۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۵:۰۰

گزارش مهر:

آیت الله بهجت فومنی اسوه عارفان/ لزوم تبیین افکار و سیره فقیه صمدانی

آیت الله بهجت فومنی اسوه عارفان/ لزوم تبیین افکار و سیره فقیه صمدانی

رشت - خبرگزاری مهر: آیت الله بهجت برای فخر گیلانیها حتی اگر این خطه عالمان بزرگی همچون سلار دیلمی مرجع علی الاطلاق جهان تشیع، سید عبد الکریم لاهیجی، آیت الله میرزای شفتی و غیره را با خود نداشت، کفایت می کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، خطه سرسبزگیلان همواره مهد پرورش فرهیختگان نامدار، عارفان بلند آوازه و بزرگ همچون آیت الله بهجت فومنی بوده که باید اندیشه، سیره و شخصیت این عالمان روشمند در جامعه ترویج و تببین شود.

روح ملکوتی اسوه عارفان، عالم ربانی، فقیه صمدانی و مرجع تقلید شیعیان جهان حضرت آیت الله العظمی محمد تقی بهجت ( ره) در بعد از ظهر یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال 1388 به ملکوت اعلی پیوست.

حضرت آیت الله العظمى حاج شیخ محمد تقى بهجت (ره) در اواخر سال 1334 هجری قمری در شهر فومن واقع در استان گیلان به دنیا آمد و هنوز شانزده ماه از عمرش نگذشته بود که مادر را از دست داد.

لزوم تبیین ابعاد شخصیتی حضرت آیت الله بهجت فومنی (ره)

تحصیلات ابتدایى حوزه را در مکتب خانه فومن به پایان رساند و پس از تحصیلات ادبیات عرب در سال 1348 هجری قمری هنگامى که 14 سال از عمر شریفش مى گذشت، براى تکمیل دروس حوزوى عازم عراق شد و چهار سال درکربلا معلى اقامت کرد و علاوه بر تحصیل علوم رسمى از محضر استادان بزرگ آن سامان از قبیل مرحوم حاج شیخ ابوالقاسم خویى بهره برد.

در سال 1352 هجری قمری براى ارائه تحصیل به نجف اشرف رهسپار شد و سطح عالى علوم و حوزه را در محضر آیات عظام همچون حاج شیخ مرتضى طالقانى (ره) به پایان رساند و پس از درک محضر آیات عظام حاج آقاى ضیاء عراقى و میرزاى نائیینى (ره) در حوزه درسى آیت الله حاج شیخ محمد حسین غروى اصفهانى وارد شد.

افزون بر این ایشان از محضر آیات عظام حاج سید ابوالحسن اصفهانى و حاج شیخ محمد کاظم شیرازى (ره) صاحب حاشیه بر مکاسب و در حوزه علوم عقلى، کتاب الاشارات و التنبیهات و اسفار را نزد آیت الله سید حسین بادکوبه اى (ره) فراگرفت و در زمان تلمذ به تدریس سطوح عالى پرداخت و در تالیف کتاب سفینه البحار با محدث کبیر حاج شیخ عباس قمى (ره) همکارى کرد و در زمینه تهذیب نفس در زادگاهش فومن از کودکى محضر عالم بزرگوار سعیدى و درکربلا از برخى علماى دیگر بهره برد تا اینکه در نجف اشرف در سن 17 - 18 سالگى با آیت حق علامه قاضى (ره) آشنا شد و گمشده خویش را در وجود ایشان یافت و در سلک شاگردان اخلاقى - عرفانى ایشان درآمد .

 سرانجام در سال 1364 هجری قمری موافق با 1324 هجری شمسی قلبى صیقل یافته از معنویت و سینه اى مالامال از عشق به حضرت حق و با کوله بارى از علم و کمال به سرزمین خویش هجرت کرد و در زادگاهش تشکیل خانواده داد و در حالى که آماده بازگشت به نجف اشرف بود هنگام عبور موقت در قم در زمانى که هنوز چندین ماه از مهاجرت آیت الله بروجردى (ره) به قم نگذشته بود بطور موقت مقیم شد و با خبر رحلت اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف را یکى پس از دیگرى در شهر مقدس قم رحلت اقامت مى افکند.

معظم له پس از ورود به قم به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و به ترتیب شاگردانى بسیار قیمت گماشت، محل تدریس درس خارج ایشان نخست در حجرات مدارس، بعد در منزل شخصى خود و اواخر در مسجد فاطمیه واقع در گذرخان تشکیل مى شد و محل اقامه نماز جماعت و مراجعات عمومى ایشان نیز همین مسجد بود.

 آیت الله بهجت مظهر معنویت، عرفان و اخلاق بود

تالیفات حضرت آیت الله بهجت شامل یک دوره کامل اصول، حاشیه بر مکاسب شیخ انصارى (ره) و تکمیل آن تا آخر مباحث مربوط به مکاسب و متاجر، دوره کامل طهارت، دوره کامل کتاب صلاه، دوره کامل کتاب زکات، دوره کامل کتاب خمس و حج، حاشیه بر کتاب ذخیره العباد مرحوم شیخ محمد حسین غروى، چندین مجله یک دوره فقه فارسى، حاشیه بر مناسک شیخ انصارى (ره) و غیره است.

 نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه آیت الله بهجت مظهر معنویت، عرفان و اخلاق بود، گفت: ساده زیستی، تمسک به اهل بیت (ع )، عطوفت و مهربانی از ویژگیهای دیگر این عالم وارسته بود.

آیت الله زین العابدین قربانی رحلت عالم مجاهد حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره) را ثلمه ای بزرگ برای عالم اسلام دانست، افزود: خلا وجود ایشان جبران ناپذیر است.

وی همچنین به علم و عمل آیت ‌الله العظمی بهجت فومنی اشاره کرد و اظهارداشت: تمام ابعاد وجودی و زندگی این عالم فرهیخته جهان تشیع باید به درستی بازگو شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر چاپ آثار آیت ‌الله بهجت یادآورشد: این فقیه صمدانی یادداشتهای بسیاری در زمینه اخلاق، عرفان، مبدا و معاد، اصول عقاید و غیره دارد.

امام جمعه شهرستان فومن نیز با اشاره به اینکه بزرگداشت مقام آیت الله بهجت، بزرگداشت شخص معمولی نیست بلکه بزرگداشت برای حمایت از یک اندیشه متعالی است، گفت: این عالم ربانی با تبدیل حکمت نظری به حکمت عملی یکی از پیشتازان این عرصه است بنابراین باید مجلس بزرگداشت وی نیز بصورت عملی برگزار شود.

سیره زندگی آیت الله بهجت جامعه را از رفتن به بیراهه نجات می دهد

حجت الاسلام سید محمد حسن صفوی با تاکید بر چاپ کتابهای آیت الله بهجت افزود: اندیشه ها و سیره این عالم ربانی می تواند جامعه را از رفتن به بیراهه نجات دهد.

وی همچنین معرفی علمای دین به نسل جوان را از راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمنان دانست و لزوم تبیین سیره و اندیشه حضرت آیت الله بهجت در جامعه تاکید کرد.

امام جمعه فومن با اشاره به اینکه آیت الله بهجت (ره) معلمی متقی، فرزانه و انسانی خدادوست بود، گفت: این عالم وارسته و مرجع تقلید بزرگ، علم، عرفان و عمل را یک جا داشت و در تربیت طلاب، توسعه علوم دینی و حوزههای علمیه بسیار موثر بود.

وی با عنوان اینکه بهره گیری از آثار به جامانده از عالمان بزرگی همچون آیت الله بهجت فومنی (ره) می توان راه مستقیم و عرفان حقیقی را به جوانان نشان داد بر ضرورت برگزاری کنگره ای بزرگداشت شخصیت این عالم وارسته در گیلان تاکید کرد.

حجت ‌الاسلام محمد عمومی از شاگردان آیت‌ الله محمدتقی بهجت ضمن بیان عظمت دینی، عمق مباحث علمی و آثار این عالم ربانی گفت: مهمترین و اصلی‌ ترین رمز شخصیتی آیت‌ الله بهجت، بندگی خالص خداوند به شمار می ‌رود.

وی از دیگر رموز برگزیدگی و موفقیت این عالم ربانی را عمل به دانسته ‌های خود دانست و افزود: سفارش و توصیه حضرت آیت الله بهجت به شاگردان مبنی بر اینکه " نخست در طلب خود راستگو باشید تا در راستای آن به کمال و سعادت دست یابید و در نهایت به دانسته ‌های خود عمل کنید."

این استاد حوزه علمیه قم درباره اعمال و فعالیتهای دنیوی این فقیه صمدانی گفت: براساس آموزههای دینی، رسیدن به مقام قرب الی الله و عبودیت و بندگی نقطه اوج کمال انسان محسوب می‌ شود.

تمامی فعالیتهای آیت ‌الله بهجت در پرتو آموزه‌های قرآن و عترت بود

وی در ادامه با اشاره به اینکه انجام تمامی فعالیتهای آیت ‌الله بهجت در پرتو آموزههای قرآن و عترت بود، ادامه داد: ایشان بر این باور بودند که هرچه بندگی بیشتر باشد، معرفت افزایش می‌یابد و بنابراین انسان با عبودیت بیشتر به مرتبه بالاتری از معرفت دست می‌ یابد زیرا معرفت خدا با عبودیت رابطه متقابل دارند.

به هر حال بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال 88 شیعیان جهان، غم از دست دادن مرجعی عالیقدر و فقیهی عالم، حضرت آیت ‌الله محمد تقی بهجت فومنی را به سوگ نشستند و در یک وداع باشکوه با این عارف فقیه، سیاهپوش شدند، هر ساله در سالگرد ارتحال این فقیه برجسته و عالم ربانی مراسم سخنرانی و بزرگ داشتهای علما، فقها و مراجع دینی به توصیف ابعاد شخصیتی، عمق اندیشه و کرامات اخلاقی ایشان پرداخته می شود اما این کافی نیست بلکه باید در این زمینه در طول ایام سال تلاش مضاعف انجام شود.

کد خبر 1604599

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha