۲۴ تیر ۱۳۹۱، ۲۲:۳۰

اسقف گریگور جفتچیان:

مراسم مذهبی قره کلیسا نشانگر توجه ایران به حقوق اقلیت های مذهبی است

مراسم مذهبی قره کلیسا نشانگر توجه ایران به حقوق اقلیت های مذهبی است

ارومیه - خبرگزاری مهر: خلیفه ارامنه آذربایجان برگزاری مراسم مذهبی قره کلیسا را یکی از نشانه های توجه ایران به حقوق اقلیت های دینی و مذهبی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، اسقف گریگور جفتچیان عصر شنبه در آیین پایانی مراسم مذهبی قره کلیسا در گفتگو با خبرنگاران با تجلیل از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت ایجاد زمینه برگزاری این مراسم اظهارداشت: برگزاری با شکوه آیین مذهبی در قره کلیسا و همکاری و مساعدت مسئولان برای اسکان و ارائه خدمات مطلوب به زایران نشانگر توجه خاص مسئولان به اقلیت های دینی است.

وی با بیان اینکه اقلیت های دینی در نظام جمهوری اسلامی از احترام و آزادی کامل برخوردارند افزود: زندگی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب در کنار یکدیگر، حضور آزادانه اقلیت های مذهبی در تمام عرصه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی همه در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی فراهم شده که یکی از مهمترین برکات الهی است.

خلیفه ارامنه آذربایجان یاد آور شد: اقلیت های دینی و مذهبی در ایران اسلامی بدون توجه به دین و ملیت مورد احترام مردم و مسئولن جمهوری اسلامی قرار دارند و اقلیت های دینی نیز همگام برادران مسلمان در جهت دفاع از آرمان های انقلاب از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده اند.

اسقف چفتچیان با عنوان اینکه مراسم مذهبی قره کلیسا هر سال در سایه توجهات نظام مقدس جمهوری اسلامی با شکوه تر از سال های گذشته برگزار می شود اظهار داشت: این امر یکی از نشانه های توجه نظام جمهوری اسلامی به حقوق اقلیت های مذهبی و دینی است .

امکانات لازم برای برگزاری آیین های مذهبی در قره کلیسا فراهم شده است

فرماندار شهرستان چالدران نیز در این مراسم گفت: امکانات لازم برای برگزاری بزرگترین آیین مذهبی مسیحیان در قره کلیسا این شهرستان فراهم شده است.

احمدرضا قلیپور افزود: برای برگزار این آیین ها در مدت ها قبل برنامه ریزی لازم انجام گرفته و کلیه خدمات مورد نیاز در اختیار زایرانی که از جمهوری اسلامی و دیگر نقاط جهان به چالدران آمده اند قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با امکاناتی که در محوطه قره کلیسا آماده شده، کلیه زایران مسیحی می توانند بدون هیچ مشکلی هر چند روزی که می خواهند در این مکان اقامت کرده و از لوازم زیستی، آب، مواد غذایی، امکانات ارتباطی و مخابراتی در حد نیاز برخوردار شوند.

قلی پور یاد آور شد: آیین های مذهبی قره کلیسا معمولا همه ساله در اواخر تیر ماه با حضور هزاران تن از زائران مسیحی در چالدران آغاز شده و بین 3 تا 5 روز ادامه می یابد که در این مدت مسیحیان ضمن انجام دعا، نیایش و برگزاری عشا ربانی، کودکان خود را در این محل غسل تعمید می دهند.

فرماندار چالدران گفت: اهمیت و قداست خاص این کلیسا موجب شده که در این فصل از سال بسیاری از ارامنه از دورترین نقاط عالم به شهرستان چالدران سفر کرده و در این آیین مذهبی که یکی از مهمترین آیین های جهانی مسیحیان است شرکت کنند.

قره کلیسا به عنوان نهمین اثر از جمهوری اسلامی و دومین اثر آذربایجان غربی در فهرست میراث های جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است که به اعتقاد مسیحیان این کلیسا محل دفن طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح می باشد.

همه ساله هزاران نفر از ارامنه جهان برای زیارت و انجام آیین های کلیسایی به این مکان سفر کرده و تعدادی نیز چند روزی را در این مکان اقامت می کنند

در آیین مذهبی قره کلیسا که از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده امسال افزون بر شش هزار زایر از داحل ایران اسلامی و دیگر کشورهای جهان حضور یافته اند.

قره کلیسا در 20 کیلو متری شهرستان چالدران واقع شده که به اعتقاد مسیحیان طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح در آن مدفون است.

کد خبر 1650029

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha