۲۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۶:۲۳

برداشت گردو از باغهای ایلام آغاز شد

برداشت گردو از باغهای ایلام آغاز شد

ایلام - خبرگزاری مهر: مدیر جهاد کشاورزی ایلام از آغاز برداشت گردو از باغ های این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سهرابوندی گفت:‌ برداشت گردو در 420 هکتار از باغ های شهرستان ایلام به تازگی آغاز شده است.

وی پیش بینی کرد: یک هزار و 50 تن محصول گردو از باغ های شهرستان ایلام تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که شهرستان ایلام در سال های اخیر با پدیده خشکسالی مواجه بوده است.

ششمین جشنواره استانی تئاتر بسیج در ایلام برگزار می شود

رئیس سازمان بسیج هنرمندان ایلام از برگزاری ششمین جشنواره استانی تئاتر بسیج خبر داد.

علیپور افزود: این جشنواره با شرکت شش گروه نمایشی صحنه ای و سه گروه نمایشی خیابانی همزمان با هفته دفاع مقدس در مرکز استان ایلام آغاز به کار می کند.

وی ادامه داد: گروه های نمایشی شرکت کننده از 31 شهریورماه به مدت سه روز در محل مجتمع فرهنگی، هنری ارشاد اسلامی ایلام با هم به رقابت خواهند پرداخت.

این مسئول موضوع نمایش های این جشنواره را آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی، ایثار و شهادت، بیداری اسلامی، مزامین آیینی و اجتماعی و تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی عنوان کرد.

امام جمعه ایلام بر ساخت مصلی در شهرستان های استان تاکید کرد

حجت الاسلام  لطفی در نشست ائمه جمعه استان گفت: متاسفانه شهرستان های دهلران، دره شهر، ایوان، مهران، آبدانان و بخش چوار که در آنها نماز جمعه برگزار می شود، فاقد مصلی هستند.

وی ادامه داد: با وجود پی گیری ائمه جمعه تاکنون اقدام قابل توجه و چشمگیری در این زمینه انجام نگرفته و این مشکل رفع نشده است.

امام جمعه ایلام اضافه کرد: مصلی شهر ایلام و دو شهرستان شیروان چرداول و ملکشاهی نیز بین 70 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون به بهره برداری نرسیده اند.

وی خواستار ساخت مصلی در شهرستان های فاقد این مکان مقدس و شتاب دهی در تکمیل عملیات احداث مصلی در دیگر مناطق استان شد.

دانش محوری و توجه به نخبگان راه توسعه را هموار می کند

معاون برنامه ریزی استاندار ایلام گفت: دانش محوری و توجه به ایده های نخبگان مسیر رسیدن به توسعه پایدار را هموار می کند.

عسگری در نشست شورای مشورتی استان افزود: مشاوره و استفاده از دانش استادان دانشگاه در بخش های تخصصی و مختلف و بکارگیری راهکارهای آنان در حوزه مدیریتی افزون بر کاهش مشکلات و موانع نقش موثری در رسیدن به توسعه پایدار استان ایفا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: هدف از برگزاری نشست ها و تشکیل شورای مشورتی بحث و تبادل نظر و نزدیک شدن دیدگاه ها در مورد مسائل، مشکلات و برنامه های در دست اجرا به منظور دست یابی به توسعه پایدار استان است.معاون استاندار ایلام ادامه داد: تداوم این نشست ها و بکارگیری راهکارهای دانش بنیان با استفاده از ابزارهای قانونی و منابع در اختیار می تواند راهکارهای لازم به منظور شتاب بخشی به روند توسعه و پیشرفت استان را در اختیار مدیران دستگاه های اجرایی قرار دهد.

تأمین علوفه و آب مهمترین مشکل عشایر ایلام
 
مدیر کل امور عشایری استان ایلام گفت: عمده‌ترین مشکل عشایر استان تأمین علوفه دستی و آب شرب دام با وجود صعب‌العبور بودن راه‌های عشایری استان است.

یار محمد کریمی عنوان کرد: تاکنون بیش از هفت هزار تن علوفه به صورت یارانه‌ای بین عشایر استان توزیع شده است.

وی  افزود: بیش از 400 میلیون تومان برای تأمین این مقدارعلوفه هزینه و در بین عشایر استان توزیع شده است.

این مسئول با بیان اینکه بیش از 140 دستگاه تانکر آبرسان سیار دولتی و خصوصی برای تأمین آب عشایر استان ساماندهی شده است، عنوان کرد: این تانکرها روزانه بیش از دو هزار و 500 مترمکعب آب بین عشایر توزیع می‌کنند.

گیاهان دارویی قابلیت بالقوه ای برای توسعه ایلام دارند

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس با بیان اینکه مراتع استان ایلام غنی از گیاهان دارویی مختلف است افزود: ارتقا شاخص توسعه علمی و کشاورزی در این استان در گرو توجه بیشتر مسئولان و صرف هزینه‌های لازم است.

احمد شوهانی  با اشاره به اینکه استان ایلام با وجود گیاهان دارویی فراوان در سطح مراتع خود ناشناخته مانده ‌است، گفت: این استان در زمینه گیاهان دارویی که به صورت خود رو هستند دارای قابلیت‌های بالایی برای ارتقا سطح توسعه به شمار می‌رود.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گیاهان دارویی در استان ایلام در سطح بسیار کم کشت می‌شود که این امر نشان از عدم توجه مسئولان به قابلیت بالقوه استان در این زمینه است.

وی با بیان اینکه توجه سازمان‌های مربوط از جمله سازمان تحقیقات و جهاد کشاورزی موجب شناخته شدن بسیاری از گیاهان ناشناخته در سطح مراتع استان ایلام می‌شود افزود:شناخته شدن این گیاهان و استفاده از آن‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند شاخص علمی واقتصادی استان را نیز افزایش می‌دهد.

شوهانی تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی در استان ایلام می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال‌ برای جوانان تحصیل کرده در رشته‌های مرتبط با دارو و کشاورزی را فراهم کند.

 

کد خبر 1699221

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha