۳ خرداد ۱۳۹۱، ۸:۴۲

مهر گزارش می دهد/

پالایشگاه آناهیتا نا امید از لایحه بودجه / راهی که بسته شد

پالایشگاه آناهیتا نا امید از لایحه بودجه / راهی که بسته شد

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: پالایشگاه آناهیتا که محتاج 2117 میلیون یورو سرمایه گذاری است با حذف بند مربوط به اجرای پروژه از محل صندوق توسعه ملی از متن بودجه، همچنان بی اعتبار مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه پالایشگاه آناهیتا پس از دور اول سفر هیئت دولت به استان کرمانشاه به عنوان هووی پالایشگاه فعلی بر سر زبان ها افتاد.

در متن مصوبه هیئت دولت اینگونه آمده است: احداث پالایشگاه جدید کرمانشاه با ظرفیت مناسب (روزانه 150 هزار بشکه) با مشارکت سازمان تأمین اجتماعی و بخش غیر دولتی، و برچیده شدن پالایشگاه موجود از محل فعلی (داخل شهر).

وضعیت سهامداران طرح که در ابتدا به شکل 55 درصد سازمان تأمین اجتماعی، 25 درصد صندوق بازنشستگی کشوری و 20 درصد شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی بود، به دلیل واگذاری سهام شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی به شرکت نفت و گاز تأمین تغییر کرد و در نتیجه این تغییرات اکنون شرکت نفت و گاز تأمین با 99/54 درصد عمده ترین سهامدار پروژه است.

آنچه که مسلم است مشکل اصلی عدم پیشرفت طرح، تأمین نشدن منابع مالی هنگفت پروژه است و این در حالیست که شواهد نشان می دهد سهامداران فعلی پروژه از انجام تعهدات خود نا توانند.

حجم بالای سرمایه گذاری واعتبار هنگفتی که باعث شده است بخش خصوصی و حتی بانک ها به تنهایی قادر به تأمین اعتبار این پروژه عظیم نباشند.

با وجود این پس از مقرر شدن تأمین تسهیلات ارزی پروژه از طریق صندوق توسعه ملی مشکلات پیش روی احداث پالایشگاه آناهیتا آسان می نمود.

تا اینکه حذف بند اجرای پروژه از محل صندوق توسعه ملی از لایحه بودجه سال 91، افتادن دوباره مشکلات بر سر راه احداث پالایشگاه را خبر می داد.

گرچه کوتاه شدن دست پروژه از صندوق توسعه ملی و لایحه بودجه مشکلات مسئولین برای خارج کردن پروژه از بن بست را سنگین تر می کند، اما جمشیدی مدیرعامل شرکت پالایش نفت آناهیتا با اظهار امیدواری از رفع مشکلات موجود بر سر راه عملیاتی شدن این پروژه به خبرنگار مهر گفت: من همچنان به در بن بست بودن پروژه اعتقاد ندارم و امیدوارم مشکلات طرح از طریق فاینانس خارجی برطرف شود.

جمشیدی افزود: توقف پروژه استان را متحمل ضرر می کند و هرچه زمان اجرای پروژه طولانی تر شود، افزایش هزینه ها را در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: برای تأمین اعتبارات مورد نیاز از طریق خط اعتباری چین و چند کشور خارجی دیگر در حال مذاکره هستیم، که امیدواریم به نتیجه دلخواه برسیم.

به هر حال آنچه که مشخص است، علی رغم تلاش مسئولین استان، خارج شدن این پروژه بزرگ از بن بست اعتبارات، نیازمند ورود قاطع دولت و فیصله دادن داستان طولانی پروژه پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه است.

 

کد خبر 1609583

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha