایج نظرسنجی تاثیری بر روند جنگ عراق ندارد.

بی اعتنایی دولتمردان آمریکایی به نتایج نظرسنجی ها درباره جنگ عراق درحالی بود که در این جنگ سربازان بسیاری قربانی شدند و هنوز هم با مشکلات خود دست و پنجه نرم کرده و نمی توانند به زندگی عادی بازگردند.

نظرسنجی نیویورک تایمز و شبکه خبری سی بی اس که روزهای 21 تا 25 مارس انجام شد نشان داد 69 درصد از پرسش شوندگان بر این باورند آمریکا نباید دیگر وقت خود را در افغانستان تلف کند و باید به مبارزه خود علیه طالبان پایان دهد.

این نظرسنجی نشان داد نارضایتی مردم آمریکا از جنگ افغانستان در مقایسه با چهار ماه گذشته 16 درصد افزایش یافته است.

پیشتر نیز نظرسنجی روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری "ای بی سی" به صورت مشترک نشان داده بود 54 درصد از آمریکایی ها خواهان عقب نشینی سریع نیروهای کشورشان از افغانستان هستند حتی درصورتی که ارتش این کشور به اندازه کافی قادر به آموزش نیروهای خود برای مبارزه با طالبان نباشد.

این نظرسنجی هچنین نشان داد 60 درصد از آمریکایی ها بر این باورند جنگ افغانستان ارزش جنگیدن را ندارد و حضور در این کشور با توجه به هزینه های گزاف و قربانی شدن افراد بسیار تنها اتلاف وقت است.

این نظرسنجی که حکایت از نگرانی گسترده مردم آمریکا درباره مسیر جنگ 10 ساله افغانستان است، نشان داد: 49 درصد از پرسش شوندگان مدیریت اوباما در جنگ افغانستان را اشتباه می دانند و 44 درصد رضایت خود را از عملکرد رئیس جمهوری آمریکا در این جنگ اعلام کردند.

موسسه گالوپ نیز در دهمین سالگرد حادثه 11 سپتامبر ساکت ننشست و به بررسی آخرین وضعیت جنگ افغانستان از دید مردم آمریکا پرداخت.

بر این اساس 54 درصد از آمریکایی ها اقدامات دولت را در جهت مبارزه با تروریسم ضعیف دانسته و اعلام کردند القاعده و طالبان همواره بر تهدیدات خود درباره احتمال حملات تروریستی افزوده اند.

نتایج این نظرسنجی همانند نتایج نظرسنجی اکتبر 2001 کمی پس از اشغال افغانستان توسط نیروهای آمریکایی بود که در آن 42 درصد از مردم ایالات متحده اعلام کردند آمریکا و همپیمانان آن در حال پیروزی در جنگ هستند اما 58 درصد عملکرد ایالات متحده را ضعیف توصیف کردند.

با نگاهی به نتایج نظرسنجی های اخیر می توان دریافت که میزان مخالفت مردم آمریکا از جنگ افغانستان هر روز سیر صعودی دارد و مردم در این نظرسنجی ها با صراحت اعلام می کنند که خواهان به هدر دادن مالیات های خود در جنگ نیستند و بهتر است دولت مبالغ بیشتری را در زمینه خدمات رفاه عمومی هزینه کند.

در حقیقت انتشار تصاویر مثله کردن اجساد افغانی ها، قتل عام 16 نفر در قندهار و بی احترامی به مقدسات اسلام از سوی نظامیان باعث شده تا احساسات ضد آمریکایی در افغانستان به اوج خود برسد و افغانی ها با برپایی تظاهرات خواستار خروج هرچه سریعتر نظامیان شوند.

همچنین همزمان با انتشار آخرین نظرسنجی ها درباره مخالفت مردم آمریکا با جنگ افغانستان، نظرسنجی موسسه او آر سی و شبکه سی ان ان از نارضایتی 90 درصد آمریکایی ها از شرایط اقتصادی خود خبر می دهد.

این نارضایتی ها درحالیست که تنها چند ماه بیشتر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده است و نامزدهای انتخاباتی با سر دادن شعارهایی در خصوص کاهش شمار بیکاری و بهبود اوضاع اقتصادی در تلاش برای بالا بردن شانس خود برای پیروزی در این انتخابات هستند.

کد خبر 1565476

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha