۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۰۴

ظهرابی اعلام کرد:

زباله های الکترونیکی به یکی از مشکلات زیست محیطی تبدیل شده است

زباله های الکترونیکی به یکی از مشکلات زیست محیطی تبدیل شده است

سمنان - خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: استفاده از تجهیزات الکترونیکی جدید باعث شده که زباله های الکترونیکی به یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی در جوامع امروزی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ظهرابی صبح پنجشنبه در نشستی با حضور خبرنگاران در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، با اعلام اینکه زباله های الکترونیکی از مشکلات مهم زیست محیطی در جوامع امروزی است، از آغاز تدوین دستورالعمل مدیریت پسماند برق و الکترونیک کشور در استان سمنان خبر داد.

ظهرابی درباره اهمیت مدیریت پسماندهای الکترونیکی گفت: پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی شامل وسایل الکتریکی و الکترونیک غیرقابل مصرف مانند تلویزیون، کامپیوتر، موبایل و ترانزیستورها است.

وی افزود: عناصری مانند جیوه، آرسنیک، کادمیوم، مس، نیکل، روی، باریم، آلومینیوم، طلا ، نقره، پلاتین و مواد شیمیایی خطرناک پلی کلرو بی فنیل ها حاصل پسماندهای الکترونیک است.

ظهرابی اظهار داشت: مدیریت دفع این مواد به دلیل دشواری جداسازی، مستلزم تحقیقات بیشتری در تعیین میزان تولید پسماندهای الکترونیک، شیوه های جمع آوری، جدا سازی، پردازش، بازیافت و دفع مناسب و مبتنی بر اصول قابل پذیرش علمی در زمینه فرایند بازیافت آنها است.

وی ادامه داد: حجم بالای تولید این نوع پسماند با توجه به در برداشتن بازده گسترده ای از ترکیبات زائد خطرناک، موضوع پسماندهای الکتریک و الکترونیک را به یک معضل زیست محیطی شناسانده است.

ظهرابی تصریح کرد: بهترین انتخاب هم از لحاظ زیست محیطی و هم از جهت کارآمدی مدیریت این پسماندها، بازیافت آنها با استفاده از فناوری های جدید با سیستم های کنترل مطلوب آلاینده های به نتیجه خواهد رسید.

وی گفت: کشورهای پیشرفته راه حلی برای این مشکل یافته اند و با تصویب قانون خاص مربوط به آن و نیز با موظف شناختن تولیدکنندگان به بازیافت محصولات تولید شده، این مشکل را تا حدودی حل کرده اند.

ظهرابی درباره راهکارهای حل این موضوع، کاهش کمیت تولید این پسماندها را از مهمترین راه حل های رفع مشکل پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی دانست.

وی افزود: علاوه بر کاهش تولید پسماندها، استفاده از محصولات الکتریکی و الکترونیکی که دارای عمر مفید بیشتری هستند و راحت تر تعمیر  و بازیافت می شوند باید توسعه یابد.

ظهرابی افزود: تدوین چندین دستورالعمل در قالب شش طرح ملی با توجه به وجود نیروی متخصص و کارشناسان خبره به استان سمنان محول شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: طرح دستورالعمل ملی مدیریت پسماندهای برق و الکترونیک برای کشور توسط این اداره کل و با همکاری اساتید دانشگاه تهیه می شود.

به گفته وی، تدوین دستورالعمل ملی مدیریت پسماندهای برق و الکترونیک تا پایان سال مالی 90 به اتمام می رسد.

کد خبر 1586151

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha