۲۰ خرداد ۱۳۹۱، ۹:۳۰

بکتاش در گفتگو با مهر:

کیفیت دوسالانه خوشنویسی قزوین بسیار مطلوب است

کیفیت دوسالانه خوشنویسی قزوین بسیار مطلوب است

قزوین- خبرگزاری مهر: داور بین المللی دوسالانه خوشنویسی گفت: دوسالانه خوشنویسی قزوین نسبت به دوره قبل از کیفیت مطلوبتری برخوردار شده است.

داود بکتاش در حاشیه بازدید از نمایشگاه دوسالانه خوشنویسی در قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: این دومین دوره است که برای قضاوت آثار هنری به ایران می آیم و از نظر کیفیت این دوسالانه نسبت به دوره قبل از کیفیت و محتوای بهتری برخوردار است.

وی افزود: از آنجا که نفرات برتر هر دوره برای شرکت در دوسالانه بعدی مجاز نیستند از یک نظر شاید تعداد کمتری از افراد شاخص می توانند در جشنواره شرکت کنند که به نظر می رسد باید برنامه ریزی به گونه ای باشد تا افراد بیشتری بتوانند در این رقابت حضور یابند و کمیت آثار کاهش نیابد.

داور بخش بین الملل دوسالانه خوشنویسی در خصوص آثار بخش های مختلف دوسالانه تصریح کرد: آثار ارائه شده در بخش نسخ و ثلث کیفیت بالایی نداشت و معمولی بود اما در بخش نستعلیق آثار بهتری شرکت کرده بود که به نظر می رسد ظرفیت و پتانسیل این رشته بیشتر از ثلث است.

کمبود آثار بین الملل در دوسالانه

این استاد خوشنویسی کشور ترکیه یادآورشد: دوسالانه خوشنویسی صحنه رقابت بسیار خوبی است که می تواند زمینه حضور تعداد زیادی از هنرمندان کشورهای جهان را فراهم کند اما در این دوره آثار خارجی و بخش بین الملل خیلی کم بود و حضور چهار تا پنج شرکت کننده خارجی برای این رقابت راضی کننده نیست.

وی افزود: با برنامه ریزی مناسب و تبلیغات گسترده در ایران و سایر کشورها می توان فراخوان گسترده ای داد تا هنرمندان بیشتری در این رقابت هنری شرکت کنند و آثار شاخصی ارائه شود و استعدادهای جوان زمینه شناسایی را پیدا کند.

داود بکتاش در خصوص وضعیت خوشنویسی در ایران اظهارداشت: ایران ریشه تمدنی چند هزار ساله دارد و نمی توان در این زمینه اظهارنظر کرد زیرا به طور ذاتی ایرانی ها در هنر به ویژه خطاطی استعدادهای قابل توجهی دارند و سرآمد هستند.

این خوشنویس ترکیه ای در خصوص وضعیت هنر خطاطی در ترکیه بیان کرد: در قرن گذشته هنر خوشنویسی به اوج خود رسیده هر چند مدتی دچار وقفه شد اما امروز شرایط بهتر شده و در حال رشد است و در 20 سال اخیراز پیشرفت قابل توجهی برخوردار شده است.

بکتاش بیان شفاف محورهای شرکت در دوسالانه را مهم دانست و گفت: شرایط شرکت در این رقابت هنری باید شفاف در فراخوان گسترده اعلام شود و به هنرمندان داخلی و خارجی فرصت داده شود تا با فراغ بیشتری در آن شرکت و آثار خوبی ارائه کنند.

کیفیت جوایز بهتر شود

این داور بخش بین الملل در خصوص جوایز جشنواره هم گفت: سطح دوسالانه خوشنویسی بسیار بالاست لذا باید جوایز منتخبان هم ارزش بیشتری داشته باشد و در شان این رقابت باشد تا برای دوره های بعدی انگیزه بیشتری برای هنرمندان شاخص ایجاد کند.

بکتاش اظهارداشت: برای افزایش کیفیت دوسالانه بویژه در بخش ثلث باید حتما از داوران بین المللی هم استفاده شود تا جایگاه دوسالانه ارتقا یابد.

وی انتخاب بنای تاریخی سعدالسطنه را برای برگزاری نمایشگاه دوسالانه بسیار مناسب دانست و افزود: بهترین مکان برای این رویداد هنری انتخاب شده بود که شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می داد که باید از مجریان و مسئولان در این زمینه تقدیر کرد.

هنر خوشنویسی در مسیر تعالی انسانی


استاد برجسته خوشنویسی ترکیه همچنین اظهارداشت: با هنر خوشنویسی می توان تمدن و انسانیت را به بشر عرضه کرد و خط بهترین ابزار برای نگارش کلام الهی است.

داود بکتاش 30 سال سابقه خوشنویسی در رشته نسخ و ثلث را دارد و از هنرمندان برجسته خط در کشورهای اسلامی و جهان به شمار می رود.

کد خبر 1621376

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha