۱۵ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۲۶

دهشیری در همایش الغدیر:

کتاب الغدیر بیانیه وحدت مسلمانان است

کتاب الغدیر بیانیه وحدت مسلمانان است

کتاب شریف الغدیر علامه امینی به نوعی یک مانیفست برای وحدت و انسجام مسلمانان به شمار می آید تا مسلمانان با هوشیاری و وحدت از هرگونه تفرقه مذهبی و ازتعرض به مقدسات دینی و همچنین ازتحریک مسائل حساسیت برانگیز، پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کنگره ملی غدیر (ویژه بزرگداشت علامه شیخ عبدالحسین امینی) با محوریت مباحثی چون بررسی ویژگیهای کتاب شریف الغدیر، بررسی دیدگاه غدیر با موضوع بیداری اسلامی، بررسی اندیشه های فقهی، کلامی و اخلاقی علامه امینی و بررسی جایگاه ولایت در افکار و آثار علامه امینی با برگزاری 5 نشست تخصصی، غدیر و الگوی مدیریتی و اقتصادی مبتنی بر آن، زنان و الغدیر، روش شناسی علامه امینی در کتاب الغدیر، غدیر و بیداری اسلامی با محوریت وحدت و بررسی راهکارهای تبلیغی و نشر پیام غدیر با حضور تنی چند از اندیشمندان و شخصیتهای فرهنگی و دانشگاهی کشورمان چهاردهم آبان ماه در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
 
دکتر محمدرضا دهشیری، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر نشست تخصصی "غدیر، بیداری اسلامی با محوریت وحدت" در سخنانی گفت: یکی از مهمترین ابعاد کتاب الغدیر علامه امینی این بود که مرحوم علامه امینی توانست با این اثر گفتمان و روش جدیدی را برای متون حدیثی اسلامی ارائه کنند و آن اتکا به مشترکات اهل تشیع و اهل تسنن در مسأله الغدیر بود که با اتکا به این مشترکات توانستند زمینه ساز ایجاد وحدت در بین مسلمانان در جوامع اسلامی شوند.

وی گفت: علامه امینی درمقدمه کتاب خود فرموده اند این کتاب کتابی علمی، دینی، فنی، تاریخی ادبی و اخلاقی است، چرا که ایشان با یک روش علمی حقایق تاریخی غدیر را مورد بررسی قرار دادند و باز خود ایشان اظهار می دارند برای نوشتن کتاب الغدیر حدود ده هزار جلد کتاب رابه تمامه خواندند و به صد هزار جلد کتاب مراجعه داشتند و در جایی اشاره می کنند از اشعار و غدیریه هایی که توسط مسلمانان و حتی غیر مسلمانان در مورد واقعه غدیر گفته شده در این کتاب استفاده کرده اند و این بیانگر عمق تفکر علامه امینی است.

دهشیری ادامه داد: هرچند در هنگام نگارش کتاب الغدیر توسط مرحوم علامه امینی مصادف با موج دوم بیداری اسلامی بودیم، ما اگر برای بیداری اسلامی چهار موج قائل باشیم ، موج اول در اواخر قرن 19 میلادی در زمان سید جمال الدین اسد آبادی، موج دوم در دهه های 1960 تا 1970 بود که با توجه به مسائل فلسطین و مباحث مربوط به لزوم تقریب جهان تشیع و تسنن و لزوم سامان بخشی به حرکات اسلامی با اقدامات سیدقطب و محمد عبده مورد توجه و تأکید قرار گرفت. موج سوم بیداری اسلامی موج پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به انجام رسید و موج چهارم بیداری اسلامی از حدود دو سال پیش در منطقه خاورمیانه عربی و اسلامی آغاز و در کشورهای چون مصر، بحرین تونس شاهد گسترش بیداری اسلامی هستیم.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: لذا کتاب شریف الغدیر در موج دوم بیداری اسلامی با هدف بصیرت دهی و آگاهی بخش جامعه اسلامی به رشته تحریر درآمد تا در آن فضا که دشمنان در فکر تفرقه میان مسلمانان بودند موضوع وحدت در جامعه اسلامی را بیش از پیش مورد تأکید قرار دهد تا دشمنان نتوانند از تفرقه بین مسلمانان سوء استفاده کنند.

دهشیری افزود: یکی دیگر از دستاوردهای این کتاب این است که بر اساس فقه اهل سنت امکان قیام علیه حاکم جائر وجود دارد و براین اساس روحیه عزت مداری و عدالت محوری در هر دو مکتب فکری تشیع و تسنن وجود دارد و این دو بعنوان مشخصه های فرهنگ غدیری همه گیر گشته است. یعنی در واقع لزوم ایستادگی در برابر ظلم و تاکید بر عزت مسلمانان و عدالتخواهی آنان و برقراری یک نظام عادلانه نیز از مشخصه های فرهنگی پیام غدیر است.

دبیر نشست تخصصی "غدیر، بیداری اسلامی با محوریت وحدت" اظهارداشت: از ویژگیهای کتاب الغدیر که تکیه خاصی بر ولایت اسلامی دارد این است که در هر دو مکتب فکری یعنی هم در مکتب امامت که تأکید می شود بر لزوم عصمت امام و در مکتب خلافت بر اساس دیدگاه اهل تسنن تأکید می شود بر یک سلسله ویژگیهایی برای حاکم ذکر شده که بر اساس همان ویژگیها بایستی حاکم اسلامی از یک سلسله اصول اخلاقی و صفات بارز برخوردار باشد که می تواند بیانگر این باشد که حتی مفهوم "ولایت" در اندیشه اهل سنت هم وجود داشته باشد که این نیز از دستاوردهای کتاب الغدیر به حساب می آید.
 
وی گفت: منطق قوی که کتاب الغدیر بر قرآن و سنت داشته خود مظهر پیوند کتاب خدا قرآن و سنت و سیره رسول اکرم (ص) و از این لحاظ این کتاب در خور تحسین و تقدیر است. از دیگر ویژگیهای این کتاب که می توان به آن اشاره کرد لزوم بیدارسازی درونی بعنوان مقدمه ای بر بیدارسازی اجتماعی، بدین معنی که انسانها ابتدا بایستی به روشنگری و بیداری در درون خویش بپردازند تا این امر منتهی به تجلیات عینی در برون و آگاه سازی در جامعه را شاهد و حقانیت ولایت مولا علی(ع) در جامعه روشن و پدیدار گردد.

دکتر دهشیری در پایان افزود: بنابراین کتاب الغدیر مرحوم علامه امینی به نوعی یک "مانیفست" برای وحدت و انسجام مسلمانان به شمار می آید تا مسلمانان بایستی با هوشیاری و وحدت از هرگونه تفرقه مذهبی، درگیری میان دو مذهب شیعه و سنی و از تعرض به مقدسات دینی و از تحریک مسائل حساسیت بر انگیز پرهیز کنند و از همه مهمتر اینکه برای اثبات خودشان بر نفی دیگران استفاده نکنند بلکه اثبات خودشان را در اثبات خودشان ببیند و در واقع با آگاهی بخشی درونی این امکان وجود دارد که در جامعه آگاهی نسبت به حقانیت ولایت امیر مومنان علی(ع) عینی و عملی شود.
کد خبر 1736070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha