۱۹ تیر ۱۳۹۱، ۱۵:۴۷

استمرار پیگیری مهر/

بازدید مسئولان از غار "میرملاس"/ نقاشیهای تاریخی چشم به راه حفاظت

بازدید مسئولان از غار "میرملاس"/ نقاشیهای تاریخی چشم به راه حفاظت

کوهدشت - خبرگزاری مهر: به دنبال اعتراض هنرمندان کوهدشتی و انعکاس اخبار آن در خبرگزاری مهر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از غار تاریخی میرملاس بازدید و برای حفاظت از نقاشیهای تاریخی این غار وعده داد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیرو وعده‌ بازدیدی که در نتیجه تجمع اعتراض‌آمیز هنرمندان شهرستان نسبت به وضعیت اسف بار نقاشی‌های غار تاریخی میرملاس جهت بررسی و رفع مشکل به رسانه‌ها داده شده بود مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان به همراه فرماندار شهرستان کوهدشت و جمعی از کارشناسان و خبرنگاران شهرستان کوهدشت از نقاشی‌های غار میرملاس دیدن کردند.

در این بازدید که در هوای نسبتاً گرم تابستانی کوهدشت صورت گرفت عباس گودرزی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان به مهر گفت: شخصاً به غار تاریخی میرملاس آمده‌ام تا تدابیر لازم برای احیا و حفظ این اثر تاریخی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: در این راستا با کارشناسان مشورت می‌شود و چنانچه تایید کنند در اولین فرصت نسبت به ایجاد یک جداره شیشه ای و یک قاب شیشه ای نشکن برای محافظت بیشتر از این اثر تاریخی اقدام خواهد شد.

فرماندار شهرستان کوهدشت نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: هر کاری که بتوانیم برای حفاظت از نقاشی‌های میرملاس انجام خواهیم داد.

حمزه پور ادامه داد: فرمانداری آمادگی کامل برای انجام همکاری لازم با میراث فرهنگی در راستای هر کار ممکن و مورد نیاز را دارد.

وی همچنین به نقش سازنده‌ رسانه‌ها در موضوع میرملاس اشاره کرد و گفت: نشریات و رسانه‌ها بایستی مثل قبل سعی در پیگیری و انعکاس مسئله داشته و راهکارهای مدنظر کارشناسان را به مسئولان ارئه دهند تا همه با کمک هم بتوانیم این میراث کهن را از گزند آسیب‌های بیشتر حفظ کنیم.

بنابر این گزارش، غار میرملاس" که در کوه سرسرخین شهرستان کوهدشت واقع شده نخستین غاری است که بر روی دیوار آن که قسمت هایی از آن نیز فرو ریخته است، رنگین نگاره هایی را یافتند و امروز این میراث 12 هزار ساله بشر در مسیر نابودی و نیستی قرار دارد.

غار میرملاس که امروز جز سایبانی چیزی از آن باقی نمانده است با فاصله ای حدود 30 کیلومتر از شهر کوهدشت قرار دارد و نقاشی ها و نگاره هایی که بر دیواره های جنوبی و شمالی این غار باقی مانده است بیشتر صحنه هایی از رزم، شکار، انسان و حیوان را نشان می دهد.

آنچه باید به آن اشاره کرد این است که شهرستان کوهدشت علاوه بر سنگ نگاره های غار میر ملاس مامن سنگ نگاره های با قدمت بیشتری چون همیان یک و دو است که هر کدام از این سنگ نگاره ها رمز و راز فراوانی از هنر ایرانی را در خود دارند.

رشته کوه همیان از شمال تا شمال غرب دشت سر سبز و حاصلخیز شهر کوهدشت لرستان کشیده شده است و این کوه در محاصره درختان درهم فشرده بلوط قرار دارد.

سفر در میان این طبیعت زیبا و پررمز و راز هر بیننده ای را به وجد می آورد ولی آنچه که قلب هر ایرانی و لرستانی را به درد می آورد آن است که هرکس هرآنچه بر دست داشته از زغال، اشیاء تیز، افشانه و رنگ های اسپری برروی این نگاره های بی بدیل چندین هزارساله کشیده و نوشته است و تنها چیزی که نمی شود دید فقط آن نگاره های بی نظیری است که قیمتی برای آنها متصور نمی توان شد.

سنگ نگاره های بی بدیل غار میرملاس را خطوط یادگاری درهم فشرده و در جاهایی رنگ های اسپری نابود کرده اند و دیگر نقش های اولیه قابل رویت نیستند. طبیعت هم بیکار ننشسته و نور مستقیم آفتاب و شوره های آهکی از دیواره های فوقانی هم آنچه آدمیان تخریب نکرده بودند را خراب و غیرقابل رویت کرده است.

به رغم اینکه سنگ نگاره های غار میرملاس شهرستان کوهدشت در ردیف نقوش غارهای کرکس و لاسکو در فرانسه است اما امروز در حالی که آنجا برای محفوظ بودن حتی از رطوبت تنفس انسان های بازدیدکننده، مقابل آنها حصار شیشه ای کشیده اند سنگ نگاره های میرملاس با اسپری، نور خورشید، باد و باران و یادگاری های مردم نا آگاه از دست می روند.

براساس نظریه کارشناسان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که آن را نیز با رنگ بر دیواره غار نوشته اند، پیشینه این سنگ نگاره ها به هزاره دهم ق .م یعنی بیش از 12 هزار سال پیش می رسد.

کد خبر 1645759

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha