۶ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۴۹

انتشار مقالات همایش «فارابی و تأسیس فلسفه اسلامی»

انتشار مقالات همایش «فارابی و تأسیس فلسفه اسلامی»

مجموعه مقالات منتخب همایش «فارابی و تأسیس فلسفه اسلامی» به اهتمام دکتر قاسم پورحسن و زیر نظر آیت الله سیدمحمد خامنه ای و به همت انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا و مرکز تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این اثر حاصل مجموعه  سخنرانی ها و مقاله هایی است که در زمینه فارابی شناسی در روزهای ششم و هفتم بهمن 89 از طرف انجمن بین المللی ملاصدرا و انجمن تاریخ فلسفه در بنیاد حکمت اسلامی صدرا مورد بحث قرار گرفتند.
 
این مجموعه مقالات شامل بخش هایی چون «زندگینامه و آثار»، «فلسفه مابعدالطبیعه»، «الهیات»، «سیاست»، «هنر و علم» است. سخنرانی آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای نیز تحت عنوان «جایگاه فارابی در تاریخ فلسفه اسلامی» در سرآغاز این مجموعه مقالات قرار دارد.

در بخش زندگی نامه و آثار دو مقاله جایگاه فارابی در تاریخ فلسفه اسلامی از آیت الله سیدمحمد خامنه ای و زندگی و آثار ابونصر فارابی از دکتر قاسم پورحسن آمده است.

بخش فلسفه مابعدالطبیعه هم شامل 12 مقاله فارابی و ساحت سخن از غلامحسین ابراهیمی دینانی، تسبیح موجودات در فلسفه فارابی از آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، فضیلت از دیدگاه فاربی نوشته غلامرضا اعوانی، فارابی از نظرگاه هانری کربن به قلم کریم مجتهدی، ملاحظاتی چند در باب احصاء العلوم فارابی از دکتر حسین کلباسی اشتری است.

همچنین اعداد و اشتداد در رشد عقلی ـ تاریخی مطابق نظر فارابی تألیف رضا سلیمان حشمت، بررسی انتقادی الجمع بین رأیی الحکیمین از سیدصدرالدین طاهری، فارابی و افلاطون الهی از حسن فتحی، ابداعات فلسفی فارابی و تأثیر آنها در تاریخ فلسفه اسلامی از مرتضی پویان، نظام هستی شناسی فارابی به قلم منصور ایمان پور، نسبت زبان و اندیشه نزد فارابی از مهدی قائدشریف، مسئله فیض و متافییک در فلسفه ارسطو و فارابی از حسن احمدی زاده از دیگر مقالات این بخش است.

توحید از نگاه فارابی از علی اله بداشتی و قاسم امجدیان، وحی از دیدگاه ابونصر فارابی تألیف علاء‌الدین ملک‌اف، طرح برهان صدیقین در آراء فارابی و اوج و تعالی آن در کلام علامه طباطبایی از بهزاد محمدی، مثل و علم پیشین الهی از دیدگاه فارابی از مریم باروتی از مقالات منتشره در بخش الهیات است.

در بخش سیاست هم مقالاتی از سید یحیی یثربی، محین مهجرنیا، رضا ماحوزی به ترتیب با عناوین نقد و ارزیابی سیاست فارابی، زوال دولت در فلسفه سیاسی فارابی و نسبت سیاست و اخلاق در اندیشه فارابی منتشر شده است. همچنین مقاله  فضیلت و سعادت از دیدگاه فارابی از اصغر سلیمی نوه و حسین حسینی امین، امامت و ریاست در اندیشه فارابی نوشته عبدالعلی شکر، فارابی و تحلیل فلسفی نبوت نوشته منیره سید مظهری، سحر کاوندی از اخلاق فارابی از منظر کتاب التنبیه علی سبیل السعادة تألیف نوب مقربی و اندیشه سیاسی فارابی آغازی فلسفی بر تفکر دینی درباره حکومت از طیبه محمدی کیا از دیگر مقالات منتشره بخش سیاست است.

تبیین جایگاه هنرمند در فلسفه سیاسی فارابی از نادیا مفتونی، طبقه بندی علوم ریاضی و طبیعی نزد فارابی به قلم موسی اکرمی و رضا محمدی نسب، فارابی؛ علم حیل و فلسفه فناوری از غلامحسین رحیمی و روش شناسی ارسطو و فارابی نوشته طاهره کمالی زاده از مقالات بخش هنر و علم این اثر است.

در بخشی از مقدمه این اثر به قلم دکتر پورحسن آمده است: این اثر می کوشد تا به فارابی نه از منظر نوافلاطونی یا شارح ارسطو یا ادامه دهنده فلسفه یونان بلکه به مثابه فیلسوفی مؤسس، نوآور، ایرانی، شیعی نگریسته و او را به عنوان یک فیلسوف و نه شارح بررسی مطالعه نماید. در این مطالعه، فارابی فیلسوفی است که به نیازها و اقتضائات جامعه اسلامی می پردازد و درصدد کشف مشکلات و بیماریهای فکری و سیاسی ـ اجتماعی آن است.

مجموعه مقالات منتخب همایش فارابی با عنوان «فارابی و تأسیس فلسفه اسلامی» به اهتمام دکتر قاسم پورحسن و زیر نظر آیت الله سیدمحمد خامنه ای و به همت انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا و مرکز تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه به شمارگان 2000 نسخه، به بهای 18800 ریال در بهار سال جاری منتشر شد.

کد خبر 1612015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha