۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۷:۱۰

شوراهای شهر و روستا پل ارتباطی مردم و مسئولان/ شوراها در راه خدمت به مردم بکوشند

شوراهای شهر و روستا پل ارتباطی مردم و مسئولان/ شوراها در راه خدمت به مردم بکوشند

سمنان - خبرگزاری مهر: شوراها به منظور پیشبرد سریع برنامه‌های شهری و روستایی از طریق همکاری مردم و بر اساس مقررات قانون تشکیل شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، به منظور پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و نظارت بر امور روستا، بخش، شهر و شهرک، شوراهایی به نام شورای اسلامی روستا، بخش، شهر و شهرک بر اساس مقررات قانون تشکیل می‌شود.

وظایف تصویبی، وظایف نظارتی، وظایف قانون گذاری و سیاست گذاری و وظایف برنامه ای از وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر می باشد.

برای بررسی جایگاه شوراها در فرهنگ ایرانی باید سطوح تصمیم گیری و فعالیت های موجود در جامعه ایرانی را مدنظر قرار داد.

شوراها باید در راه خدمت به مردم بکوشند

استاندار سمنان، شوراها را بازوان اجرایی دولت دانست و گفت: باید در راه خدمت به مردم همواره بکوشند.

عباس رهی با اشاره به روز شوراها اظهار کرد: شور و مشورت در زمینه‏های مختلف زندگی اجتماعی مسلمانان بارها در دین مبین اسلام سفارش و مورد تاکید واقع شده و مصداق بارز آن اشاره صریح خداوند متعال در قرآن کریم است.

وی تصریح کرد: خداوند متعال در آیه 38 سوره مبارکه "شوری" می‏فرماید که "افراد شایسته با ایمان کسانی هستند که اجابت کردند ندای پروردگارشان را، نماز به پا داشتند و امورشان را بین خود به شورا می‏گذارند".

قانون اساسی اهمیت زیادی به شوراها داده است

استاندار سمنان افزود: خداوند متعال در آیه دیگری، صراحتاً از پیامبر بزرگ اسلام (ص) می‏خواهد تا با امت بزرگش مشورت کند و ما نیز در تحقق ارزش‏های اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و اندیشه‏های ناب امام بزرگوارمان جایگاه خاصی برای مقوله شوراها قائل هستیم.

رهی با بیان اینکه در قانون اساسی اهمیت زیادی به شوراها داده شده اظهار کرد: در همین راستا، مقام معظم رهبری توجه و عنایت ویژه‏ای به بحث شوراها دارند و در فرمایشی حکیمانه می‏فرمایند که "موفقیت شوراها اعتماد عمومی را افزایش داده و زمینه‏ساز حضور پرنشاط مردم در همه عرصه‏های پیشرفت و توسعه می‏شود".

فضای مناسبی بین اعضای شوراهای اسلامی در استان سمنان حاکم است

استاندار سمنان تصریح کرد: اکنون در دهه چهارم انقلاب اسلامی، دهه عدالت و توسعه و در آخرین سال از خدمتگزاری شوراهای اسلامی شهر و روستا، شاهدیم که شوراها به عنوان حلقه اتصال بین مردم و مسئولان و بازوی دستگاه‏های اجرایی با همکاری شهرداری‏ها، اقدامات و فعالیت‏های ارزنده‏ای در بخش جذب مشارکت‏های عمومی مردم، عمران و آبادانی شهرها و روستاها در سطح کشور و در استان سمنان انجام داده‏اند که نشان‏دهنده روند رو به رشد جایگاه شوراها در نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: در استان سمنان هم فضای همدلی و همکاری مناسبی بین اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا با شهرداری‏ها و دیگر دستگاه‏ها وجود دارد که همین امر باعث ارائه خدمات بهتر به مردم عزیزمان شده است.

نظارت و برنامه ریزی از مهمترین وظایف شوراها است

رئیس شورای شهرستان سمنان با بیان اینکه تصیم گیری، نظارت و برنامه ریزی از مهمترین وظایف شوراها است، افزود: شورا ها در تمام زمینه ها از جمله امور فرهنگی، ورزشی، عمرانی و خدماتی مشغول فعالیت هستند.

سید کاظم شجاعی اظهار داشت: چهار کمیته در شورای شهر سمنان فعالیت می کنند.

وی با اشاره به این مطلب که ما در شورای شهر سمنان هفته ای دوبار با اعضاء جلسه داریم گفت: در این جلسه ها پیشنهاد ها و مشکلات مردم بررسی می شود.

اضافه شدن کمیته علم و فناوری به شورای شهر سمنان

رئیس شورای شهر سمنان با بیان اینکه امسال کمیته علم و فناوری در شورای سمنان تشکیل شد، اظهار داشت: هم اکنون چهار کمیته عمران، فرهنگی، درآمد و علم و فناوری در شورای شهر سمنان مشغول فعالیت هستند.

شجاعی ارائه خدمات بیشتر به شهروندان را از عمده ترین ویژگی یک شورای خوب عنوان کرد و افزود: امانت داری، جلب رضایت شهروندان، همدلی با شهرداری و ارگان های دیگر، همدلی بین اعضاء و نگاه به افق آینده روشن از دیگر ویژگی های یک شورای موفق است که باعث آبادانی، سلامت و زیبایی شهر می شود.

شوراها تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند

رئیس شورای شهر سمنان با اشاره به این مطلب که در قانون آمده شورا تصمیم گیر و تصمیم ساز است گفت: اما متاسفانه ساز و کارها فراهم نشده و یا از طریقی از اختیارات کاسته شده است که امیدواریم با تحقق مدیریت واحد شهری که قانون هم تاکید داشته این مشکل برطرف شود.

شجاعی خلاء قانون را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: این مشکل که به صورت لایحه ارائه شده خوشبختانه تا حدودی حل شده و امیدواریم با پیگیری ها در آینده نزدیک این نواقص برطرف شود.

مسئولان برای رفع مشکلات مردم با شورا همکاری بیشتری داشته باشند

شجاعی با اشاره به این مطلب که ما پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستیم از مسئولان خواستار همکاری بیشتر برای رفع مشکلات مردم شد.

رئیس شورای شهر سمنان گفت: امیدواریم شهروندان برای آبادانی بیشتر شهر مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به این مطلب که در طول پنج سال خدماتی در زمینه بهبود حمل و نقل عمومی در شهر، فضای سبز، اماکن ورزشی و تفریحی، احیاء بافت قدیم و آثار باستانی و طرح جامع و ترافیکی شهر از سوی شورا ارائه شده است، گفت: با توجه به اینکه یک سال و نیم دیگر تا پایان کار شورا باقی مانده است تلاش و کوشش می کنیم تا بهترین خدمات را به مردم ارائه بدهیم.

ساماندهی اطراف امامزاده یحیی(ع) در سمنان

رئیس شورای شهر سمنان مهم ترین برنامه های این شورا در سال جاری را فراهم کردن زیر ساخت های شهر، برنامه های کوتاه و بلند مدت، بازگشایی و احداث خیابان جدید، مشارکت با سرمایه گذار در خصوص ساخت اماکن ورزشی، تفریحی و اقامتی، اتمام پروژه های نیمه تمام، مطالعات طرح جامع ترافیک شهر و ایجاد فضای سبز، عنوان کرد.

وی ساماندهی ورودی شهر، انتقال چاه آب از افاغنه به سمنان، تکمیل پارک کوهستان، بازگشایی خیابان دریادار همتی به محلات، ایجاد دفاتر خدمات و اکترونیک، تکمیل اتوماسیون اداری، تعریض خیابان باهنر، برگزاری همایش 1404، تعریض میدان شهدا، تکمیل پارک آبی، بازسازی پارک شقایق، شهربازی سیمرغ و شهربازی پارک کوهستان را از دیگر برنامه های این شورا بیان نمود.

شجاعی از عمده ترین برنامه شورای شهر سمنان در آینده را، ایجاد آتشکده در مسکن مهر، آسفالت معابر، تکیل پارک بانوان، مشارکت پارک معلم، مشارکت مکان اقامتی در پارک سوکان، تکمیل پارک پرندگان و احیاء بافت قدیم و ساماندهی اطراف امامزاده یحیی برشمرد.

شورا ها جنبه نظارتی دارند

عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر سمنان نیز گفت: شورا ها جنبه نظارتی دارند و نظارت شورا به عملکرد شهرداری و سازمان های تابعه و کلیه اقدامات اجرایی و مدیریتی در سطح شهر بر می گردد.

محمد طاهریان عمل کردن به وظایف با دانش کافی، اهتمام و جدیت در پیگیری امور محوله، آشنا بودن به  ضوابط و مقررات جاری کشور، مردمی بودن خود شورا، انسجام و وحدت اعضاء، ترکیب مناسب اعضای شورا، داشتن یک برنامه و استراژی مناسب و مدون در طول مدت فعالیت برای دوره های بعدی در افق بلند مدت را از مهمترین ویژگی یک شورای موفق عنوان کرد.

شورا ها یک  تشکل مردم نهاد هستند

طاهریان با بیان اینکه شورا ها یک NGO هستند و توسط مردم انتخاب می شوند و کار نظارت را بر عهده دارند، گفت: متاسفانه روی نظارت شورا یک دستگاه اجرایی دیگر نظارت دارد که باعث تغییر مصوبات می شود.

عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر سمنان با اشاره به این مطلب که ترکیب اعضای شورا  مهم است، افزود:  باید در شورای شهر تخصص های لازم درخصوص فنی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حقوقی وجود داشته باشد که متاسفانه در ترکیب یک یا چند تخصص کم است و باید اضافه شود.

وی به روز نبودن قوانین مربوط به مدیریت شهری از جمله قانون شهرداری، قانون نوسازی، قانون زمین شهری و همچنین نداشتن بازنگری و جامعیت قوانین از جمله قانون شورا های  اسلامی شهر ها و قانون تملک اراضی که موجب  شده نظارت شوراها و اعمال قانون به صورت صحیح انجام نشود را یکی از مشکلات دانست و گفت: باید در این خصوص  مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع نواقص ذکر شده اقدام نماید.

اعضای شوراها از آموزش کافی برخوردار نیستند

طاهریان همچنین به نداشتن آموزش اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا ها اشاره کرد و گفت: نداشتن آشنایی با ساز و کارهای مدیریت اجرایی و اداری  یک نقص محسوب می شود که باید شورای عالی استان ها و کشور نسبت به رفع آن قبل از شروع و در حین دوره اقدام نماید.

عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر سمنان محدودیت اختیارات تفویض شده به شورا های اسلامی  شهرها را از دیگر مشکلات دانست و گفت: از تمام وظایف محوله به شورا ها فقط تعداد کمی از وظایف که جنبه اجرایی و زمام اجرایی دارند و مابقی فقط نظارت استحقاقی را شامل می شود که هرساله سعی می شود این اختیارات به نوعی کاهش یابد.

وی همچنین از قوه مقننه و مجریه خواستار این شد شوراها که به عنوان چشم نظاره گر منتخب مردم و معین دستگاه های نظارتی حاکمیتی قلمداد می شوند با تعامل روز به روز نقش آن را قوی تر و موثر تر ترسیم نمایند.

..................................
گزارشگر: اعظم سالار

کد خبر 1587040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha