۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۰۹

هفت روز سیما در مهر؛

ستاره‌سازی با مجریان انتخاباتی/ «جوکر» چگونه می‌خنداند؟

ستاره‌سازی با مجریان انتخاباتی/ «جوکر» چگونه می‌خنداند؟

ریسک تلویزیون در بهره گیری از مجریان غیرهمیشگی در انتخابات، نقدها به «جوکر»، غفلت از سریال «رخنه» و مروری بر رادیو مهمترین نکات این هفته بود.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه می‌توانید با شماره ۱۵۳ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ مجریان برنامه‌های انتخاباتی

مهدی خسروی مجری مناظره‌ها، المیرا شریفی مقدم مجری برنامه انتخاباتی «زمانه» و سحر امامی مجری مناظره شبکه خبر مجریانی بودند که این چند وقت بیشتر به چشم آمدند و بیشتر توانمندی‌هایشان در هر سطحی و به تناسب ظرفیت‌هایشان دیده شد. تلویزیون سعی کرد امسال از الگوهای قبلی و کلیشه‌های پیشین بهره نگیرد و در هر ساحتی سراغ مجریان متفاوتی رفت که باعث شد ظرفیت‌هایشان بیشتر دیده شود.

در مناظره‌های نامزدها، همین که تلویزیون سعی کرد پس از سه دوره اجرای مناظره‌ها توسط مرتضی حیدری ریسک کند و این اجرا را به اشخاص دیگری بسپارد اتفاق ویژه ای بود. مهدی خسروی مجری مناظره‌ها سال‌ها در بخش‌های خبری به گفت و گو می‌پرداخت اما مناظره‌های امسال باعث شد بیشتر به چشم بیاید. المیرا شریفی مقدم در این جمع چهره شناخته شده تری برای مخاطب است؛ مجری توانمندی که او هم می‌تواند اجرای مناظره را بر عهده بگیرد اما هنوز قرعه به نامش نخورده است. او این شب‌ها با برنامه «زمانه» سعی کرد بخشی از سوالات مخاطب را از مسئولان ستاد انتخابات سیما و متولیان امر بپرسد. انتخاب او برای برنامه‌ای که قرار بود به تحلیل و رصد اتفاقات انتخاباتی بپردازد هم به جا بود.

اما در این جمع نام یک مجری دیگر کمتر شنیده شده است؛ سحر امامی. مجری جوانی که طی چند سال اخیر در بیشتر گفت و گوهای ویژه و همچنین مناظره‌های شبکه خبر که بنا به اتفاقات روز پخش شده، فعالیت داشته است. در مناظره‌های سال ۱۴۰۱ درباره گشت ارشاد، بیشتر حضورش به چشم آمد و البته آنجا به واسطه افراد مناظره و بحث‌هایی که در گرفت بیشتر به او انتقاد شد. او یکی از پرکارترین مجری‌های بخش خبری است که سعی دارد وارد گفت و گوهای چالشی هم بشود. آخرین حضور او در برنامه‌های انتخاباتی به مناظره میان محسن هاشمی و علی خضریان برمی گردد که هر واژه اضافی یا لحن نادرست او می‌توانست بر تنش مناظره بیفزاید و به راحتی به عنوان بازنده میز مناظره در جدال سه نفره قرار بگیرد چراکه در مناظره‌های دونفره حتماً مجری هم ضلع سومی از مناظره است. با این حال امامی به خوبی توانست میز پرچالش و مجادله سخت این مناظره را مدیریت کند.

این میان چهره‌های دیگری هم بودند که در این ترکیب قرار گرفتند و کمتر دیده شده بودند مثل مصطفی بزرگی نسب که اجرای مناظره محمد قوچانی و سعید احدیان را بر عهده داشت، یا ندا سپانلو مجری میزگردهای اقتصادی که در کنار اینها مجریان باسابقه‌تر مثل محمدجعفر خسروی مجری میزگردهای فرهنگی یا حسن عابدینی مجری میزگردهای سیاسی هم حضور داشتند. با این حال تلویزیون در برنامه‌های انتخاباتی که موقعیتی زیر ذره بینی هم دارد سراغ گزینه‌های غیرهمیشگی رفت و به جای استفاده از باسابقه‌ها یا ستاره‌های همیشگی سعی کرد چهره سازی ها و ستاره سازی های جدیدی داشته باشد که خروجی خوبی هم حاصلش شد.

نقد هفته؛ جوکر چگونه می‌خنداند؟

عرضه فصل جدید «جوکر» در شبکه نمایش خانگی مدتی است که آغاز شده است اما با همین دو سه قسمت اولیه انتقادهای زیادی را روانه خود کرده است. بخش زیادی از انتقادها در قسمت اول به بازیگران و هنرمندانی مربوط می‌شد که در قسمت اول حاضر شدند و پیش از آن در دیگر برنامه‌ها و رئالیتی شوهای شبکه نمایش خانگی هم حضور داشتند و حضورشان اتفاق ویژه ای برای این برنامه نبود. نکته دیگر نبود طراحی ویژه برای خندیدن یا حتی نخندیدن افراد بود و اینکه برنامه بیشتر روی یک سری ایده‌های تکراری و کلیشه‌ای مثل حرکات موزون متمرکز شده است.

انتقادات به «جوکر» این هفته هم ادامه پیدا کرد و این بار به جای کاربران و رسانه‌ها از طرف برخی منتقدان سینمایی این ایرادات مطرح شد. کیوان کثیریان و افشین علیار منتقدان سینمایی هر یک در صفحات شخصی خود به با نقدهای تندی به این مجموعه واکنش نشان دادند. کیوان کثیریان کلیدواژه‌هایی مثل شوخی‌های جنسی رکیک، لودگی‌های سطح پایین و … را به این مجموعه ارجاع داده بود. افشین علیار نیز با اشاره به اینکه فقط ۲۰ دقیقه از قسمت اول این مجموعه را دیده است آن را ابرزباله و ابرفاجعه خواند.

غفلت هفته؛ رخنه

سریال «رخنه» به تهیه کنندگی مهدی شفیعی بیشتر از یک ماه است که از آنتن شبکه یک سیما پخش می‌شود. این سریال را می‌توان در زمره آثار مغفول تلویزیون قرار داد که شاید به واسطه انتخابات و شرایط زمانی کمتر مورد توجه قرار گرفت؛ هم از طرف خود مسئولان تلویزیون و هم از طرف مردم.

البته این سریال در طول پخش از طرف رسانه‌ها دیده شد و مخاطب هم پیدا کرد. با این حال با توجه به قصه‌ای که داشت و از همه مهمتر خوش ساخت بودن سریال انتظار می‌رفت بیشتر دیده شود.

این سریال در مقایسه با دیگر آثار جاسوسی و امنیتی تلویزیون هم موفق عمل کرد و سعی کرد گل درشت و مستقیم به موضوعات نپردازد.

«رخنه» به زندگی شخصی یک محافظ می‌پرداخت و طی قصه‌های مختلف سراغ پرونده‌های واقعی می‌رفت.

مهدی شفیعی تهیه کنندگی این مجموعه را بر عهده داشت و علی غفاری و حمیدرضا لوافی کارگردانان آن بودند. رامتین خداپناهی، نادر فلاح، بهرام ابراهیمی، نیلوفر شهیدی و جمعی دیگر از بازیگران نیز در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

مروری بر رادیو در هفته؛ رویکرد انتخاباتی

رادیو در همه مناسبت‌ها پا به پای تلویزیون جلو آمده و حتی گاهی در پرداخت به موضوعات روز و سوژه‌ها جلوتر هم بوده است. در ایام انتخابات اگرچه تلویزیون به حکم تصویر و وایرال شدن بیشتر دیده می‌شود اما برنامه‌های رادیو هم در پرداخت غیرمحافظه کارانه و برنامه‌های جسورانه چیزی کم نداشتند.

در این مدت برنامه‌های متفاوتی هم برای نمایندگان نامزدها تدارک دیده شد تا در این برنامه‌ها درباره آرای مختلف نامزدها و برنامه‌هایشان به بحث و مناظره بپردازند.

هر شبکه هم به تناسب رویکردش سراغ این برنامه‌ها رفت و مثلاً رادیو اقتصاد از باب اقتصاد، رادیو فرهنگ از این زاویه و یا رادیو نمایش به مسایل حوزه هنر پرداخت. تلاش شد مجری این برنامه‌ها هم تخصصی باشد و در رادیو نمایش ایوب آقاخانی اجرای برنامه مناظره را بر عهده گرفت.

برنامه‌های رادیویی گاهی نسبت به موضوعات جدی تر و صریح‌تر هم ورود می‌کنند که خروجی بهتری را هم رقم زده است و بارها مسئولان امر را هم برای توضیح به رادیو کشانده است از جمله این برنامه‌ها، «استودیو هشت» با اجرای محمدحسین امیدی و مهرناز شعبانی است که هر روز عصر از رادیو نمایش پخش می‌شود و در این ایام غیر از اخبار هنری، باکس ویژه ای را هم برای انتخابات باز کرد.

کد خبر 6149503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha