۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۲۱:۲۶

در نشست سرای اهل قلم؛

مجموعه داستان های کوتاه محمدرضا بایرامی نقد شد/ مردی از دامنه های سبلان

مجموعه داستان های کوتاه محمدرضا بایرامی نقد شد/ مردی از دامنه های سبلان

کرج - خبرگزاری مهر: مجموعه داستان های کوتاه محمدرضا بایرامی با حضور منتقدان در کرج مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه شنبه در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز جمعی از نویسندگان و منتقدان گرد هم آمدند تا کتاب "برخورد نزدیک" محمدرضا بایرامی را که مجموعه ای از داستان های کوتاه این نویسنده است واکاوی کرده و مورد نقد کارشناسان حوزه ادبیات و نقد داستانی قرار دهند.

محمدحسن حسینی از منتقدان مطرح حوزه کودک و نوجوان و مجید قیصری از رمان نویسان دهه 70 در این جلسه نقد حضور داشتند.

محمدحسن حسینی در جلسه نقد کتاب برخورد نزدیک، محمدرضا بایرامی را متعهد به ادبیات دفاع مقدس وبا تعلقات بومی زادگاه خود دامنه های سبلان خواند.

وی گفت: بایرامی" بومی نویسی" است که دغدغه های دوران دفاع مقدس خود را با تجربیات شخص اش آمیخته می سازد و لحظه های ملموس و حس کردنی را قالب کلمات خلق می کند.

حسینی عنوان کرد: برای خواندن کتاب های این نویسنده و رمزگشایی های آن باید تا دامنه های دور سبلان را طی کنید.

نویسنده کودک و نوجوان گفت: در داستان ها و رمان های این نویسنده به وفور کلماتی مانند برف، یخبندان، سردی، سکوت به عنوان عناصری کلیدی هرباره تکرارمی شوند.

وی غافلگیری خواننده را از دیگر مهارت های این نویسنده برشمرد وافزود: همواره درطول داستان اتفاق و پدیده ای رخ می دهد که خواننده از آن غافلگیر می شود.

حسینی ایجاد حلقه ای از داده ها برای دستبابی به اطلاعات و رسیدن به دانش را از شاخصه های اصلی این نویسنده دانست.

رفتن به عمق برکه های درونی

این شاعر، نویسنده و منتقد ادبی در ادامه گفت: آثار بایرامی از جوهری برخوردار است که خواننده را به عمق می کشد و مانند سنگی او را به برکه های درون خود می کشد وتنها تجربه است که این اتفاق را رقم می زند.

وی افزود: تنها  تجربه درکنار خلاقیت و نوآوری می تواند چنین حسی را در خواننده ایجاد کند.

حضور حیوانات در داستان های بایرامی

محمدحسن حسینی در جلسه نقد کتاب برخورد نزدیک ،به وجود حیوانات در نوشته های این نویسنده نیز اشاره کرد وافزود: کلاغ، گرگ خاکستری و سایر حیوانات در نوشته های بایرامی به وفور دیده می شوند و هرکدام درجای خود تداعی گر یک مشخصه خاص هستند.

وی رئال و دست یافتنی بودن عناصر داستان این نویسنده از جمله مهمترین ویژگی ها در سبک داستان نویسی این نویسنده برشمرد وگفت: تمام عناصر داستانی بایرامی ملموس واز جنسی قابل لمس ودست یافتنی هستند، به همین جهت است که خوانندگان با خواندن داستان های او با نویسنده همپا شده و تا انتهای داستان پیش می روند.

قیصری نیز در ادامه این نقد  فقدان حضور زن در نوشته های بایرامی،پایان بسته داستانها، وجود حیوانات در معنای و تحلیلی خاص، تعدد حضور نوجوانان، قرینه سازی داستان های دینی و فقدان عنصر عشق را ازجمله رویکردهای این نویسنده ذکر کرد و گفت: در مجموع باید اذعان داشت بایرامی یک رمان نویس متحبراست و برای نوشتن داستان کوتاه ساخته نشده است.

کد خبر 1606462

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha