۱۲ تیر ۱۳۹۱، ۱۵:۰۸

پیشنهاد افزایش مرخصی زایمان مادران شاغل/ 12 ماه برای دوقلوزایی و بیشتر

پیشنهاد افزایش مرخصی زایمان مادران شاغل/ 12 ماه برای دوقلوزایی و بیشتر

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت از بازنگری در قانون ترویج تغذیه با شیرمادر، خبر داد و گفت: پیشنهادات لازم برای افزایش مرخصی زایمان مادران و همچنین لحاظ مرخصی برای پدران به دولت ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید حامد برکاتی روز دوشنبه در نشست خبری که در محل ساختمان شماره 2 وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: لایحه‌ای توسط وزارت بهداشت به دولت ارسال شده است که بر اساس آن درخواست افزایش مرخصی زایمان برای مادران به 9 ماه و همچنین لحاظ مرخصی به مدت 10 روز کاری برای پدران را ارائه کرده‌ایم.

وی افزود: در این لایحه پیشنهاد مرخصی برای مادرانی که فرزندان دوقلو و یا بیشتر به دنیا آورده‌اند، 12 ماه و برای پدران 1 ماه ارائه شده است. همچنین پیشنهاد شده تا پالس شیردهی تا 1 سال از 1 ساعت به 2 ساعت افزایش یابد.
 
برکاتی افزود: بر اساس قانون جدید ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران شیرده، پیشنهاد داده‌ایم تا مهدکودک‌ها در جوار محل کار کارکنان خانم برای کودکان زیر دو سال، در نظر گرفته شود.
 
رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت افزود: پرورش کودک یکی از مباحثی است که بسیار اهمیت دارد، بر این اساس افزایش مرخصی زایمان مادران از 6 ماه به 9 ماه و همچنین درخواست مرخصی برای پدران را مطرح کرده‌ایم.
 
وی افزود: بر اساس آخرین مطالعه کشوری، مقدار کم‌ وزنی در کودکان تا 5 سال کشور، حدود 4 درصد، کوتاه قدی 6 درصد و لاغری 4 درصد است که این وضعیت نسبت به سال‌های 78 و 83 بهتر شده است.
 
برکاتی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که از شیر مادر کمتر استفاده کرده‌اند به بیماریهای عفونی و واگیر و همچنین بیماریهای غیرواگیر بیشتر مبتلا شده‌اند. همچنین مطالعات نشان داده که میانسالانی که به بیماریهای قلبی عروقی و مغزی مبتلا می‌شوند، در خردسالی کمتر از نعمت شیر مادر برخوردار بوده‌اند. همچنین ثابت شده ضریب هوشی کودکانی که تغذیه با شیر مادر در آنها رعایت شده است، 8 تا 10 درصد بیشتر از دیگر کودکان بوده است.
 
رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی، ادامه داد: در سال 83، تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی حدود 23 درصد بود، در این سالها اقدامات لازم برای افزایش میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر از جمله پایش بیشتر بیمارستانهای دوستدار کودک و... صورت گرفت و اکنون آمار تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماه اول حدود 53 درصد است. 97 درصد مادران توانایی دارند تا کودک خود را به صورت انحصاری شیر دهند.
کد خبر 1640597

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha