۱۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۲۹

ارباب سلیمانی در گفتگو با مهر:

طرح تلاوت نور در 27 هزار مسجد کشور در حال برگزاری است

طرح تلاوت نور در 27 هزار مسجد کشور در حال برگزاری است

رئیس ستاد عالی کانوهای فرهنگی هنری مساجد کشور در تشریح فعالیتهای این کانون با بیان اینکه طرح تلاوت نور در 27 هزار مسجد کشور در حال برگزاری است، گفت: در 7 هزار مسجد هم طرح تفسیر روزانه را شاهد هستیم که یک آیه قرآن برای مستمعین در مسجد تفسیر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، رئیس ستاد عالی کانوهای فرهنگی هنری مساجد کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اهم برنامه های کانونهای فرهنگی هنری مساجد گفت: کانونهای فرهنگی هنری مساجد یکی از ظرفیتهای بسیار مناسبی است که به عنوان پشتوانه فرهنگی در مساجد مورد توجه دلسوزان نظام در رده های مختلف قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فعالیتهایی که در کانونهای فرهنگی هنری مساجد صورت می گیرد به دو بخش تقسیم می شود، افزود: بخشی از آنها فعالیتهایی است که با رهبری امام جماعت مسجد در داخل مسجد طراحی می شود و در مناسبتهای مختلف در فصول مختلف در محرم و صفر و مناسبتهایی مثل عید غدیر و ... طراحی می کنند و به تناسب اقتضائات زمان و مکان آن برنامه ها را تعقیب می کنند که اساسا این نوع برنامه ها از بیرون مورد حمایت قرار می گیرد ولی مورد دخالت قرار نمی گیرد، چرا که به طور طبیعی مدیر مسجد، امام جماعت مسجد است و باید تحت اشراف او کارهای مسجد با همکاری دست اندرکاران به خصوص جوانان سروسامان گیرد.

ارباب سلیمانی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه برخی از برنامه ها خارج از حوزه مسجد است که در این زمینه هم مشارکت داریم، بیان کرد: مثلا در زمینه برگزاری جشنواره های هفت گانه جوانان مساجد که در رشته های مختلف طراحی شده و به اقتضای نیازهای نسل جوان جشنواره ها شکل گرفته است که یکی از این جشنواره ها، جشنواره مثلا «مُدهامتان» است که همین امسال این جشنواره در ماه های آینده به شکل متمرکز در استان خوزستان برگزار خواهد شد که میزبان استان خوزستان است، اما در واقع یک جشنواره کشوری است و مرحله استانی شروع شده و در استانهای مختلف مقدمات کار انجام می شود تا افراد برتر به این جایگاه برسند.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه برگزاری دوره های آموزشی که مهارتهای مختلف را برای اعضای کانونهای فرهنگی هنری در بر می گیرد که معمولا این دوره ها در اوقات فراغت در تابستان در مشهد مقدس برگزار می شود، از دیگر برنامه های ماست، افزود: برای مثال امسال 4200 نفر از هنرمندان مسجدی به مشهد دعوت شدند تا در یک برنامه منسجم هر هفته حداقل 700 نفر در برنامه های آموزشی شرکت کنند و به این ترتیب در رشته های فرهنگی، هنری، ادبی و قرآنی آموزشهای مهارتی لازم را ببینند.

رئیس ستاد عالی کانوهای فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه برخی از فعالیتهای ما در قالب ارسال کتابهای مناسب به مساجد است، گفت: سالانه از طریق معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت آن بخش، بالغ بر چهار میلیارد تومان کتابهای دینی و کمک درسی برای کتابخانه های مساجد تهیه و ارسال می شود.

وی اظهار داشت: در ضمن بخشی از نیازهای کانونها در قالب کالاهای مشارکتی با سرمایه گذاری مردم و ستاد عالی کانونهای مساجد تهیه و ارسال می شود و باز در طول سال هم به لحاظ مناسبتهایی که وجود دارد اقدامات ویژه ای صورت می گیرد و هر استان یک مناسبت را به عنوان مناسبت برجسته خود تعقیب می کند، مثلا در استان هرمزگان تحت عنوان همایش بین المللی امام سجاد(ع) هر سال برنامه ای را برگزار می کنند که از مهمانان داخلی و خارجی دعوت به عمل می آید که موضوع نشست شخصیت امام سجاد(ع) و ابعاد زندگی اوست که می تواند در سبک زندگی ما هم اثرگذار باشد.

ارباب سلیمانی در ادامه سخنانش اظهار کرد: به هر حال اینها گوشه ای از فعالیتهایی است که در کانونهای فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود، البته در کنار این طرح ها، طرح های قرآنی متنوعی را شاهد هستیم. مثلا طرح تلاوت نور در 27 هزار مسجد کشور در حال برگزاری است که بعد از نماز مغرب و عشاء یک صفحه قرآن تلاوت می شود. در 7 هزار مسجد هم طرح تفسیر روزانه را شاهد هستیم که در این طرح یک آیه قرآن برای مستمعین در مسجد تفسیر می شود و به این ترتیب آنها می توانند با اقیانوس بیکران قرآن پیوند برقرار کنند.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: برای کودکان هم برنامه هایی در قالب شکوفه های بهشت در جوار مساجد در حال انجام است که برای این کار دوره های تربیت مربی وجود دارد که مربیان متعهد دوره های ویژه را در این زمینه می گذرانند و برای رشد قرآنی کودکان پیش دبستانی برنامه هایی را در جوار مساجد با هدایت ائمه جماعات دارند.

کد خبر 1736822

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha