۳ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۲۱

نویسنده ترک، نشان لژیون دونور فرانسه را به گردن می‌آویزد

نویسنده ترک، نشان لژیون دونور فرانسه را به گردن می‌آویزد

اورهان پاموک برنده نوبل ادبیات از ترکیه، نشان لژیون دونور فرانسه را به افتخارات قبلی‌اش افزود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آژانس خبری آناتولی، نشان لژیون دونور فرانسه برای شایستگی این نویسنده اهل ترکیه، در مراسمی که یکشنبه آینده برگزار می‌شود، دریافت می‌کند.

این نشان از سوی اورلی فیلیپتی، وزیر فرهنگ فرانسه به اورهان پاموک اهدا می‌شود. 

پس از دریافت جایزه پاموک در نشستی با حضور طرفدارانش در نمایشگاه هنر اسلامی در لوور شرکت می‌کند و در کنفرانس‌های جداگانه ای درباره کتاب‌هایش حضور می‌یابد.

نشان لژیون دونور بالاترین نشان کشور فرانسه است که ناپلئون بناپارت در سال ۱۸۰۲ آن را بنیان گذاشت. این نشان سه رده دارد که برای کمک‌های نظامی، فرهنگی، علمی یا اجتماعی به فرانسه و جهان، به چهره‌های برجسته ای که شهروند فرانسه نیستند، پیشکش می‌شود.

پاموک متولد 1952 در استانبول، رمان نویس، فیلمنامه نویس و چهره دانشگاهی ترکیه است که نوبل ادبیات 2006 را به عنوان نخستین نویسنده این کشور دریافت کرد. او دومین چهره جوانی است که این جایزه را در طول اهدای آن از آن خود کرد. آثار پاموک به 60 زبان ترجمه و در سراسر جهان منتشر شده اند. او جوایز معتبر متعددی دریافت کرده که جایزه بخش خارجی مدیسی، جایزه داستانی خارجی ایندیپندنت، جایزه نورمن میلر و جایزه صلح کتابفروشان آلمان از جمله آن‌هاست. وی از 11 دانشگاه جهان دکترای افتخاری کسب کرده است.

پاموک نشان هنر و ادبیات فرانسه را نیز در سال 2006 دریافت کرده بود.

کد خبر 1727723

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha