۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۰۶

مهر گزارش می دهد/

ضایعات فروشها عرصه را بر مردم محله "جعفرآباد" کرمانشاه تنگ کرده اند

ضایعات فروشها عرصه را بر مردم محله "جعفرآباد" کرمانشاه تنگ کرده اند

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: ضایعات فروشها عرصه زندگی را بر مردم محله جعفرآباد در کرمانشاه را تنگ کرده اند و به نوعی زندگی در این محله به امری مشکل و غیرممکن تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مغازه های خرید ضایعات در محله جعفرآباد به حدی افزایش یافته که زندگی ساکنان محل دچار مشکلات اساسی شده است.

شیوع انواع آلودگی های خطرناک از طریق ورود و نگهداری ضایعات، باعث شده است که برخی از بیماری های نادر در بین ساکنان جعفرآباد رواج پیدا کند.

ایجاد آلودگی های صوتی، یکی دیگر از معضلات این دست مغازه ها در شهرک جعفرآباد است.

صدای خرد کردن آهن، پلاستیک و دیگر فلزات به نوایی گوش خراش در جعفرآباد تبدیل شده است که تاکنون مسئول یا سازمانی نتوانسته است، سامانی به این بی سامانی بدهد.

تا چندی پیش مشکل این محله، مغازه های فروش مرغ زنده بود ولی حال این مغازه های خرید و فروش ضایعات به حدی محیط اطراف خود را تحت تاثیر قرار داده اند که مشکل مرغ فروشی ها، به دست فراموشی سپرده شده است.

منتی؛ یکی از ساکنان محله جعفرآباد در این باره به خبرنگار مهر می گوید: مغازه های خرید و فروش ضایعات به حدی محیط زندگی ما را خراب کردند که اکثر همسایه ها به دنبال رفتن از این محله هستند.

این شهروند ساکن جعفرآباد می افزاید: نمی دانم چرا مسئولان، این مغازه ها را جمع آوری نمی کنند، مگر سلامت ما برای مسئولان اهمیت ندارد.

وی می گوید: در حال حاضر ورود حشرات و حیواناتی موذی همانند سوسک و موش در این محله با وجود این مغازه ها بسیار زیاد شده است و خود این موجودات باعث شیوع برخی از بیماریها در این شهرک شده اند.

این در حالی است که چند سال قبل، مسئولان ارشد کرمانشاه خبر جابجایی مشاغل مزاحم و پر سر و صدا را از داخل شهرها به محیطی خارج از شهر دادند، ولی هنوز این وعده مسئولین عملی نشده است.

استاندار کرمانشاه نیز دو سال گذشته به مسئولان مربوطه دستور داده بود که سریعتر نسبت به جابجایی مشاغل مزاحم اقدام کنند ولی این دستور هم هنوز عملیاتی نشده است.

اسفندیاری از فروشندگان ضایعات در این منطقه به خبرنگار مهر می گوید: این شغل و حرفه ماست و شکم زن و بچه های خود را با این شغل سیر می کنیم، اگر بخواهیم که مغازه ضایعات فروشی مان را ببندیم، عملا بیکار خواهیم شد.

این مغازه دار می افزاید: بنده و دیگر مغازه های ضایعات فروشی ها دوست دارند که به جای دیگر نقل مکان کنند ولی تاکنون مسئولان نه جایی برای زندگی ما در نظر گرفته اند و نه چیزی به ما گفته اند.

حال برخی از مسئولان در جواب این سئوال که چه زمانی مشاغل مزاحم همانند ضایعات فروشی ها از قلب شهر کرمانشاه خارج می شوند، سکوت معناداری پیشه کرده اند.

با این حال استاندار کرمانشاه در جلسه شورای برنامه ریزی استان کرمانشاه که در تیرماه 89 برگزار شد، عنوان کرد که خروج مشاغل مزاحم از سطح شهر تا دو ماه دیگر آغاز می شود، اما این وعده هم عملی نشد.

از سویی دیگر یاور محمدی، معاون شهرداری کرمانشاه در این باره می گوید: طرح ایجاد منطقه ای برای مشاغل مزاحم در سال 89 آغاز شده است.

با این حال محمدی هم تلویحا به برخی از مشکلات در تحقق این مهم تاکید دارد.

وی می گوید: برای آغاز طرح، خلاء قانونی وجود داشت که در حال برطرف شدن است، ولی باید گفت که طرح ساماندهی مشاغل مزاحم در همه شهرها با مشکلاتی روبرو شده است و اکثر شهرداریها موفق به اجرای این طرح نشده اند.

معاون برنامه ریزی شهرداری کرمانشاه می افزاید: در طرح ساماندهی مشاغل مزاحم کرمانشاه مقرر شده است که در مرحله اول حدود 1000 واحد از سطح شهر خارج و ساماندهی شوند.

ولی محمدی اولویت خروج مشاغل مزاحم را به برخی از اصناف، همانند پروفیل کاران، جوشکاری ها و... داده است و انتقال ضایعات فروشها را در رده آخر قرار داد است.

وی می گوید: پس از ساماندهی پروفیل کاران، آلومینیوم سازان و تانکرسازان سطح شهر، در مرحله بعد ضایعات فروشان و تعمیرکاران اتومبیل ساماندهی خواهند شد.

براساس این گزارش، حال که قول مسئولان راه به جایی نمی برد باید منتظر مسئولان ارشد شهرداری کرمانشاه برای تحقق برنامه خروج مشاغل مزاحم از داخل شهر کرمانشاه به نقطه ای مناسب بود اما همانطوری که از ظواهر قضیه پیداست، تحقق این مهم شاید به سالهای بسیار دور آینده موکول شود.

کد خبر 1591106

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نوید IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      0 0
      سلام آقا توروخدا تورو هرکسی که میپرستید و دوست دارید یه فکری بحال این محله جعفرآباد کرمانشاه بکنید ...هزاربار رفتیم استاندار و نامه نوشتیم و زنگ زدیم به شهرداری کرمانشاه ولی فایده نداشته اونم توی کرون