۲۰ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۳۷

سیاست های مداخله جویانه در افغانستان گریبان آمریکا را خواهد گرفت

سیاست های مداخله جویانه در افغانستان گریبان آمریکا را خواهد گرفت

مشهد - خبرگزاری مهر: دانشیار روابط بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی از درس هایی که حاکمان آمریکایی از این حادثه گرفتند این بود که فهمیدند سیاست مداخله جویانه هزینه بردار است و این هزینه روزی گریبان آنها را نیز خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر کیوان حسینی صبح چهارشنبه در سمینارعلمی "افغانستان 11 سال پس از11 سپتامبر" اظهار کرد: جابجایی کانون بحران از کشورافغانستان به قسمت هایی از کشور پاکستان یکی از دستاوردهای حمله آمریکا به افغانستان است.

نقض حقوق بشر را از جمله پیامدهای لشکرکشی غرب به افغانستان دانست و افزود: کشورافغانستان یکی شاهراه های سیاست بین المللی است که این موقعیت از زمانی که شوروی به این کشور هجوم آورد به وجود آمد.

حسینی پیدایش گروه های مانند القاعده را ازنتایج حمایت های آمریکا ازاین گروه ها دانست و افزود: امروز غرب به بهانه مقابله با همین گروه ها به کشور افغانستان لشکر کشی کرده است.

وی افزود: تداوم اقدامات نظامی در افغانستان باعث نقض حقوق بشرشده است و با وجود زندان پل کرخی و زندان بگرام نمی توان ادعای حمایت از حقوق بشر داشت.

وی اظهارداشت: افزایش تولید مواد مخدر، ظهور نوطالبان، گسترش فساد اداری و دامن زدن به تنش های مذهبی از دیگر نتایج جنگ افغانستان است.

دانشیاردانشگاه فردوسی مشهد درباره حادثه 11 سپتامبر گفت: دولت آمریکا از این حادثه درس های زیادی گرفت .

دانشیار روابط بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه انعقاد قرارداد استراتژیک بین دولت افغانستان و آمریکا گفت: این قرارداد به نفع مردم این کشور نیست و از این پس باید منتظر کشتار و به سختی افتادن مردم افغانستان باشیم.

وی یادآور شد: ایالات متحده که از زمان جرج بوش اقدام به انعقاد پیمان های امنیتی، نظامی با افغانستان کرده بود این بار نیز با پیمانی جدید قصد دارد که بعد از خروج ناتو و طبق مفاد پیمان جدید حداقل تا سال ۲۰۲۴ در افغانستان بماند.

وی ادامه داد: انعقاد پیمان استراتژیک بین آمریکا و افغانستان دارای برخی پیامدها و آثار منطقه ای به ویژه برای دولت های مانند ایران، روسیه، پاکستان و چین است.

کد خبر 1717011

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha