۹ شهریور ۱۳۹۱، ۱۷:۰۱

در 5 ماهه اول سال/

12 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در استان مرکزی جان باختند

12 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در استان مرکزی جان باختند

اراک- خبرگزاری مهر: دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان مرکزی گفت: در پنج ماهه اول سال جاری 12 نفر در استان مرکزی بر اثر سوء مصرف مواد جان باختند که البته این تعداد نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر سرهنگ عزیزالله ملکی ظهر روز پنجشنبه درجلسه شورای مواد مخدر در سالن استانداری مرکزی از رشد هزار و 225 درصدی کشفیات مواد مخدر در استان مرکزی طی این مدت خبر داد و افزود: در حال حاضر عمده ترین مصرف مواد مخدر در استان مرکزی مربوط به هروئین، شیشه و تریاک است.

وی افزود: پنج ماهه اول سالجاری  رشد چشمگیری در کشفیات مواد مخدر استان روی داده است که تریاک 55 درصد، هروئین 257 درصد، حشیش 66 درصد و شیشه 22 درصد افزایش کشف داشته است.

تعداد معتادین استان مرکزی 23 هزار نفر

سرهنگ ملکی با بیان اینکه با توجه به آمار کشوری سال 86 که تعداد معتادین کشور را دو میلیون نفر ارزیابی کرده بود، اظهار داشت: تعداد معتادین استان مرکزی 23 هزار نفر پیش بینی می شود که امیدواریم با توجه به اقدامات پیشگیری و درمان این آمار کاهش یابد.

وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر یکی از چهار عامل اصلی مرگ و میر در کشور محسوب می شود افزود: مصرف مواد مخدر در کشور پس از تصادفات، سکته های مغزی و قلبی و سوختگی بیشترین قربانی را به خود اختصاص داده است.

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان مرکزی افزود: در حال حاضر روزانه در کشور حدود 10 نفر به دلیل سو مصرف مواد از دنیا می روند و مواد مخدر به عنوان یکی از سه تجارت بزرگ جهان در کنار تجارت سلاح و انسان قرار دارد و یک جرم فراگیر و سازمان یافته است.

وی با بیان اینکه عوارض ناشی از مواد مخدر بسیار مشکل آفرین است، اظهار داشت: مواد مخدر جرمی سازمان یافته است و تمام دنیا را درگیر خود کرده است. ملکی افزود: مشکلاتی چون بیماری عفونی، رشد مرگ و میر ناشی از اعتیاد ، گسترش ناامنی و فقر، محرومیت  و در نتیجه  کاهش سلامت، تهدید تمامیت ارضی و حاکمیت ملی از آثار سو گسترش این امر است.

سرهنگ ملکی با بیان اینکه ایران بدلیل همسایگی و با داشتن مرز مشترک باافغانستان در معرض تهدید بیشتری است، اظهار داشت: داشتن بیش از 936 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان بعنوان  بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دردنیا کشور مارا در معرض آسیب و خطر بیشتری قرار داده است که ایجاد امنیت بیشتر را می طلبد.

وی گفت: در حال حاضر ایران بعنوان یکی از کشورهای برجسته در امر مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان شناخته شده است به طوریکه از سوی سازمان ملل نیز تشویق شده است.

 ملکی ادامه داد: با توجه به اهمیت مبارزه با مواد مخدر در پیش نویس اجلاس سران کشورهای غیر متعهد یک بند به این موضوع اختصاص داده شده است.

کد خبر 1684986

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha