۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۶:۳۸

پارلمان در هفته ای که گذشت؛

خاطرات لاریجانی از بنی صدر/ واردات 500 پورشه بی صاحب از ابوموسی

خاطرات لاریجانی از بنی صدر/ واردات 500 پورشه بی صاحب از ابوموسی

جزئیات جلسه اخیر برخی نمایندگان مجلس با رئیس جمهور، تعطیلی جلسات مشترک دولت و مجلس، تصویب افزایش مرخصی زایمان مادران، واردات 500 دستگاه خودروی پوورشه از جزیره ابوموسی و در نهایت مخالفت نمایندگان مجلس با فوریت طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی از مهمترین خبر های این هفته پارلمان کشورمان است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، پارلمان کشورمان در هفته ای که گذشت شاهد مصوبات مختلفی از سوی وکلای ملت بود.

 مخالفت نمایندگان با فوریت طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی

در جلسه علنی روز چهار شنبه مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی که به امضای 50 نفر از نمایندگان رسیده بود، با 97 رأی موافق، 83 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع به تصویب نمایندگان نرسید.

طراحان این طرح در بیان دلایل توجیهی ارائه آن عنوان کردند با توجه به ضرورت سالم سازی عرصه های اقتصادی کشور از جرایم اقتصادی و جلوگیری از وارد آمدن پیامدهای ناگوار و بعضا جبران ناپذیر آن در جامعه و نیاز به هماهنگی موثر همه نهادهای متولی مبارزه با این جرایم چه در حوزه پیشگیری و چه برخورد کیفری ، شناسایی و اولویت بندی حوزه های آسیب پذیر اقتصادی ، تخصیص بهینه منابع و برنامه ریزی کارآمد و اثربخش برای مصون سازی آنها در برابر تهدیدهای ناشی از این جرایم ، همچنین برخورد قاطع و بازدارنده با مجرمان اقتصادی این طرح ارائه شده است.

مخالفان این طرح تاکید داشتند، دستگاه های نظارتی موجود در کشور برای مبارزه با فساد کافی هستند و نیازی به ایجاد سازمانی جدید نیست . این طرح به صورت عادی در نوبت بررسی مجلس قرار می گیرد.

500 دستگاه خودروی پورشه از جزیره ابوموسی وارد کشور شد/ وارد کننده نامعلوم است

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تذکر کتبی خود به وزیر صنعت معدن و تجارت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و با طرح این سوال که 500 خودروی پورشه توسط چه کسی و با چه ارزی وارد کشور شده است، گفت: اخیرا خبر رسیده تعداد 500 دستگاه خودروی لوکس پورشه از طریق جزیره ابومسی به کشور وارد شده که مرجع واردکننده و ارز تخصیصی به آن مبهم است.

رئیس کمیسیون شوراها با اشاره به مأموریت واردات خودروی لوکس با حجم مصرف بنزین بالا به کشور گفت: در حالیکه شرایط اقتصادی کشور نیاز به آرامش و ثبات داشته و بسیاری از مردم در تامین معیشت روزانه خود مشکل دارند، معلوم نیست 500 دستگاه خودرو با این قیمت نجومی به چه طریق و به چه ارزی وارد کشور شده است.

170 نماینده خواستار برخورد قاطع با همه عناصر پرونده فساد 3 هزار میلیاردی شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی روز چهار شنبه مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه ای که به امضای 170 نفر از نمایندگان رسیده است، از قوه قضاییه به خاطر برخورد با مفاسد اقتصادی به خصوص مجرمان پرونده فساد سه هزار میلیاردی تقدیر و تشکر کردند.

این بیانیه می افزاید: ملت انتظار دارند در این پرونده با تمام عناصر بدون توجه به مقام و جایگاه افراد برخورد جدی و قاطعانه انجام بگیرد.

جلسات مشترك دولت و مجلس متوقف شده است/ جلسه كارشناسی هم لغو شد

رئیس كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با بین اینكه جلسات مشترك دولت و مجلس كه در خصوص كمك های معیشتی به مردم و چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها برگزار می شد به طور كلی متوقف شده است، گفت : قرار بود جلسه كارشناسی ادامه داشته باشد كه آن هم به دلیل سفر نایب رئیس مجلس لغو شد.

وی ادامه داد: به طور كلی اگر دولت بنای اجرای فاز دوم هدفمندی را داشته باشد باید آن را در لایحه بودجه ببیند و راهی هم غیر از این وجود ندارد.

فولادگر اضافه كر: مذاكرات قبلی مجلس و دولت در این باره متوقف ماند اما حتی اگر ادامه هم می داشت نتیجه بحث باید در بودجه 92 آورده می شد.

مرخصی زایمان مادران به 9 ماه افزایش یافت/ مرخصی تشویقی به پدران

 نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه بررسی کلیات و جزئیات لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را در دستور کار داشتند.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مرخصی زایمان مادران از 6 به 9 ماه افزایش یافت و پدران نیز بعد از زایمان همسر از 2 هفته مرخصی تشویقی برخوردار می شود.

این قانون به مادرانی که سن فرزند آنان به 9 ماهگی نرسیده است تسری می یابد و مادر می تواند تا سن 9 ماهگی نوزاد از مرخصی زایمان استفاده کند.

جزئیات جدید از تخلفات دولت در اجرای هدفمندی

موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از منابع مربوط به مالیات و عوارض حامل های انرژی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مصرف شده است که این امر علاوه بر مغایرت قانونی موجب شده است که از منابع مالیات بر ارزش افزوده و همچنین عوارض شهرداری ها پرداخت نشود که آثار و تبعات منفی این اقدام از نظر انضباط مالی و بودجه ای مشخص است و شهرداری ها را نیز با مشکلات اساسی مانند کمبود منابع مالی روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه دولت در بخش مصارف منابع هدفمندی نیز تخلفاتی داشته که براساسا آن مصارفی خارج از چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه ها و قانون بودجه سال 91 گفت: 4،000 میلیارد ریال تسویه علی الحساب دریافتی از خزانه داری کل، 4،500 میلیارد پرداخت تنخواه به شرکت بازرگانی دولتی ایران برای خرید تضمینی گندم و 3،071 میلیارد ریال سایر پرداخت ها (تسویه اضافه پرداختی شرکت ها) جزئیات این تخلف صورت گرفته در مصارف است.

تخلف 65 هزار میلیاردی دولت در تامین بودجه هدفمندی در نیمه نخست سال

الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طبق گزارش‌های رسیده تخلف صورت گرفته در بخش تامین منابع قانون هدفمندسازی یارانه ها را در شش ماه اول امسال معادل 64هزار و 885 میلیارد ریال بوده است ، گفت : این مبلغ از محل بخش نقدی خوراک پالایشگاهی، دریافتی از خزانه داری کل کشور به صورت علی الحساب، سهم مالیات بر ارزش افزوده و از محل میعانات گازی تحویلی به پتروشیمی ها و سایر دریافت ها است.

وی  خاطرنشان کرد: در تطبیق عملکرد قانون هدفمند کردن یارانه ها با قانون، خارج از چارچوب منابعی به دست آمده است. این مبلغ از محل بخش نقدی خوراک پالایشگاهی، دریافتی از خزانه داری کل کشور به صورت علی الحساب، سهم مالیات بر ارزش افزوده و از محل میعانات گازی تحویلی به پتروشیمی ها و سایر دریافت ها است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تخلف صورت گرفته در بخش منابع را معادل 64هزار و 885 میلیارد ریال عنوان کرد.

خاطرات لاریجانی از عملکرد بنی صدر

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین سالگرد سردار سوداگر اظهار داشت: یکی از مشکلات ما قبل و بعد از انقلاب این بود که یک عده پابرهنه وارد تفکر اسلامی می شدند و بدون تحمل هرگونه سختی اظهارات سطحی می کنند.

وی در ادامه سخنانش به قبل از انقلاب اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در آن ایام کتابی از بنی صدر چاپ شد که نقد جدی به روحانیت کرده و معتقد بود هر گاه فکر اسلامی نهادمند شود از حرکت می ایستد و چون روحانیت یک چیز نهادمند شده است باید از روحانیت عبور کرد.

لاریجانی تصریح کرد: البته بنی صدر در آن زمان امام را مستثنی می دانست و یک چیزهایی را برای خودش می بافت چون سازندگی اش خوب بود.

وی گفت: بنی صدر چون زحمت نکشیده و سختی های این مسیر را درک نکرده بود با اظهاراتش انحراف ایجاد می کرد. او حتی سواد زیادی نداشت و آیات قرآن را غلط می خواند و ترجمه می کرد.

وی با اشاره به اینکه شهدا با اعتقاد به حکومت اسلامی و ولایت فقیه باعث آزادی خرمشهر و توفیقات مکرر در جنگ شدند گفت: در همان زمان نیز بنی صدر این گونه فکر می کرد که ما باید به شکل اشکانیان با دشمن بجنگیم و نمی گذاشت فرزندان امام در سپاه و ارتش اقدامی انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی بنی صدر عزل شد نیروهای حزب اللهی وارد جبهه شدند و ارتباط معنوی جبهه ها و ولایت فقیه شکل گرفت و حرکت آغاز شد.

تهیه طرح فوریتی برای مجازات نمایندگانی كه در رای گیری‌ مجلس شرکت نمی‌كنند

مهرداد لاهوتی سخنگوی كمیسیون عمران مجلس از تهیه طرح یك فوریتی برای مجازات نمایندگانی كه در رای گیری های مجلس مشاركت نمی كنند خبر داد .

 وی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، اظهار داشت: طرحی یك فوریتی بها عنوان الحاق یك تبصره به ماده 93 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از عدم مشاركت نمایندگان در رای گیری های مجلس تهیه شده است.

لاهوتی گفت: این طرح هم اكنون 40 امضا دارد. و بر اساس آن و در صورت تصویب نهایی مقرر می شود كه نمایندگانی كه در طول هفته بیش از 5 بار در مجلس حضور داشته باشند اما در رای گیری ها مشاركت نكنند اسامی آنها در پایان هفته از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام شود.

جزئیات جلسه نمایندگان با رئیس‌جمهور

امیر حسین قاضی زاده نماینده مردم مشهد با اشاره به جلسه اخیر برخی نمایندگان مجلس با رئیس جمهور گفت: در این جلسه آقای احمدی نژاد مجدد بر حمایت همه جانبه از اصول انقلاب، وفاداری به ملت و رهبری تاکید کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که نتیجه این جلسه را چطور ارزیابی می کنید گفت: نتیجه را باید در عمل بعد از جلسه جستجو کرد. معمولا این طور جلسات خوب برگزار می شود و خروجی آن این است که همه شهادتین گفته و اعلام می کنند ما پای کار هستیم و نسبت به انقلاب تعهدات عمیق و آرمانی داریم.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به اینکه عمل افراد بعد از برگزاری این جلسات و تعهدات مهم است تصریح کرد: ما در گذشته چندین جلسه با رئیس جمهور داشتیم و ایشان همین تعهدات را دادند اما بعد از آن شاهد نامه نگاری ها بودیم حتی بعد از نامه نگاری ها نیز جلساتی با ایشان داشتیم اما باز هم شاهد برخی اتفاقات نادرست بودیم.

کد خبر 2003318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha