۱۵ مرداد ۱۳۹۱، ۹:۲۱

اثرات ربا/

ربا برکت و حلاوت روزی را از بین می‏برد/ خداوند ثروت را برای همه خواسته است

ربا برکت و حلاوت روزی را از بین می‏برد/ خداوند ثروت را برای همه خواسته است

یک استاد دانشگاه با طرح این سؤال که چرا رباخواری جنگ با خدا عنوان شده؟ گفت: برای اینکه ربا اقتصاد جامعه را از بین می‏برد. اقتصاد که باید بر اساس کار و تولید باشد تبدیل به یک اقتصاد دلالیسم می‎شود و اینکه ربا باعث تنبلی افراد و بی‏ارزش شدن کار و تلاش و کوشش می‎شود.

دکتر علی محمد صابری درمورد تعریف ربا در اسلام به خبرنگار مهر گفت: ربا معامله پول با پول یا کالا با کالا است بدون اینکه هیچ زحمت و کار و تلاشی بر روی آن انجام دهیم. برای مثال در زمان پیامبر قحطی شد افراد پولدار یک من گندم به مردم دادند و در موقع درو 6 من گندم از آنها طلب کردند. قرآن می‏‎گوید ربا برکت و حلاوت روزی را از بین می‏برد. حکم رباخوار اعلان جنگ خدا با اوست.

وی افزود: چرا رباخواری جنگ با خدا عنوان شده؟ برای چند دلیل اول اینکه ربا اقتصاد جامعه را از بین می‏برد. اقتصادی که بر اساس  کار و تولید است تبدیل به یک اقتصاد دلالیسم می‎شود. دوم اینکه ربا باعث تنبلی افراد و بی‏ارزش شدن کار و تلاش و کوشش می‎شود. ثروتمندان هر روز ثروتمندتر شده و فقرا فقیرتر می‏شوند. وجود شکاف طبقاتی یکی از اثرات رباخواری است. ربا خواری نوعی برده‏داری جدید است محتاجان با پول ثروتمندان به استثمار کشیده می‎شوند.

استاد گروه فلسفه مجتمع آموزش عالی تربیت دبیر پیامبر اعظم ادامه داد: ربا لقمه حرام خوردن است. وارد شدن لقمه حرام به زندگی باعث فاسد شدن افراد و درنتیجه فاسد شدن جامعه می‏شود. یعنی ارتشاء و اختلاس عادی شده و رشوه و رذیلت جای صداقت و نیکوکاری را می‏گیرند.

صابری درمورد وضعیت کنونی جامعه ایران در سطوح فردی و سیستماتیک در خصوص ربا و امکان وجود سیستمهای ربوی در برخی از بخش‎ها نیز یادآورشد: جامعه ما اسلامی است و قوانین اسلامی بر آن حاکم است. اما اینکه رباخواری در نظام بانکی و برخی از بخشهای بازار ما وجود دارد یا نه بایستی گفت وقتی جامعه‏ای از تولید و کار و سلامت جسمانی جدا شد این جامعه به سمت اعتیاد و رباخواری و تنبلی سوق می‏یابد. زیرا افراد ناسالم و دلالان اجازه چرخه پولی صحیح را نمی‏دهند و گردش پول در جامعه به صورت ناسالم سیر می‎کند.

وی یادآورشد: بایستی بیشترین مالیات را از رباخواران و کمترین مالیات را از تولید کنندگان گرفت تا پول رباخواران افزایش نیابد و سود تولید کنندگان بیشتر شود ولی متأسفانه درجامعه ما درست برعکس این عمل می‏شود. باید سود بانکی از سپرده‏ها کم بشود و وامهای با نرخ بهره کم به تولید کنندگان واگذار شود تا تولید درجامعه رواج یابد و نتیجه تولید و سرمایه‏گذاریهای سالم اقتصادی نابودی ربا و رباخواری است.

کد خبر 1662528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha