۲۷ شهریور ۱۳۹۱، ۱۰:۲۴

مهر گزارش می دهد/

"زعفران" یک روستای محروم را جهانی کرد

"زعفران" یک روستای محروم را جهانی کرد

آزادشهر - خبرگزاری مهر: وامنان از روستاهای توابع شهرستان آزادشهر واقع در شرق گلستان است که به دلیل کشت زعفران با کیفیت ممتاز شهره جهانی کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اهالی روستا در سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی برای ایجاد اشتغال در منطقه و با گسترش سطح کشت زعفران، میزان تولید زعفران در هر هکتار را تا مرز 30 کیلوگرم نیز رسانده اند.

در حال حاضر بیش از 500 خانوار روستای وامنان در مزارع خرد و کوچک خود به تولید زعفران می پردازند که اجرای این طرح سبب اشتغالزایی و بازگشت برخی جوانان از مهاجرت شده است.

حجت الاسلام احمدی روحانی روستای وامنان گفت: حدود 430 خانوار به صورت ثابت در این روستا ساکن هستند ولی جمعیت شناور آن به 900 خانوار می رسد که شغل بیشتر آنها کشاورزی است و در کنار آن برخی خانواده ها به دامداری نیز می پردازند.

وی اظهار داشت: عملیات گازرسانی به روستا در حال انجام است و امیدواریم با توجه به وعده مسئولان، تا فرا رسیدن فصل زمستان این طرح به پایان رسد.

وی افزود: بیشترین مشکل ما بیکاری است که باعث کوچ بی رویه اهالی به شهرهای بزرگ و دیگر استانها شده است و در صورت رونق کشت زعفران، سبب اشتغال جوانان می شود.

وی عنوان کرد: در فصل کشت زعفران، حدود 200 تا 300 نفر به مدت دو ماه مشغول کار می شوند که در ایجاد شغل موثر است.

حجت الاسلام احمدی یادآور شد: نیاز است کارشناسان با تجربه برای تولید زعفران مرغوبتر به منطقه اعزام شوند.

وی گفت: از سال 73 به کشت زعفران روی آوردم و وقتی دیدم که هر هکتار حدود 18 تا 20 کیلو گرم زعفران دست می دهد، برای توسعه کار تشویق شدم و اکنون در سطح شش تا 6.5 هکتار زعفران تولید می کنم.

وی افزود: تاکنون موفق به برداشت 32 کیلوگرم زعفران در هر هکتار نیز شده ام و اکنون بیش از 500 خانوار به این کار روی آورده اند.

این کشاورز اظهار داشت: چند سالی است که دیگر پیاز زعفران وارد نمی کنیم و به روستاهای همجوار نیز پیاز زعفران ارسال می کنیم.

حجت الاسلام احمدی گفت: در مشهد میزان آب دهی زعفران پنج تا شش نوبت است ولی در منطقه وامنان، یک نوبت آب دهی کافی است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره زعفران در منطقه گفت: جشنواره زعفران سبب می شود مسئولان مشکلات مردم را از نزدیک ببینند و به دنبال رهکارباشند.

اسماعیل صابری کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی آزادشهر نیز گفت: از سالهای قبل، کشت زعفران به صورت کم و بیش و در مساحدت کم کشت شد که بصورت آزمایش بود.

وی افزود: در حال حاضر سطح کشت زعفران در وامنان به 60 هکتار رسیده است و مقدار محصول نیز از 12 تا 32 کیلوگرم در هکتار در نوسان است که میانگین تولید زعفران در هر هکتار، بین 18 تا 20 کیلوگرم است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه هر خانواده، سطح زیر کشت کمی دارد، برداشت و جدا کردن زعفران گل را به موقع انجام می دهد و خوشبختانه زعفران وامنان از نظر کیفیت بالاتر از زعفران مشهد است.

به گزارش مهر، قرار است جشنواره ملی زعفران تا پایان سالجاری در وامنان برگزار شود.

کد خبر 1697859

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha