۲۷ مهر ۱۳۹۱، ۹:۰۹

در گفتگو با مهر عنوان شد:

آبهای زیرزمینی را دریابیم/ برداشت غیراصولی نشست زمین را در پی دارد

آبهای زیرزمینی را دریابیم/ برداشت غیراصولی نشست زمین را در پی دارد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با تاکید بر ضرورت توجه به وضعیت آبهای زیرزمینی اظهار داشت: افزایش بهره برداری از منابع آب زیرزمینی نشست زمین را در پی خواهد داشت.

محمد حسین بازگیر در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح اولویت های این اداره کل در راستای حفظ محیط زیست اظهار داشت: افزایش تعداد واحدها و منابع زیستی برخوردار از پایش لحظه ای از جمله این اولویت ها است.

وی ادامه داد: همچنین نصب دستگاهها و سنجنده های پایش آنلاین به منظور پایش کارخانجات و واحدهای صنعتی استان در راستای جلوگیری از آلودگی های آب و خاک از دیگر برنامه های این اداره کل است.

بازگیر همچنین از توسعه آزمایشگاههای معتمد در استان خبر داد و بیان داشت: با افزایش این آزمایشگاهها شاهد افزایش خوداظهاری صنایع به منظور انجام آزمایشهای زیست محیطی خواهیم بود.

پیگیری ارزیابی زیست محیطی پروژه های عمرانی استان

وی همچنین یکی از اولویت های اساسی این اداره کل را پیگیری ارزیابی زیست محیطی پروژه های عمرانی استان برشمرد و گفت: اعمال ضوابط زیست محیطی در زمینه استقرار صنایع و اجرای پروژه های عمرانی به طور جدی در دستور کار است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه بسیاری از طرح های در دستور کار مشمول تهیه طرح ارزیابی زیست محیطی هستند، افزود: تلاش خود را به کار می گیریم تا ضمن جلوگیری از اجرای طرح های بدون ارزیابی، در مقابل برای تصویب طرح های دارای ارزیابی زیست محیطی همکاری لازم را با دستگاههای مختلف داشته باشیم.

مشکل ساماندهی پسماندها در لرستان

بازگیرهمچنین به مشکل ساماندهی پسماندها در استان اشاره کرد و بیان داشت: یکی از اولویت های اساسی این اداره کل که از مهم ترین وظایف ما به شمار می رود ساماندهی وضعیت پسماندهای استان است.

وی از پسماندها به عنوان منابع آلاینده خاک یاد کرد و گفت: همچنین در حوزه خاک پیگیری برای ساماندهی منابع آلاینده از جمله مواد نفتی و پساب کارخانجات در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با اشاره به اجرای دستورالعملهای طرح جامع خاک توسط این اداره کل افزود: همچنین منابع آب در استان نیازمند حفاظت کیفی و کمی هستند.

بازگیر جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از رودخانه ها و منابع آب، اصلاح الگوی مصرف آب و اصلاح الگوی کشت با همکاری دستگاههای متولی امر را از اولویت های این اداره برشمرد.

بین منابع و مصارف آب در استان توازن برقرار شود

وی با تاکید بر اینکه باید بین منابع و مصارف آب در استان توازن برقرار شود، ادامه داد: افزایش بهره برداری از منابع آب زیرزمینی در استان نشست زمین و در نهایت از بین رفتن آبخوان ها را در پی دارد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان از برداشت غیراصولی شن و ماسه از سطح رودخانه های استان انتقاد کرد وگفت: در صورتیکه شکل رودخانه را به هم بزنیم جریان آب منحرف شده و در نتیجه فرسایش زمین ها و اراضی کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

بازگیر با تاکید بر حفاظت و کنترل کیفیت آب در استان عنوان کرد: در این راستا باید فاضلاب، زباله، پساب صنایع، نخاله های ساختمانی و همچنین سموم و کودهای شیمایی به عنوان منابع آلاینده آب در استان ساماندهی شود.

بازیافت آب در لرستان در دستور کار قرار گیرد

وی با تاکید بر ضرورت توسعه تصفیه خانه های فاضلاب در استان عنوان کرد: راه اندازی این تصفیه خانه در وحله اول از سرایت آلودگی به منابع آب جاری و زیرزمینی جلوگیری می کند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان ادامه داد: از سوی دیگر با راه اندازی تصفیه خانه های فاضلاب می تواند آب حاصل از فرآیند تصفیه فاضلاب را به چرخه بازگرداند و مورد استفاده قرار داد.

بازگیر با اشاره به توجه کشورهای مختلف دنیا به استفاده از آب بازیافتی ادامه داد: باید به سمت بازیافت آب حرکت کنیم چرا که این آب منبع پایداری برای تامین آب صنعت و کشاورزی ما محسوب می شود.

وی یادآور شد: همچنین محیط زیست وظیفه دارد که حقابه های زیستگاههای طبیعی را پیگیری کند چرا که از هر منبع آبی یک سوم آن مربوط به محیط زیست است.

ایجاد شبکه زیستگاههای حفاظت شده در دستور کار قرار دارد

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان همچنین به اولویت های محیط زیست در بحث مقابله با آلودگی هوا اشاره کرد و پایش وضعیت گرد و غبار در استان و کاهش آلودگی کارخانجات و واحدهای آلاینده و همچنین خودروهای فرسوده را از دغدغه های این اداره کل عنوان کرد.

بازگیر افزایش سرانه فضای سبز در استان، ایجاد کمربندهای حفاظتی در شهرها و همچنین جلوگیری از تغییر کاربری ها را از دیگر اولویت های این اداره کل دانست.

وی با بیان اینکه در بحث محیط طبیعی اولویت نخست ما حراست از مناطق حفاظت شده است، یادآور شد: تجهیز این مناطق به نیروی انسانی و تجهیزات بیشتر، کنترل و نگهداری و همچنین احیا و بازسازی این عرصه ها از برنامه های این اداره کل است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه باید میزان مناطق حفاظت شده استان به میانگین کشوری برسد، یادآور شد: از سوی دیگر به دنبال ایجاد شبکه زیستگاههای حفاظت شده و اتصال این مناطق به همدیگر هستیم.

یک ضلع مثلث توسعه پایدار حفاظت از محیط زیست است

بازگیر احیا جمعیت گونه های حیات وحش، حفاظت از گونه های در معرض تهدید، ساماندهی باغ وحش ها و مراکز تکثیر گونه های حیات وحش، تهیه بانک ژن و ایجاد موزه های تاریخ طبیعی را از دیگر اولویت های این اداره کل برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه این اداره کل در مسیر اجرای وظایف خود به دنبال استفاده از همه ظرفیت ها است، بیان داشت: استفاده از پتانسیل رسانه ها و همچنین ظرفیت های آموزشی، فرهنگی و مذهبی در استان در دستورکار قرار دارد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه یک ضلع مثلث توسعه پایدار حفاظت از محیط زیست است، از همه دستگاهای اجرایی، رسانه ها و مردم خواست برای تحقق توسعه پایدار همراه و همکار محیط زیست باشند.

کد خبر 1722559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha