۱۲ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۱۴

در زورخانه شهید فهمیده؛

جشن روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در قم برگزار می‌شود

جشن روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در قم برگزار می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: مراسم جشن ویژه روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای همزمان با سراسر کشور در قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دوشنبه سیزدهم شهریورماه مصادف با هفدهم ماه شوال است و این روز به عنوان روز نبرد امیرالمومنین علی(ع) با عمر بن عبدود به نام "روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای" در تقویم کشورمان نامگذاری شده است. 

برگزاری جشن پهلوانی با حضور مسئولان ورزش قم

به همین منظور با برنامه ریزی فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای کشورمان، مراسم جشن باستانی با عنوان روز جوانمرد همزمان با گلزیران کمک به هموطنان زلزله زده استان آذربایجان شرقی از ساعت 20 دوشنبه سیزدهم شهریور ماه با حضور مدیر کل و معاونین اداره کل ورزش و جوانان و مسئولان هیئت‌های ورزشی استان قم در زورخانه شهید فهمیده قم برگزار می‌شود.

این برنامه فرهنگی ورزشی در حالی برگزار می‌شود که در سال‌های اخیر با برنامه‌های مختلف پیش بینی شده در این هیئت ورزشی استان قم تلاش شده است تا ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در قم بیشتر از گذشته گسترش یابند.

همچنین در سال‌های اخیر برنامه‌های متنوعی با هدف رشد و توسعه بیش از پیش ورزش باستانی در هر دو بخش همگانی و قهرمانی در دست اقدام و اجرا بوده که یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها، تلاش برای برگزاری رقابت‌های قهرمانی استان قم در این رشته ورزشی بوده است.

حضور قم در مسابقات زورخانه‌ای کشور

تلاش هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان قم با همکاری نزدیک اعضای بخش‌ها و کمیته‌های مختلف هیئت موجب شده تا این رشته ورزشی که با سابقه‌ترین ورزش در کشور محسوب می‌شود و دارای قدمت و سابقه دیرینه در فرهنگ و ریشه در مذهب ما ایرانیان دارد، بیش از پیش توسعه یابد.

این در حالی است که برگزاری رقابت‌های استانی و شرکت در مسابقات کشوری نیز با هدف شناخت برترین‌ها فرصت خوبی ایجاد کرده است تا ورزشکاران شرکت‌کننده در رشته‌های تیمی و انفرادی شامل میل، کباده، سنگ و چرخ با یکدیگر مسابقه بدهند.

از سوی دیگر تردیدی نیست که ورزش باستانی در قم استعدادهای بسیار زیادی دارد و علاوه بر فعالیت در زمینه همگانی، در بخش قهرمانی نیز ورزشکاران این هیئت توانمندی‌های بسیار زیادی دارند که می‌توانند در سطح مسابقات قهرمانی کشور به خوبی به نمایش بگذارند.

به نظر می‌رسد نگاه به این ورزش جدای از یک وظیفه اداری و تشکیلاتی، یک وظیفه اخلاقی و دینی است و مهم نیست این چرخ به دست چه کسی بچرخد بلکه مهم این است که این چراغ که چراغ هویت و اصالت ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود، همیشه فروزان و پر فروغ باشد چراکه این ورزش به ورزش ایرانی اصالت، هویت و آبرو بخشیده است و هم اکنون در سطح بین‌المللی نیز سکان این رشته در اختیار ایران قرار دارد.

کد خبر 1686731

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha