۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۸:۱۶

عمرانی اعلام کرد:

عبور ریل از 5 متر دیوار تاریخی/ بقایای دیوار استخراج می شوند

عبور ریل از 5 متر دیوار تاریخی/ بقایای دیوار استخراج می شوند

گرگان - خبرگزاری مهر: معاون میراث فرهنگی گلستان گفت: تنها پنج متر از طول این دیوار در اختیار خط آهن است و اجرای ریل آهن آسیبی به این دیوار وارد نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید عمرانی رکاوندی بعد از ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود:  برای اجرای طرح جای نگرانی نیست چرا که پس از استخراج مواد فرهنگی منطقه، روی بقایای دیوار مصالح زیرساختی خط آهن ریخته شده و خط آهن احداث می شود و هیچ آسیبی به بقایای دیوار در زیر زمین وارد نمی کند و در نهایت تنها پنج متر از طول این دیوار در اختیار خط آهن است.

وی یادآور شد: پس از اتمام مطالعات باستان شناسی و کاوش دیوار دفاعی گرگان و تهیه نقشه های ژئوفیزیکی دیوار، این مواد به شورای فنی  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارائه خواهد شد که در صورت تایید این شورا، طرح مذکور اجرایی می شود.
 
 
عمرانی رکاوندی اضافه کرد: خوشبختانه در استان گلستان همکاری و تعامل چشمگیری بین این اداره کل و مسئولان ارشد استان و دستگاه های اجرایی استان وجود دارد که به نمونه شاخص و بارز می توان به تهیه پرونده ثبت جهانی گنبد قابوس اشاره کرد.
 
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان به برخی از دغدغه ها جواب داد و گفت: تنها پس از تایید شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور؛ خط آهن گرگان به اینجه برون از بخش اندکی از دیوار دفاعی گرگان عبور می کند.

وی افزود: احداث خط آهن گرگان به اینجه برون از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان گلستان و جزو طرح های ملی بشمار می رود.

به گفته عمرانی، با اجرای این طرح ارتباط شمال ایران با آسیای میانه افزایش یافته و خط تجاری ایران و کشورهای واقع در این منطقه برقرار شده و موجب رشد اقتصاد استان گلستان و شمال ایران می شود.

وی در همین رابطه اظهار داشت: طول دیوار دفاعی گرگان شرقی- غربی و طول خط آهن گرگان به اینجه برون شمالی- جنوبی است لذا طی جلساتی که با مسئولین ارشد استان و دستگاه های اجرایی ذیربط نظیر اداره کل راه و شهرسازی- شرکت گاز- راه آهن – اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان- و... برگزار شد مصوب شد هزینه انجام مطالعات و کاوش باستان شناسی در عبور خط آهن از روی دیوار دفاعی گرگان از محل این پروژه ملی پرداخت شود.
 
عمرانی گفت:  در همین زمینه، نقشه های ژئوفیزیکی منطقه تهیه شده و از هفته آینده کلنگ کاوش منطقه عبور خط آهن به زمین زده خواهد شد و آثار فرهنگی موجود دیوار دفاعی گرگان در این منطقه استخراج می شود.
کد خبر 1597261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha