۱۳ شهریور ۱۳۹۱، ۱۰:۳۳

مهر بررسی می کند/

آمارهای متفاوت از قطع درخت در جاده ابر/ قطع بین 12 تا 600 درخت

آمارهای متفاوت از قطع درخت در جاده ابر/ قطع بین 12 تا 600 درخت

گرگان - خبرگزاری مهر: اظهار نظرهای مختلف درباره پروژه جاده ابر و قطع درختان، این جاده را به چالشی ترین جاده جنگل های شمال کشور تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که شورای فنی گلستان از قطع تنها 12 درخت در مسیر جاده ابر خبر می دهد، مسئولان منابع طبیعی گلستان نظر دیگری دارند.

حمید سلامتی مدیرکل منابع طبیعی گلستان در آخرین نشست مطبوعاتی به مناسب هفته دولت، درخصوص جاده ابر گفت: این جاده مصوبه سال 86 را داشته و سال 90 هم یک مصوب داشت ودولت بررسی پرونده جاده ابر را برابر ماده 127 قانون اساسی به استاندار تفویض کرد.

قطع 619 نهال

وی تعداد درختان قطع شده جنگل ابر را 619 نهال ذکرکرد که 575 نهال زیر 10سانت  قطرداشته و مابقی هم بالاتر از 10سانت بوده است.

وی در عین حال تصریح کرد: وزارت هم موظف شده جنگلکاری را هم در این سطح انجام دهند.

معاون امور عمرانی استاندار گلستان  نیز پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود: در این قسمت از طرح برای گزارش منابع طبیعی استان بمنظور احداث مسیر مربوطه با رعایت عرض پلان، عرض جاده به تعداد 619 اصله درخت و درختچه جنگلی از طبقه قطری 0 تا حداکثر 60 سانتی متر و عموما در طبقه بندی قطری 0 تا 10 سانتی متر به تعداد 574 قطعه اصله و با حجم کل 39.3 متر مکعب مورد نشانه گذاری قرار گرفت.

قطع تنها 12 اصله درخت

عبدالرضا دادبود یادآورشد: بر اساس مستندات موجود، فقط یک درخت به قطر 50 تا 60 سانتی متر از نوع ممرز و سه درخت با قطر 40 تا 50 سانتی متر از نوع انجیلی و ممرز و هشت درخت با قطر 30 تا 40 سانتی متر از نوع بلوط و انجیلی و ممرز قطع شده است.

معاون امور عمرانی استانداری گلستان گفت: بر اساس صورتجلسه و توافقات بعمل آمده به منظور خسارات وارده در این مسیر 463 متری اداره کل راه و شهرسازی متعهد شده است نسبت به انجام عملیات درختکاری، آبیاری، نگهداری و حفاظت به میزان 40 هکتار در کنار گذر و 60 هکتار درختکاری در حاشیه جاده های شهرستان علی آبادکتول اقدام کند.

سابقه جاده ابر

بر اساس پیگیری ها و درخواست مردم منطقه و بررسی های صورت گرفته در سفر اول دولت به استان موضوع احداث جاده به تصویب هیئت دولت رسید و وزارت راه و شهرسازی مطالعات لازم را انجام داد و گزینه هایی به عنوان مسیر پیشنهادی مطرح شد. 

با توجه به بررسیهای صورت گرفته برای رعایت اصول و مباحث فنی در تامین ایمنی بویژه رعایت ملاحظات زیست محیطی، با عنایت به اینکه بخشی از مسیر از مناطق مربوط به منابع ملی و جنگل عبور و تخریب گسترده ای ایجاد می کرد، اختلافات گسترده ای بین دستگاههای مربوط در جمع بندی نهایی و اجرای طرح بوجود آمد.

در نهایت طی سفر دولت به استان، استاندار گلستان به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به منظور رفع اختلافات و اتمام راه علی آباد به شاهرود تعیین شد که متعاقب آن با نشست های تخصصی و کارشناسی موضوع رفع اختلاف آن در دستور پیگیری های استانداری و حوزه معاونت عمرانی با حضور دستگاههای اجرایی مربوط قرار گرفت.

در آخر بعد از بررسی همه گزینه های پیشنهادی، مسیر اجرایی طرح با نظر سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی تغییر یافته و به مسیری که تخریب بسیار کمتری نسبت به گزینه های دیگر داشت تبدیل شد و در نهایت با تایید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور و وزیر راه و شهرسازی برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس اعلام شورای فنی گلستان از طول 3.2 کیلومتر مربوط به مسیر احداثی تنها 463 متر از مسیر از عرصه های جنگلی عبور می کند که فاقد درختان راش و سرخدار است.
کد خبر 1687543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha