۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۴۴

در هدفمندی یارانه ها/

قیمت خوراک پتروشیمی مورد غفلت قرار گرفت

قیمت خوراک پتروشیمی مورد غفلت قرار گرفت

ماهشهر - خبرگزاری مهر: مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پتروشیمی گفت: در هدفمندسازی یارانه ها، قیمت خوراک پتروشیمی مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفت و انتظار می رود امسال این امر با تعامل مناسب دولت و مجلس حل شود.

علی یزدانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در شرکتهای پتروشیمی به غیر از کمبود خوراک و کیفیت خوراک تولیدی، با چالش دیگری به نام قیمت خوراک مواجه هستیم.

وی افزود: در بحث کلان هم کمبود خوراک داریم و هم مشکل قیمت، وقتی صحبت از این می شود که ایران باید در بخش پتروشیمی ارزش جایگاه اول در منطقه خاورمیانه، سهم 6.3 درصدی جهان و حدود 34 درصد خاورمیانه را به دست بیاورد برای تحقق این امر نیاز به ابزار داریم. یکی از بستر‌ها، سرمایه‌گذاری و تکنولوژی است. یکی از بستر‌ها نیز خوراک، قیمت و کیفیت خوراک است.
 
یزدانی تصریح کرد: یکی از مباحثی که بعد از هدفمند‌سازی یارانه ها با ابهام مواجه شد، قیمت خوراک صنعت است که امیدواریم تا چند ماه آینده با نگاه دقیق نمایندگان دولت و مجلس و با همت و تلاش مسئولان صنعت پتروشیمی تکلیف آن روشن شود زیرا معتقدیم در قیمت خوراک نگاه کلان نشده و شرکتهای تامین کننده خوراک صنعت پتروشیمی به این مقوله نگاه بخشی کرده اند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پتروشیمی عنوان کرد: بر همین اساس باید کلان‌ نگری شود، متاسفانه با روند فعلی قیمت گذاری خوراکها، الان واحد‌هایی که خوراکهای مایع استفاده می کنند، یا در نقطه سربه سر هستند یا به سمت نقطه زیان حرکت می کنند، این مشوق خوبی برای صنعت پتروشیمی نیست.

یزدانی عنوان کرد: وقتی صنعت پتروشیمی دارای سهم 40 تا 50 درصدی در صادرات غیر نفتی کشور است، وقتی صنعت پتروشیمی دارای نقش 55 درصدی در صادرات صنعتی کشور است، این رفتارها اصلا زیبنده این صنعت نیست، باید تمام بخشهای کشور در این راه همگام صنعت پتروشیمی باشند و مهمترین گام آنان باید این سه موضوع باشد.

وی ادامه داد: اول اینکه خوراکهای مورد نیاز صنعت را به موقع و به اندازه و با کیفیتی که مورد درخواست صنعت پتروشیمی است تامین شود، دوم اینکه تضمین بدهند که این خوراکها را به مدت حداقل 15 سال تامین خواهند کرد و سوم اینکه قیمت این خوراکها منطقی و متضمن منافع دو طرف و تامین کننده سودی مشابه سود تولید کنندگان در کشورهای رقیب باشند.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پتروشیمی گفت: پس یکی از مشوقها برای توسعه این صنعت خوراک است یعنی یک جایی در سیستم باید تعهد دهند که 10 تا 15 سال خوراک را تضمین می‌کند.

یزدانی اضافه کرد: تضمین خوراک جز اصولی است که باید با آن کار کنیم، بحث دیگر قیمت خوراک است و بخش خصوصی باید بداند قیمت خوراک بر اساس چه اصولی تعیین می شود تا در مسائل گوناگون اقتصادی کشور دچار چالش نشود. برای مثال در کشور‌های رقیب مانند عربستان، قطر هم قرار‌دادهای بلند‌مدت خوراک می بندند و هم قیمت مشخص است. همه تکلیف خوراک خود را می دانند.
کد خبر 1601785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha