۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۸

فرماندار چالدران خبر داد:

کمپ گردشگری بین المللی قره کلیسا در چالدران ایجاد می شود

کمپ گردشگری بین المللی قره کلیسا در چالدران ایجاد می شود

ارومیه – خبرگزاری مهر: فرماندار چالدران از ایجاد کمپ گردشگری بین المللی قره کلیسا در این شهرستان خبر داد.

احمدرضا قلی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت معرفی و صیانت از آثار تاریخی و گردشگری به ویژه اثر ثبت شده جهانی قره کلیسا گفت: این کمپ در زمینی به مساحت هشت هکتار از مصوبات دور اول سفر هئیت دولت به چالدران بوده که در حال احداث است.

وی از پیشرفت 32 درصدی این طرح خبرداد و گفت: تاکنون سه هکتار از هشت هکتار این کمپ شامل نمازخانه، سرویس های بهداشتی جداگانه، محل های استقرار چادر و سوئیت های اسکان گردشگران خارجی با تمامی امکانات احداث شده است.

قلی پور اعتبار هزینه شده برای این طرح را 230 میلیون تومان برشمرد و گفت: همچنین از محل اعتبارات ملی 150 میلیون تومان نیز برای این کمپ هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ادامه روند اجرایی این طرح به کندی در حال اجراست گفت: تسریع در روند اجرایی این طرح نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز است که در سال 92 پیش بینی می شود اعتبارات مناسبی برای ادامه روند آن اختصاص یابد.

فرماندار چالدران  یادآور شد: این کمپینگ دارای ورودی اصلی، سواره و پارکینگ، سکوهای کمپ و سرویس بهداشتی و نمازخانه بوده و محوطه زمین بازی، بوفه، آلاچیق ها و تالار گفتگو و فروشگاه و کافی نت لحاظ شده است.

قلی پور اضافه کرد: سایت مورد نظر در مسیر منتهی الیه جاده عبوری از روستای قره کلیسا به فاصله 500 متر از جاده در ضلع غربی مسیر رفت، به علت وسعت حریم حفاظتی و منظره قره کلیسا انتخاب شده است.

فرماندار چالدران با بیان اینکه قره کلیسا در این شهرستان سبب شده تا هر سال شاهد ورود گردشگران از اقصی نقاط جهان به این شهرستان باشیم، اعلام کرد: نوروز امسال از شش کشور اتریش، ترکیه، کره، آلمان، ژاپن و سوئد گردشگران به این شهرستان آمده بودند تا از آثار تاریخی این شهر بازدید کنند.

کلیسای طاطائوس یا قره‌‌ کلیسا یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی آذربایجان غربی در دشت چالدران است که به عنوان نهمین اثر میراث ایران در سی و دومین نشست میراث جهانی یونسکو در کبک کانادا در فهرست آثار بین‌المللی قرار گرفت.

قره ‌کلیسا در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده‌ است و از نظر معماری یکی از زیباترین کلیساهای ارمنیان در ایران محسوب می‌شود که تعداد دیرهای اطراف کلیسا 44 باب و مساحت کل مجموعه 6285 مترمربع است.

وجود نقش برجسته‌ها در این کلیسا نشان از هنر و ذوق هنرمندانی ماهر و باتجربه دارد که در نهایت زیبایی این آثار را خلق کرده‌اند.

این بنا دارای دو گنبد در اندازه 24 متر و 18.5 متر است، قسمت خارجی آن دارای طرح‌های معماری جالب و زیبایی شامل نقش‌های گل و بوته، تصاویر انسان و اشکال حیوانات و نقوشی مشتمل بر وقایع داستانی است.

قره کلیسا یا کلیسای تاتائوس در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف است و بر روی مزار تاتائوس، حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است.

بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع)، او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک می‌سپارند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی می‌سازند و در قرن هفتم میلادی این نمازخانه به کلیسای بزرگی تبدیل می‌شود.

قره کلیسا در بین ارامنه مقدس است و بسیاری از آن‌ها فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می‌برند، در آنجا جشن می‌گیرند، گوسفند قربانی می‌کنند و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته‌‌های خود را طلب می‌ کنند.

کد خبر 2060680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha