۲۲ مهر ۱۳۹۱، ۱۱:۰۰

گزارش خبری/

صادرات مرغوب ترین انجیر ایران/پای انجیر سیاه لرستان به اروپا هم باز شد

صادرات مرغوب ترین انجیر ایران/پای انجیر سیاه لرستان به اروپا هم باز شد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: استان لرستان با قابلیتی بی نظیر در تولید انجیر سیاه علاوه بر اینکه رکوردار تولید انجیر در کشور است در مسیر صادرات این محصول به اروپا هم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان با آب و هوای مناسب و رودهای پرآب و خاک حاصلخیز استعداد ویژه ای برای کشاورزی دارد به طوریکه پایه اصلی اقتصاد مردم این استان را کشاورزی تشکیل می دهد.

مطابق سند توسعه صادرات غیرنفتی لرستان سطح زیر کشت محصولات باغی استان بیش از 38 هزار و 500 هکتار است که 49 درصد آن را درختان غیربارور و 51 درصد آن را درختان بارور تشکیل داده است.

از این مقدار بیش از 110 هزار تن انواع محصولات باغی تولید می شود که با توجه به اینکه باغات غیربارور استان طی سه تا پنج سال آینده به بار می نشیند بنابراین در آینده ای نزدیک شاهد رشد مناسبی در میزان تولیدات باغی خواهیم بود.

از جمله محصولات باغی شاخص استان می توان به انار، انجیر، سیب، زردآلو و گردو اشاره کرد.

پلدختر دیار انجیر سیاه

این در حالیست که محصولات کشاورزی و باغی شهرستان پلدختر در استان لرستان را بیش از هر چیزی با نام "انجیر سیاه" می شناسند، انجیری که به واسطه زودرس بودن پیش از هر نوع انجیری راهی بازار می شود و خواهان زیادی در سراسر کشور و دنیا دارد.

این محصول در سطح وسیعی از شهرستان پلدختر پرورش داده می شود علاوه بر ایجاد فرصت های اشتغال این شهرستان را مستعد تبدیل به قطب صادرات انجیر به کشورهای مختلف دنیا کرده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر 33 درصد انجیر آبی کشور در این استان تولید می شود.

بهروز بهاروند ادامه داد: استان لرستان در زمینه تولید انجیر یکی از استانهای برتر کشور محسوب می شود.

33 درصد انجیر آبی کشور در لرستان تولید می شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر 33 درصد انجیر آبی کشور در استان لرستان تولید می شود عنوان کرد: همچنین در حال حاضر لرستان در زمینه تولید انجیر سیاه در کشور رکوردار است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به زودرس بودن انجیر سیاه در لرستان به عنوان یک مزیت یادآور شد: در حال حاضر انجیر سیاه لرستان یک ماه زودتر از انجیر دیگر استانهای کشور رسیده و به بازار عرضه می شود.

بهاروند با اشاره به صادرات انجیر سیاه استان لرستان به کشورهای اروپایی افزود: این محصول طی دو سال گذشته به کشورهای مختلف اروپایی صادر شده است.

تکیه گاه توسعه بخش کشاورزی صادرات است

وی با تاکید بر اینکه راهکار توسعه بخش کشاورزی صادرات است، بیان داشت: به واقع باید گفت که تکیه گاه توسعه در بخش کشاورزی صادرات محصولات آن به کشورهای مختلف است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با تاکید بر ضرورت ورود بخش خصوصی برای صادرات محصولات کشاورزی لرستان عنوان کرد: در حال حاضر لرستان چند محصول با کیفیت مانند انار، انجیر، سیب، خشکبار و ... دارد که بخش خصوصی می تواند برای صادرات این محصولات به خارج از استان ورود پیدا کند.

سخنان این مسئول در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز برای کمک به فرآوری و صادرات انجیر سیاه پلدختر عملیات اجرایی کارخانه فرآوری این محصول در سه فاز آغاز شد.

کارخانه فرآوری انجیر پلدختر در دست احداث است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان در این رابطه گفت: فاز اول کارخانه فرآوری انجیر پلدختر به ظرفیت چهار تا 6 هزار تن انجیر است که در سال 91 به بهره برداری می رسد.

اسحاق طاهری مقدم با بیان اینکه یکی از محصولات شاخص استان لرستان انجیر سیاه پلدختر است، افزود: سالانه بیش از 13 هزار تن انجیر سیاه در شهرستان پلدختر تولید می شود.

وی با اشاره به وجود 800 هکتار باغات در شهرستان پلدختر عنوان کرد: اگر صنایع تکمیلی و تبدیلی در این شهرستان رونق بگیرد و سه فاز عملیات اجرایی آن به بهره برداری برسد پیش بینی می شود سطح باغات انجیر پلدختر نیز توسعه یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان با بیان اینکه بانک عامل احداث این کارخانه بانک کشاورزی است، ادامه داد: در این راستا یک میلیارد و 413 میلیون تومان از محل کمکهای فنی اعتباری سازمان جهادکشاورزی و 222 میلیون تومان سهم متقاضی برای احداث این کارخانه هزینه می شود.

بازارها در انتظار شربت و مربای انجیر

طاهری مقدم ادامه داد: با بهره برداری از فاز اول این کارخانه فرآوری سه محصول شربت، مربا و مارمالاد انجیر وارد بازار خواهد شد.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از فازهای بعدی این کارخانه 6 نوع محصول از انجیر فرآوری می شود، افزود: احداث کارخانه فرآوری انجیر به همت سرمایه گذار مشترک بومی و غیر بومی در حال احداث است.

طاهری ظرفیت فرآوری فاز اول کارخانه فرآوری انجیر را بیش از پنج هزار تن عنوان کرد و افزود: با راه اندازی این واحد صنعتی زمینه اشتغال 32 نفر فراهم می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان با اشاره به اینکه این محصول قابلیت تبدیل به شربت و محصول خشک شده را دارد، گفت: تولید محصولاتی از قبیل مربا، شربت، مارمالت، انجیر خشک و شکلات انجیری در دستور کار این کارخانه قرار دارد.

چشم هایمان را به دست تولید کننده داخلی بدوزیم

وی افزود: ایجاد این کارخانه موجب افزایش ارزش افزوده این محصول و در نتیجه توسعه باغات جدید و در پی آن باعث ایجاد اشتغال پایدار و تثبیت مشاغل فصلی در بخش کشاورزی می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان تصریح کرد: همچنین با فراوری انجیر سیاه پلدختر امکان صادرات این محصول مهم به اقصی نقاط دنیا فراهم می شود و از ضرر و زیان باغداران به علت فساد میوه و حمل و نقل آن جلوگیری می شود.

به هر روی امید می رود با تسریع در بهره برداری از این واحد صنعتی انجیر سیاه پلدختر که این روزهای پایش به بازارهای اروپا هم باز شده بتواند جایگاه خود را در این بازار تثبیت کند، موضوعی که می تواند برای پلدختر درآمد و ارزش افزوده ای قابل توجهی به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر حمایت از توسعه باغات و عرضه محصولات داخلی در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی موضوعی است که باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد تا نگاهها به جای واردات محصولات کشاورزی به دست کشاورزان و باغداران داخلی دوخته شود، چیزی که می تواند ایران را به خودکفایی در عرصه کشاورزی برساند.

کد خبر 1718354

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha